Anonym5656 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Da jeg kom inn etter oppkjøring idag var jeg nesten sikker på at jeg hadde stått. Mange av vennene mine som kjører betydelig dårligere og forsiktigere enn meg hadde fått lappen, og jeg hadde jo kjørt veldig sikkert og behagelig, så dette måtte jo gå bra! Men, dessverre, så slo det meg rett i tryne at jeg hadde strøket fordi jeg kjørte for lite effektivt. Jeg begrunnet mine passive valg på landevegen ved at jeg aldri hadde kjørt der før, og derfor var ekstra observang på om det skulle dukke opp noe uventet som en krapp sving eller lignende. Også var det jo hølete grusvei, og hadde akkurat hørt av kjørelæreren at jeg måtte være forsiktige i de store hullene på landevegen. Uansett, hva skal jeg gjøre neste gang? Ta mindre hensyn til bilen på grusveier, og ta litt større sjangser på landevegen? Noe mer jeg bør tenke på når det gjelder effektiv kjøring? Off-topic: Beklager hvis det ble litt bitter, depresiv undertone på dette innlegget, men var bare veldig klar for sertifikatet(hadde lovet 4 av mine beste venner festivaltur i sommer som nå må avlyses. De andre hadde fikset bil og greier, så alt var egentlig opp til meg. Har ikke turt å fortelle det ennå..). Endret 7. mai 2008 av Gakkakk Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det var trist at du strøk. Men det er ikke verdens undergang. Du klarer den nok neste gang Det viktige om man holder lav fart, er at man IKKE skal hindre trafikken bak seg. Har du biler bak deg, og holder under fartsgrensen, så er du pliktet til å slippe de forbii. Man kan også bli bøtelagt om man ikke bryr seg om billistene bak. Dette skaper også mange ulykker hvert år. Og dette tar også de sensor-folka seriøst. Nå vet ikke jeg om du hadde biler bak deg og slikt. Prøv å holde fin flyt neste gang da:P Men du får vel uansett ikke den samme ruten på ny. Hadde du ellers noen andre feil? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 sensorer ser etter sammenheng i kjøringen som alt du gjøre er forutsigbart, ikke noe sånt hvorfor gjør han det dere der det liker de ikke. hvor kjørte du opp? Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Det viktige om man holder lav fart, er at man IKKE skal hindre trafikken bak seg. Dette er jeg jo klar over, derfor skjekket jeg ofte at jeg ikke hadde noen bil bak meg. Og det ble aldri noen problemer verken for meg eller medtrafikanter over den passive kjøringen min. Kjørte opp i Hamar. Hadde også en feil til ved at jeg stoppet litt opp når det var klart fra høyre og en fra venstre kom litt fort så jeg var usikker på om han skulle stoppe eller ikke(han skulle jo vike for meg), og når han så jeg begynnte å stoppe kjørte han forbi. Og den la jeg meg ganske flat for etterpå. Lenke til kommentar
Bamboozle86 Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Sorry om dette kommer ut feil. Men eneste maaten jeg "klarer" aa faa frem hva jeg mener/tenker. Kort aa greit.. Ingen liker aa havne bak bestemor paa s0ndagstur. INGEN. Etter hva du fortalte, h0rtes det nesten ut som du nettopp var pa s0ndagstur. Etter paragraf 3 i veitrafikkloven, saa er det noe som heter at man skal kj0re aktpaagivene. Det betyr vell egentlig at du skal staa paa ditt, F0lge skilting aa minst like viktig som alt annet, fart. Samme paragraf sier ogsaa at man skal vaere hensynsfull. Det betyr jo igjen at vis du klarer a faarutse en fare. Saa maa du stoppe/ vike selv om loven sier du har rett. Du sier jo ogsaa at du tok det rolig paa landeveg fordi du var usikker paa hvordan veien var. Skarpe svinger osv.. Svinger som kan komme som en " aaaaa daeven, SVING.. hje****" ( rakk aldri hjelp, du er naa dod. hehe ) er alltid skilta. Saa er ingen, liten grund til a ligge under fartsgrensa. Saa tipse mitt til neste gang du skal opp er vell egentlig. Vaer litt t0ff paa veien. ikke la alle andre tvinge deg a veien. Er det gr0nt lys, kj0r. R0dt stopp. Ikke kompliser tingene som skjer. Ps. Maa bare si at med t0ff, mener jeg ikke at man skal t0ffe seg for noen eller noe... BAre at man maa heller gi litt, en aa bremse opp all trafikk. Slik blir det bare mer kaos a! Lykke til neste gang! Lenke til kommentar
