Gå til innhold

Har Bitmap(.bmp) problemer

Anbefalte innlegg

Før pleide jeg å lagre screenshotsene jeg tok i bmp. Den siste tiden har jeg hatt en del problemer med .bmp bilder. Når jeg går inn i gamle mapper fra 1-2 år tilbake med screenshots som er lagret i bmp, så henger alt seg når jeg skal åpne et bilde, eller åpne selve mappen.

Hva er gale? Jeg har prøvd å gjort om en del bilder til jpg og da er problemet lørst. Men jeg har jo en del bmp bilder, så hva skal jeg gjøre med dette problemet? Jeg kan ikke gå inn i en eneste mappe som har bmp uten at alt henger seg og jeg må lukke alle programmer.

Jeg bruker windows XP.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å nevne det, det er liten vits i å bruke BMP. På screenshot er det best med GIF eller PNG. Tar vesentlig mindre plass uten å redusere kvaliteten.

JPG komprimerer med tap, er bra til foto men dårlig til screenshot.

Lenke til kommentar
Bare for å nevne det, det er liten vits i å bruke BMP. På screenshot er det best med GIF eller PNG. Tar vesentlig mindre plass uten å redusere kvaliteten.

JPG komprimerer med tap, er bra til foto men dårlig til screenshot.

Så gif er bedre enn jpg på screenshots? Trodde gif var dårligere, tar ikke gif mindre plass enn jpg?

Lenke til kommentar

GIF tar mindre plass, men det er ikke direkte sammenheng mellom bildekvalitet og størrelse på filen.

GIF støtter ikke mange farger (kun 8-bit palette), men det er slik at screenshot bare trenger begrenset antall farger.

GIF vil derimot gi svært dårlig resultat på fotografier, som jo har svært mange farger.

Det er som regel lett å se når man bruker JPG på screenshot, det blir 'grumsete' pga komprimeringsartifakter. GIF og PNG har tapsfri komprimering og har derfor ikke slike artifakter.

Lenke til kommentar
Flyttes fra "Maskinen fungerer ikke" og til Windows-kategorien da det er windows-relatert spørsmål.

Men noen som vet hvorfor jeg har fått dette problemet? Er det andre som har fått problemer med scrennshot .bmp bilder på pcen? Jeg kan åpne andre .bmp bilder , men de screenshotsene som er lagret i bmp får jeg problemer med. Da henger pcen seg.

Endret av RustyRyan
Lenke til kommentar
GIF tar mindre plass, men det er ikke direkte sammenheng mellom bildekvalitet og størrelse på filen.

GIF støtter ikke mange farger (kun 8-bit palette), men det er slik at screenshot bare trenger begrenset antall farger.

GIF vil derimot gi svært dårlig resultat på fotografier, som jo har svært mange farger.

Det er som regel lett å se når man bruker JPG på screenshot, det blir 'grumsete' pga komprimeringsartifakter. GIF og PNG har tapsfri komprimering og har derfor ikke slike artifakter.

Gjelder dette kun screenshot av bilder, eller screenshot av tekst også? Er gif også bedre på tekst? Jeg tar for det meste kun screenshots av tekst.

Lenke til kommentar
Bruk PNG fremfor GIF, gif er begrenset til 256 farger, og 1-bit alpha, mens PNG kan være opp til 64-bit farger.

PNG bruker essensielt samme komprimeringsalgoritme som GIF

Som tommelregel bruker en JPG kun på fotografier.

Tok screenshot avVG sin forside nåe og lagret bilde i ulike formater, bmp,gif,jpg,png. Jeg kunne ikke se forskjell på bildene. Prøvde å zoome og alt, men så ingen forskjell.

Lenke til kommentar

lær deg basic om bilde formater.

Dette har ingen ting med at explorer låser seg når du åpner bmp.

så henger alt seg når jeg skal åpne et bilde, eller åpne selve mappen

Jeg forstår at dette skjer nå bmp ligger i mappe og du prøver og åpne den mappen.

Eller henger bmp andre steder.

Har du prøvd forslaget mitt over.

Du må forklare nøye hva som skjer.

Tyder på explorer har problemer med noen bmp(vanlig feil dette når vi prater on avi filer),nå kan du som det vet løse problemet med og bruke jpg som alltid er foretrukket.

Men kan være greit og feilsøke hvorfor dette skjer.

Process monitor er vil nok gi svar,det spørs hvor mye tid du vil bruke på dette.

Lenke til kommentar
lær deg basic om bilde formater.

Dette har ingen ting med at explorer låser seg når du åpner bmp.

så henger alt seg når jeg skal åpne et bilde, eller åpne selve mappen

Jeg forstår at dette skjer nå bmp ligger i mappe og du prøver og åpne den mappen.

Eller henger bmp andre steder.

Har du prøvd forslaget mitt over.

Du må forklare nøye hva som skjer.

Tyder på explorer har problemer med noen bmp(vanlig feil dette når vi prater on avi filer),nå kan du som det vet løse problemet med og bruke jpg som alltid er foretrukket.

Men kan være greit og feilsøke hvorfor dette skjer.

Process monitor er vil nok gi svar,det spørs hvor mye tid du vil bruke på dette.

Ser ut som jeg klarte å ordne det. Jeg trykket høyreklikk og propterites på et av bmp bildene. Der trykket jeg av en hake på at bmp bildene skal bli lagret som photoshop bilde eller noe slikt, etter jeg gjorde det ser det ut som problemer er løst. Det henger seg ikke lenger!

Lenke til kommentar

JPG bruker en komprimering der bildet består av firkanter, forsåvidt, det er mer komplisert en bare det, men uansett; dette fører til at informasjon blir tapt i komprimeringen. JPG vil gi bedre kvalitet på fotografier en det vil gi på tegnet grafikk, fordi et fotografi tåler mer "feil" i bildet før øyet oppdager det (som er mye av grunntanken bak JPG - ta vekk det en ikke ser allikevel)

GIF derimot vil ikke ta vekk informasjon på denne måten, men istedet bruker en palett på 256 forskjellige farger, og en LZW/LZH komprimering (mye samme som ZIP og RAR) paletten kan enten bli generert fra bildet, eller en kan bruke standard paletter (som Windows palett, VGA palett, Apple palett etc.)

PNG bruker samme komprimeringsalgoritme som GIF, men som sagt trenger ikke bildet være 256 farger. I tillegg støtter PNG meta-informasjon i bildet (som EXIF i JPG, eller som TIFF også støtter) og det finnes en extension for PNG som tillater animasjoner, på samme måte som animated GIF... aldri sett det i bruk dog.

et PNG bilde består av en rekke "chunks" som beskriver bildet.

Små bilder med få forandringer kan en kanskje ikke se forskjell på PNG og GIF, men PNG er også Open Source og patent fri, det er ikke GIF.

Har jeg forstått det riktig, er det kun GIF89a som er åpent tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...