Gå til innhold

Analoge Hi8 videokassetter - digitalisering

Anbefalte innlegg

Hvordan digitalisere analoge Hi8 videokassetter??

Har Sony Handicam video Hi8 apparat m/utgangene audio + video + video s + mic plug.

I følge Sony forhandler finnes det gamle sony videokameraer som tar både analoge Hi8 kassetter og digitale signaler. Er det noen som vil selge brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Sony Handicam video Hi8 apparat m/utgangene audio + video + video s + mic plug.

I følge Sony forhandler finnes det gamle sony videokameraer som tar både analoge Hi8 kassetter og digitale signaler. Er det noen som vil selge brukt?

Overfør videoene fra ditt gamle kamera til f.eks. Canon HV20.

Lenke til kommentar

Ja, HV20 og HV30 har analoge innganger, så du kan enkelt koble ditt gamle kamera til HV20 eller HV30 og ta opp videokassettene på digitale mini-DV kassetter.

Men en slik løsning koster jo en del penger, for HV20/HV30 er ikke gratis. Har du veldig mange kassetter, kan det lønne seg. Også har du et meget bra HDV kamera i tillegg.

Har du noen få kassetter, er det billigere å levere de til en fotobutikk som digitaliserer gamle videokassetter.

Alternativt finnes det løsninger hvor du kobler kameraet til datamaskinen. En slik tilkoblingsboks koster noen hundrelapper, og da kan du ta de opp på harddisken, og brenne på en DVD senere. Pinnacle har sikkert noen løsninger. Sist jeg sjekket, hadde Komplett en del slike produkter på lager.

Lenke til kommentar
Alternativt finnes det løsninger hvor du kobler kameraet til datamaskinen. En slik tilkoblingsboks koster noen hundrelapper, og da kan du ta de opp på harddisken, og brenne på en DVD senere. Pinnacle har sikkert noen løsninger. Sist jeg sjekket, hadde Komplett en del slike produkter på lager.

Jeg digitaliserte mine gamle video-opptakk (Panasonic videokamera), små kassetter...jeg puttet de i en adapter, så har jeg en LG kombinert VHS/DVD, da var det bare å spille/brenne over på DVD, fikk redigert litt under-veis også, med kapitler og overskrifter etc...så 80-90-tallets video-opptak er nå på DVD-er med cover og alt.

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg digitaliserte mine gamle video-opptakk (Panasonic videokamera), små kassetter...jeg puttet de i en adapter, så har jeg en LG kombinert VHS/DVD, da var det bare å spille/brenne over på DVD, fikk redigert litt under-veis også, med kapitler og overskrifter etc...så 80-90-tallets video-opptak er nå på DVD-er med cover og alt.

RandiA

Video8/Hi-8, som trådstarter har, kan ikke settes i adapter for å spille av i en VHS spiller. Uansett... en slik spiller koster også noen tusenlapper. Men løsningen i et slikt tilfelle, er å koble kameraet til en DVD opptaker. Det er også en god løsning. Det er nok også litt dyrere enn en tilkoblingsboks til datamaskinen (?), men mye raskere og smidig da.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Men løsningen i et slikt tilfelle, er å koble kameraet til en DVD opptaker. Det er også en god løsning. Det er nok også litt dyrere enn en tilkoblingsboks til datamaskinen (?), men mye raskere og smidig da.

Ja, den er grei, å koble kamera til DVD opptaker, litt tungvint men billig løsning. (Trodde det fantes video-kassett adapter til den sorten video-kassetter også jeg. I hvert fall kjøpte jeg min adapter-kassett samtidig med video-kamera for å kunne se på filmene på TV.

RandiA

Lenke til kommentar
Trodde det fantes video-kassett adapter til den sorten video-kassetter også jeg. I hvert fall kjøpte jeg min adapter-kassett samtidig med video-kamera for å kunne se på filmene på TV.

Tipper da at du har et VHS-C kamera, og ikke et Video8 eller Hi-8 kamera som trådstarter har.

VHS-C kassetter finnes det adaptere til, slik at man kan se de i en helt vanlig VHS spiller. Grunnen til at dette går, er at selve båndet på VHS-C og VHS er helt likt, det er bare kassetten som er forskjellig i størrelse. Adapteren drar en del av båndet litt ut av kassetten, slik at den kan kjøres rundt VHS spillerens lesehode på vanlig måte.

Video8 og Hi-8 benytter et helt annet bånd, og mest sannsynlig en helt annen lagringsteknikk også. En VHS spiller ville ikke forstått signalene fra et Video8/Hi-8 bånd samme om du bruker en adapter som drar båndet på samme måte som på en VHS-C kassett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selv ville jeg brukt en kombinert harddisk/DVD-opptaker. Du kan også koble Hi8-kameraet til et DV-kamera, som nevnt, selv om jeg synes Canon HV20/30 var en unødvendig dyr løsning. Siden Hi8 har standard TV-oppløsning får du ikke utbytte av HDV-funksjonen til HV-kameraene. Det finnes standard-definisjons DV kameraer som du kan få brukt til 1500-3000 kroner som har analog inngang. Et eksempel er Sony Handycam

DCR-TRV22E som jeg selv har. Se ellers denne kjekke listen som jeg fant: http://www.dogcamsport.co.uk/avcamcorders.htm

Det går også an å kjøpe et videokort til datamaskinen som gjør at du kan ta opp inn på harddisken men jeg tror dette er det minst stabile og pålitelige alternativet.

Endret av charge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...