bøllefrøet Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Å skylde på at du ikke kjenner veien er aldri en unnskyldning for sensorer...Du vil aldri kjøre kun samme sted, og hvis du hindrer andre bilister hver gang du er på en ukjent vei så er jo det et problem. Og som den andre personen sa- en sving vil ikke dukke opp som lyn fra klar himmel;) Tvi tvi nesten gang Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Takk for tips og forklaringer Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Etter paragraf 3 i veitrafikkloven, saa er det noe som heter at man skal kj0re aktpaagivene.Det betyr vell egentlig at du skal staa paa ditt, F0lge skilting aa minst like viktig som alt annet, fart. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j "aktpågivende a3 (av III *akt) oppmerksom, påpasselig" Lenke til kommentar
Henrikfj- Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Har en venn som strøk på lett sykkel pga ca samme grunn. Han hadde kjørt for sakte, noe som var veldig overraskende for kjørelærer og meg, fordi han er ikke personen som kjører for sakte. Men han har antagligvis vært for redd for å kjøre for fort, og da kjørt for sakte, og sensor har da kanskje oppfattet han som at han ikke var helt klar ennå. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg tror mange får litt hetta når man kjører med sensor og er redd for å kjøre for fort, derfor er de alt for forsiktige og det ender med alt for treg kjøring. Husk nå på at du stryker ikke om du havner litt over fartsgrensen, og speedometeret er gjerne allerede feilmarginert med 3-5km/t på de fleste biler. Lenke til kommentar
Henrikfj- Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Ja som han sa over, litt for fort skader ikke, tilogmed de mest ansvarsfulle sjåfører ligger av og til 5-10 km/t over fartsgrensen (som min far ), snakker om landeveis kjøring jeg da, ettersom jeg bor oppi fjellene Endret 10. mai 2008 av Henrikfj- Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har lagt rett bak Politiet i 80km/t i en 70-sone her i området. Snakk om dobbelmoral. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Kjipt det da Simen, men du greier det nok neste gang Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har lagt rett bak Politiet i 80km/t i en 70-sone her i området. Snakk om dobbelmoral. Grunnen er at de har lov til det. De trenger ikke engang å kjøre blått for å kunne bryte fartsgrensen lovlig. Lenke til kommentar
Bamboozle86 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har lagt rett bak Politiet i 80km/t i en 70-sone her i området. Snakk om dobbelmoral. Grunnen er at de har lov til det. De trenger ikke engang å kjøre blått for å kunne bryte fartsgrensen lovlig. Det du sier der er totalt feil. Naar politiet er ute paa kj0retur. Er di en helt "vanlig" bil i trafikken. Ingen rettigheter i det hele tatt. Men derimot om dem har blaalysa paa faar di noen helt andre regler aa folge. Er ikke bare bare aa kjore paa blaatt heller! Tenk bare paa saken i oslo for en stund siden. Politi bilen prakerte paa gangvien eller no rett ved en bakerbutikk. Inn gikk di, men ikke fordi det var no galt. Men fordi baksten der var god Ble stor sak av det, siden barnevogner osv fikk problemer med aa komme seg forbi. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har lagt rett bak Politiet i 80km/t i en 70-sone her i området. Snakk om dobbelmoral. Grunnen er at de har lov til det. De trenger ikke engang å kjøre blått for å kunne bryte fartsgrensen lovlig. Det du sier der er totalt feil. Naar politiet er ute paa kj0retur. Er di en helt "vanlig" bil i trafikken. Ingen rettigheter i det hele tatt. Men derimot om dem har blaalysa paa faar di noen helt andre regler aa folge. Er ikke bare bare aa kjore paa blaatt heller! Tenk bare paa saken i oslo for en stund siden. Politi bilen prakerte paa gangvien eller no rett ved en bakerbutikk. Inn gikk di, men ikke fordi det var no galt. Men fordi baksten der var god Ble stor sak av det, siden barnevogner osv fikk problemer med aa komme seg forbi. Her er regelverket ved utrykning: § 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m. Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. Link: http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#4 Det står ingenting om at de må kjøre utrykning. Men etatene har også egne regler. Ambulasner og brannvesen får ikke lov til å kjøre utrykning uten å kjøre blått. Men politiet har lov til dette. