Gå til innhold

Mass Effect krever nettilgang (PC)

Anbefalte innlegg

Den som venter får se, men jeg ser ingen grunn til å anta det er mer enn tilfeldig spekulasjon fra enn eller annen fyr. En stor del av SC2 er jo MP også, noe som gjør kopibeskyttelse mindre nødvendig (om man baserer seg på den feilaktige antakelsen at beskyttelser ikke blir knekt).

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HVEM ER IKKE EN iPirate?

iPirates er IKKE 14iser som laster ned fordi de ikke har penger.

iPirates er IKKE leeches som bare ikke vil betale for et produkt fordi man kan skaffe det gratis.

iPirates laster IKKE ned for morro-skyld, eller på trass fordi de mener bransjen har nok penger.

iPirates laster IKKE ned fordi det er "tøft"

Jo, iPirater er alt det der og mer til. Laster du ned ting ulovlig er du en iPirat. Så enkelt er det. Kall det hva du vil, men det unnskylder ingenting. Det er jo som å kjøre uten bilbelte fordi "jeg skal jo bare på butikken en snartur". ;)

Det du ikke har skjønt er at hver gang du laster ned noe ulovlig eller laster ned en crack støtter du de som gav deg muligheten til akkurat det i første omgang, uansett om du har tenkt å kjøpe spillet senere eller ikke. Ta for eksempel de store bittorrent-sidene. Mange av disse lar hvem som helst laste ned hva det skal være selv uten at man må logge inn. Disse sidene er kun ment for å spre ulovlig programvare og kan ikke eksistere om vi ikke har folk som aktivt bruker dem. Problemet er at de som driver sidene ikke bryr seg om hvorfor du sier du laster ned ting. Så lenge du laster ned noe kan siden drives lengre, og noen tjener faktisk penger på det via reklame og slikt. Dette igjen er kun mulig fordi de teknisk sett er lovlige (de har ting som er fullt lovlig å laste ned også og kan ikke hindre folk i laste opp ulovlig ting, selv om de kan stoppe noen).

Og hva med demoer og anmeldelser? Du har som regel mulighet til å prøve en demo før du kjøper et spill, og de få gangene du ikke kan det kan du lese dusinvis av anmeldelser for å få et bra inntrykk av hva du gir deg ut på før du betaler for det. Piratkopiering er ikke mindre ulovlig eller mer akseptablet fordi du "kjøper det om det er bra." Kall deg hva du vil, men du er og blir en pirat.

Lenke til kommentar
Oh yes, and if you think EA's DRM is harsh wait until you see the new DRM that Blizzard is working on for S2 and D3....

Skal meningsløs kopibeskyttelse ødelegge alle gode spill fremover? :cry:

Dette er jo bare vill spekulasjon uten rot i virkeligheten. At han nevner Diablo III som ikke engang er kunngjort tyder paa at han bare prater pisspreik.

Lenke til kommentar
HVEM ER IKKE EN iPirate?

iPirates er IKKE 14iser som laster ned fordi de ikke har penger.

iPirates er IKKE leeches som bare ikke vil betale for et produkt fordi man kan skaffe det gratis.

iPirates laster IKKE ned for morro-skyld, eller på trass fordi de mener bransjen har nok penger.

iPirates laster IKKE ned fordi det er "tøft"

Jo, iPirater er alt det der og mer til. Laster du ned ting ulovlig er du en iPirat. Så enkelt er det. Kall det hva du vil, men det unnskylder ingenting. Det er jo som å kjøre uten bilbelte fordi "jeg skal jo bare på butikken en snartur". ;)

Det du ikke har skjønt er at hver gang du laster ned noe ulovlig eller laster ned en crack støtter du de som gav deg muligheten til akkurat det i første omgang, uansett om du har tenkt å kjøpe spillet senere eller ikke. Ta for eksempel de store bittorrent-sidene. Mange av disse lar hvem som helst laste ned hva det skal være selv uten at man må logge inn. Disse sidene er kun ment for å spre ulovlig programvare og kan ikke eksistere om vi ikke har folk som aktivt bruker dem. Problemet er at de som driver sidene ikke bryr seg om hvorfor du sier du laster ned ting. Så lenge du laster ned noe kan siden drives lengre, og noen tjener faktisk penger på det via reklame og slikt. Dette igjen er kun mulig fordi de teknisk sett er lovlige (de har ting som er fullt lovlig å laste ned også og kan ikke hindre folk i laste opp ulovlig ting, selv om de kan stoppe noen).

Og hva med demoer og anmeldelser? Du har som regel mulighet til å prøve en demo før du kjøper et spill, og de få gangene du ikke kan det kan du lese dusinvis av anmeldelser for å få et bra inntrykk av hva du gir deg ut på før du betaler for det. Piratkopiering er ikke mindre ulovlig eller mer akseptablet fordi du "kjøper det om det er bra." Kall deg hva du vil, men du er og blir en pirat.

Viss du leser litt så forklarer jeg dette.

I PIRATE, jeg står for mine handlinger. så JA jeg er en Pirat.

MEN begrepet "iPirate" IKKE vanlig "pirat" er et begrep JEG har laget, noe som gjør at jeg føler at det er JEG som bestemmer definisjonen. så viss man lastet ned for en av de grunnene jeg listet opp... er man IKKE en iPirate, men en vanlig pirat.

Kjører du en bil TIL jobb, så er du en sjåfør, men viss du kjører rundt en bane PÅ jobb, kan du være en rally-kjører. ser du sammenlikningen? begge kjører, likevel er det en viss forskjell på hvorfor og hvordan de kjører.

Selvsagt skjønner jeg at jeg støtter de. som sagt, jeg står for mine handlinger. JA piratvare blir brukt ulovelig, og størsteparten kjøper nok ikke det de laster ned. men det fungerer for mitt formål, jeg er fortsatt en pirat, men med edle grunner...

kall meg gjerne Piratenes Robin Hood. jeg er en tyv, men jeg støtter de som trenger det.

Jeg er klar over at sider som piratebay, torrentz og mininova sikkert tjener fett med gryn på dette.... og det eneste jeg har å si til det er egentlig; DAMN! skulle ønske JEG hadde invistert i noe sånt.

Jeg mener, Sidene driter i at det er ulovelig materiale der, JA, men de tjener penger på REKLAME hovedsakelig... det er vel ikke så ille...

Demoer og anmeldelser er ikke det samme, en demo gir et falsk intrykk av spillet, spesiellt utvalgte brett, utstyr etc. gir ingen dybde i f.eks historie, dette varierer selvsagt, men stort sett liker jeg ikke demoer. anmeldelser er sett fra en persons synspunkt, og smak varierer. noen av mine favoritt spill har fått slakt, men spill jeg hater blir hyllet.

OG FØR du sier noe. JA jeg bruker argumentene til å rettferdiggjøre at jeg laster ned.

Og JA jeg mener faktisk at til en viss grad er med på å ødelegge/hjelpe spillindustrien i dag. ødelegge det dårlige, hjelpe det gode.

Lenke til kommentar

muligens, det spørs jo selvsagt på utviklerteamet.

har de lagt masse penger i et dårlig prosjekt, så er det bad judgement, og kan vise til at de ikke helt vet hva de driver med.

og når jeg snakker om bra og dårlig så gjelder det, historie, spillbarhet og slike ting.

Grafikk og slikt tas ikke med i beregningen, dette er noe av det som koster mye, men ikke er essensiellt for en bra spillopplevelse.

Jeg skjønner fullt og helt poenget ditt, men jeg ligger mere på den at viss slikt gjør at utviklerteam ikke får sjangser, vil det presse de som er på markedet til å lage enda bedre spill, og kanskje jobbe mere med betatesting, og å få innspill fra gamere

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet med en online check i ny og ne.

Problemet er at jeg kommer til å cracke det.

Problemet er at alle som er i stand til å laste ned en piratkopi fra thepiratebay er i stand til å cracke spillet.

Altså...

Hvem kommer til å lide?

Alle som ikke cracker spillet -- og kun dem som ikke cracker spillet.

Åltså...

Hva bidrar denne framgangsmåten til?

a) At fler laster ned ferdigcrackede versjoner og kommer i kontakt med sider som tilbyr gratis nedlastinger når de desperat ønsker å spille spillet de kjøpte på en bærbar?

b) Mindre ulovlig nedlasting?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
At spillet må autentiseres mot nettet en gang ved installasjon og ikke flere ganger er å lide?

Ungdommen nå til dags. ;)

Jeg trodde ungdommen naa til dags bare spilte de aller nyeste spillene, uten ta det fram igjen flere aar senere, naar aktiveringstjenesten evt. er borte. Med andre ord, kortsiktig.

Lenke til kommentar
Jeg mente mest det at når noen skriver at det er en lidelse at de må installere spillet og la det autentisere seg en gang, da vet de knapt hva ordet betyr. Men men.

Lidelse er en realtiv sak, ting virker verre når man har vissheten om at lidelsen er totalt meningsløs og unødvendig.

AtW

Lenke til kommentar
At spillet må autentiseres mot nettet en gang ved installasjon og ikke flere ganger er å lide?

Ungdommen nå til dags. ;)

Jeg trodde ungdommen naa til dags bare spilte de aller nyeste spillene, uten ta det fram igjen flere aar senere, naar aktiveringstjenesten evt. er borte. Med andre ord, kortsiktig.

I så fall burde "ungdommen nå til dags" også forvente at spillprisen havner på hvertfall brøkdelen av det den ligger på i dag.

Lenke til kommentar
Jeg mente mest det at når noen skriver at det er en lidelse at de må installere spillet og la det autentisere seg en gang, da vet de knapt hva ordet betyr. Men men.

En gangs autorisasjon er helt greit for meg, men de burde inkludere muligheten til å spille med å la DVDen være i spilleren også. Først og fremst for de som ikke har internett, men også fordi det kan bli feil med serveren. Dessuten er det jo et poeng at EA når som helst kan bestemme at de ikke gidder å holde serveren oppe lenger. Kan vi f.eks fremdeles installere spillet om 5 år?

Et mye større problem er selvfølgelig at spillet bare kan installeres på tre forskjellige maskiner. En oppgradering, en diskrasj, og en formatering, så må vi begynne å ringe til EA å be på knærne om en ny aktivering. Kanskje ikke så problematisk for et enkelt spill, men hva skjer om noen år hvis alle spillene blir "beskyttet" på denne måten? Litt problemer med den nye datamaskinen, og vi må ta en ringerunde til EA for å aktivere 20 spill. Jeg gleder meg allerede!

Lenke til kommentar

Go1den3ye: Jeg kan kjøre langt over fartsgrensen på feil side av veien uten sikkerhetsbelte om jeg vil fordi jeg er en sjofør. Nei, det er ikke det samme som sjåfør, men et begrep jeg har laget for å unnskylde handlingene mine. :p

Kall deg hva du selv. Laster du ned ting ulovlig fra nettet er du en pirat. Du kan kalle deg hva du vil, men det hever deg ikke over loven.

For øvrig er det nok ikke du har lagde begrepet iPirat, og det har heller ingenting med å laste ned spill å gjøre.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=iPirate

Lenke til kommentar
Go1den3ye: Jeg kan kjøre langt over fartsgrensen på feil side av veien uten sikkerhetsbelte om jeg vil fordi jeg er en sjofør. Nei, det er ikke det samme som sjåfør, men et begrep jeg har laget for å unnskylde handlingene mine. :p

Kall deg hva du selv. Laster du ned ting ulovlig fra nettet er du en pirat. Du kan kalle deg hva du vil, men det hever deg ikke over loven.

For øvrig er det nok ikke du har lagde begrepet iPirat, og det har heller ingenting med å laste ned spill å gjøre.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=iPirate

Som jeg kommenterte nederst, JA, kommentaren ER for å forsvare mitt syn.

Jeg sier IGJENN, jeg står for mine handlinger.. Jeg er KLAR over at det er å "stjele" og JA da er jeg en pirat.

Jeg har prøvd å lage et begrep som ville definere en gruppe pirater for å skille de ut, lage flere begreper innen pirater så å si, så vi hadde 14isene for seg, "tyvene" for seg, de fattige for seg etc.

Jeg må i samme slengen si at du hadde nok rett. jeg har aldri googlet iPirate.. så jeg sjekket aldri om noen andre hadde brukt det, syntes det bare var catchy og halvveis orginalt. det skulle ikke bare gjelde spill, men pirat nedlasting generellt, men siden jeg "lagde" begrepet sent i fjor sommer, og urban dictionary at deres iPirate ble skrevet inn i 06, altså et år før jeg "fant" det på, så ser det ut som jeg ikke eier copyrighten der, men igjenn, hvem pirat gjør det :p

Så det er med tungt hjerte at jeg må si ifra meg iPirate tittelen :( *sukk* noe som er synd i mine øyne, siden jeg da må endre på flere av mine bakgrunsdesign og andre tegninger jeg har laget.. Jeg burde kanskje sett problemer ved å bruke ipod sitt "design" siden de er mere populære enn jesus..

Jeg får se det positive i at jeg nå har et nytt prosjekt på gang for å finne en ny tittel som går for det samme.

Kjipern, jeg synte iPirate var så passende navn..

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar

Ikke misforstå, jeg skjønner hva du mener og kan til en viss grad være enig i at det ikke er så ille. En ting er jo å laste ned et spill for å se om det er morsomt om du planlegger å kjøpe det senere. Det blir jo noe helt annet å laste ned spill fordi du ikke gidder betale for det, og noen selger jo piratkopier videre. ;) Men uansett hvordan man snur og vender på det er det nok ulovlig.

Lenke til kommentar
Ikke misforstå, jeg skjønner hva du mener og kan til en viss grad være enig i at det ikke er så ille. En ting er jo å laste ned et spill for å se om det er morsomt om du planlegger å kjøpe det senere. Det blir jo noe helt annet å laste ned spill fordi du ikke gidder betale for det, og noen selger jo piratkopier videre. ;) Men uansett hvordan man snur og vender på det er det nok ulovlig.

men der er vi enige.

Piratkopiering er ulovlig. og MANGE bruker det i feil "ånd", jeg forsvarer ikke handlingen min eller andres, bare motivet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...