Gå til innhold

Er linux gratis?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har vert borti en eller annen plass at linux er gratis, i så fall kan jeg last et ned ifra linux sine nettsider?? hvordan innstalleres det? og kan dere linke til en direkte nedlastning fra linux sine nettsider?

Ja, det er gratis å bruke. En veldig brukervennlig versjon er Ubuntu, og kan lastes ned her: http://www.ubuntu.com/

Du laster ned cden og brenner den på en plate. Så starter du pcen med cden i, og følger intruksjonene. Det er like enkelt som en windowsinstallasjon.

Edit: Det var da voldsomt hvor raskt det kom svar :p

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Her passer også inn en lett forklaring på hva "linux" er.

Linux er en operativsystemkjerne som er både fri og gratis. Jeg har hørt at den på desktopinstallasjoner er omtrent 10 MB, men om det stemmer kan jeg ikke garantere. Men kjernen er ikke nyttig i seg selv, du trenger selve operativsystemet, og der kommer normalt GNU inn. GNU er et snart 25 år gammelt prosjekt som består av fra enkle til avanserte programmer for å i det hele tatt bruke en maskin. Så kjernen heter Linux, resten av operativsystemet heter GNU og sammen heter de GNU/Linux, når noen nevner "Linux" mener de i 99% av tilfellene "GNU/Linux".

Men GNU/Linux kan selvsagt konfigureres veldig, komme med forskjellige sett programmer og være satt sammen for alt fra en vaskemaskin til en av verdens kraftigste superdatamaskiner, og en slik individuell konfigurasjon av GNU/Linux kalles en "distro" fra distribusjon. Distroer kan være Debian, RedHat, SUSE, Knoppix, Fedora, Mandriva, Yellow Dog Linux og mange, mange, mange flere, her er bare en liten liste.

Ubuntu er en distribusjon som igjen er basert på distribusjonen Debian og er brukervennlig med et stort utvalg programmer lett tilgjengelig. Jeg og flere andre her i tråden anbefaler deg å laste ned siste Ubuntu ( 8.04, lansert bare to uker siden ) og teste ut. Du trenger ikke engang installere for å teste da det starter rett av CD-plata.

-----

Ordet "gratis" bør også utdypes. Når tekster blir oversatt fra englandsk til norsk blir ofte ordet "free" oversatt til "gratis", men GNU/Linux og det meste programvare fra den kanten benytter seg av begge betydningene av "free".. både "gratis" og "fri". Gratis betyr her at det ikke koster noe å anskaffe seg og bruke mens fri betyr at det ikke er restriksjoner på bruken. Med andre ord betyr det at de som har skrevet programmene har gitt alle lov til å gjøre omtrent hva som helst med dem. Om du ønsker kan du gratis laste ned Ubuntu fra deres gjemmeside, skrive om navnet i all kode til "datafreak15-ux", brenne på en CD og selge det til naboen.

Lenke til kommentar
Ja, Linux er gratis

Link til nedlasting

Du brenner isofiler til cd så innstalerer du det ved oppstart

Linken er feil, du har 2x http://

skal være http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Beklager, fikset nå!!!

Wow dette kom fort, takker for alle svar. Jeg blir og bruke denne tråden om jeg har spørsmål.. Om det er noen andre som har spørsmål, så ed et bare og legge det inn hær.

Lenke til kommentar

Sjekk ut Distrowatch.com for en liste over de mest kurante distroene.

Jeg vil foresten anbefalle deg at du tester ut GNU/linux som liveCD før du bestemmer deg for å innstallere.

Hvis du bestemmer deg for å prøve Ubuntu, så er det bare å laste ned ISO filen fra sidene deres (se postene over meg), brenne ISO-en til en CD, og starte opp fra CD.

Da vil Ubuntu starte som en LiveCD, og du kan bruke Ubuntu som om den skulle være innstallert (med noen begrensninger). Det er en fin måte å sjekke om det er noe du liker eller ikke, før du innstallere den.

Lenke til kommentar
Om det er noen andre som har spørsmål, så ed et bare og legge det inn hær.

Jeg benytter meg av invitasjonen å spørr...

Jeg har å kan bare ha, 2stk SATA disker i pcn... Begge diskene er en hel Partisjon. c: & d:

c: har Windows som jeg har kjørt sålenge jeg har levd, d: er lagringsdisken min...

Kan jeg skille ut til en partisjon for Linux på en av mine to disker.? UTEN å måtte formatere (uaktuelt siden jeg har så mye data på de, å for mye til å ta backup noe sted.)

Klarer Partisjon Magic denne jobben tro.?

Jeg prøvde Ubuntu for 3-4år siden, men da var det alt for tungvindt, ingenting fungerte "out of the box"..

Men nå har jeg prøvd Ubuntu 8.04 Live dvd, å ALT fungerer.!

Så nå skal jeg ha Linux, men møter da dette problemet...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Kan jeg skille ut til en partisjon for Linux på en av mine to disker.? UTEN å måtte formatere (uaktuelt siden jeg har så mye data på de, å for mye til å ta backup noe sted.)

Klarer Partisjon Magic denne jobben tro.?

Jeg har klart å dele en partisjon med PM før, og det fungerte bra. Men det er alltid en risiko for at man kan ødelegge partisjonen og miste data.

Lenke til kommentar

Hmm...

Anbefales det å bruke windowsdisken eller lagringsdisken.?

Mest plass på Windows, og minst krise (tror jeg) om den disken skulle krasje, dokumenter tar jeg jevnlig backup av...

Men har også hørt at to OS på samme fysiske disk ikke er lurt...

Lenke til kommentar
Hmm...

Mest plass på Windows, og minst krise (tror jeg) om den disken skulle krasje, dokumenter tar jeg jevnlig backup av...

Jeg har kjørt flere OS på samme disk flere ganger og har aldri hatt problemer. Kan ikke se hvilke problemer man kan få utenom hvis disken krasjer, så er man uten OS, i motsetning til hvis man har et OS på hver disk eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hmm...

Dersom lagringsdisken din er veldig viktig, burde du heller fyre på windows-disken. Om du veljar ubuntu så er det berre å putte CD-en i, starte han opp og trykke installere.

Når du kjem inn til valjet om å enten bruke heile disken eller manuelt, så veljer du manuelt. Der er det ein funksjon som heter "resize", bruk resize på windows-disken. Du treng eigentlig ikkje meir enn ... tja 15 GB (om du ikkje skal lagre masse greier). Når du har då har 15 GB ledig, så lagar du ein partisjon som swap på ca. 2 GB, også resten av den ledige plassen lagar du eit ext3-system. Hugs å velje monteringspunkt som "/".

:)

Lenke til kommentar

Driver å kjører defrag programmene mine nå... hehe

Har brukt et program som heter swissknife med suksess før kom jeg på...

Men om det er så enkelt og greit som Torswin sier så prøver jeg med Live-DVDen...

Lenke til kommentar

Nå er jeg på LiveCD..

Det oppsto en feil når endringene ble skrevet til lagringsenhetene.

Endringen av størrelsen er avbrutt.

Jeg får ikke endret størrelse på c:

Trøvde med veiledet

Dette skjedde sannsynligvis fordi den harddisken eller det området som ble valgt er for lite(n) eller har for lite ledig plass til å bli partisjonert automatisk.

Prøvde nå Manuell på d:

Parted can't resize partitions managed by Windows Dynamic Disk.

Litt lei nå....

Sjekke om XP funker og lagringsdisken ikke har mistet data......

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

XP disken fungerer, men lagrinsdisken, får jeg beskjed om at ikke er formatert...

Lagringsdisken står som dynamisk i diskbehandling, og har fått bokstaven e:

Easy fix håper jeg.....?

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

jag har et annet spørsmål, jeg kunne ikke se noe om live cd, jeg fikk bare opp valgene: "innstaller linux" "innstaller linux ved siden av windows" hvor kan jeg kjøre live cd? har jeg feil verson? isåfall kan noen linke til rett verson? jeg har hørt at man ikke kan spille på linux, stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...