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Vet ikke hvor mange ganger jeg selv har lagt rett bak Politiet i 80km/t i en 70-sone her i området. Snakk om dobbelmoral. Grunnen er at de har lov til det. De trenger ikke engang å kjøre blått for å kunne bryte fartsgrensen lovlig. Det du sier der er totalt feil. Naar politiet er ute paa kj0retur. Er di en helt "vanlig" bil i trafikken. Ingen rettigheter i det hele tatt. Men derimot om dem har blaalysa paa faar di noen helt andre regler aa folge. Er ikke bare bare aa kjore paa blaatt heller! Tenk bare paa saken i oslo for en stund siden. Politi bilen prakerte paa gangvien eller no rett ved en bakerbutikk. Inn gikk di, men ikke fordi det var no galt. Men fordi baksten der var god Ble stor sak av det, siden barnevogner osv fikk problemer med aa komme seg forbi. Her er regelverket ved utrykning: § 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m. Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste. Link: http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html#4 Det står ingenting om at de må kjøre utrykning. Men etatene har også egne regler. Ambulasner og brannvesen får ikke lov til å kjøre utrykning uten å kjøre blått. Men politiet har lov til dette. Dette er fullstendig OT, men greit Det står ingen steder at man må bruke blålys for å fravike Vtrl §§ 4, 5, 6, 7 og 8. Man må derimot bruke blålys dersom man krever fri vei. Det er rett som det sies at ambulanse og brannvesen har interne instrukser som sier at de skal bruke blålys når de kjører utrykning, rett og slett fordi de ikke har noen grunn til å la være. For politiets del er det annerledes - det er ikke alltid hensiktsmessig eller nødvendig å "varsle sin ankomst for omgivelsene". Kravet for å fravike Vtrl §§ 4, 5, 6, 7 og 8 er derimot det samme. Det betyr at det må være "nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten", uansett om man bruker blålys eller ikke og uansett om man kjører i 10 eller 100 km/t over fartsgrensa. Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Det er nå nesten 20 år siden jeg kjørte opp, og da var det under oppkjøring et tilfelle der speedometernåla var over 90km/t i en 80-sone. Jeg slakket litt på gassen og påpekte det nervøst overfor sensor at det nok ikke var helt bra. Han sa da at det kan skje den beste, og at det viktige var at jeg reagerte korrekt da jeg ble oppmerksom på dette. Etter oppkjøring var det oppmerksomhet og forutsigbarhet som ble bemerket. Spesielt da jeg skulle forbi en traktor var det viktig at jeg ga tegn i god tid og hadde god oversikt framover. Jeg sto, men fikk en bemerkning om at det var viktig å få god oversikt og oppføre seg forutsigbart (tegn i god tid) i slike situasjoner. Likeledes er det viktig å vise at man har fått med seg skilting og slikt. Begynne å sakne farten i god tid når man ser skilt med lavere fartsgrense, og dersom veien er oversiktlig kan man godt begynne å øke hastigheten forsiktig når man kommer til vei med høyere fartsgrense selv om man ennå ikke har passert skiltet (dette må man imidlertid ikke gjøre hvis det er en sidevei som kommer inn, et fortgjengerfelt eller annet mellom deg og fartsgrenseskiltet). Jeg husker også at jeg fikk pluss i boka for å stanse og slippe over fotgjengere som var på vei ut i gate utenfor fotgjengerfelt i tettbygd strøk. Oppmerksomhet og hensynsfullhet belønnes. Man må vise at man er tilpasningsdyktig i forhold til det som skjer i trafikken. For å unngå passiv kjøring: Så lenge det er tørt og fint på veien og god sikt, så bør du ligge tett opptil fartsgrensen på rette, oversiktlige strekninger. Slipp opp på gassen i god tid før svinger og aksellerer til riktig hastighet ut av svingen igjen. Skal du inn på trafikkert vei, så skal du vente på en trygg luke (man skal jo ikke være til hinder), men aksellerer så fort du kan opp i marsjfart. Dette er et viktig punkt for å unngå passiv kjøring. Du skriver at du kjørte forsiktig på landeveien i tilfelle det skulle dukke opp en krapp sving. Slike svinger reduserer man hastigheten foran når man blir oppmerksom på dem, man skal ikke holde for lav hastighet fordi de kanskje kommer. Endret 13. mai 2008 av Sarge Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Et kort generelt tips til å unngå slikt er at du aldri skal ligge under fartsgrensa med mindre du har en grunn til det. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Nå skal jeg alldeles ikke glede meg på trådstarters vegne, men synes det er gledelig at sensorene tar hensyn til dette i vurderingen. Passiv kjøring skaper farlige situasjoner, derfor er det viktig å slå hardt ned på dette! Med det mener jeg ikke at alle skal sette seg i bilene sine og kjøre agressivt, men at alle, inkludert pensjonister som ikke henger med i dagens trafikkbilde, skal OPPRETTHOLDE FIN FLYT! Takk for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå