Joachimv Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg driver å leker meg litt med en Windows Server 2008 i VMWare som er satt opp rett osv. Kommer inn på serveren om jeg skriver http://ip-adresse eller hostname osv. Har et domene som er riktig mot min wan-ip, så andre ser hva som ligger på serveren om de taster inn domenenavnet. Men om jeg taster inn domenenavnet, kommer jeg til router-pålogginga, altså ikke forbi den. Spurte ISP'n min (tafjord mimer) om hva de/jeg kunne gjøre, eneste de sa etter tre-fire uker venting var "rediger hostfila di". Og..? min wan-ip er 83.243.171.104 domene mitt er viteonline.net (den har dog www-videresending til wordpress.com) wan.viteonline.net er retta mot http://83.243.171.104, men som sagt, så kommer jeg kun til router-login. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Du kan jo legge inn den lokale ipadressen på serveren i hosts. (legg den inn på alle maskinene på ditt LAN) Da vil du få tilgang til serveren med det navnet du velger i hosts. Dumt med ISPer som har en policy som Mimer, BKK m.fl. du har ikke tilgang til router og får dermed ikke endret config. Endret 7. mai 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) har tilgang til adsl-modemet, men kan ikke gjøre så mye annet en å forwarede porter, restarte, se loggen, legge til å fjerne lan klienter osv. relativt enkle ting. har lagt inn i hosts på pcen min (ikke på serveren) 83.243.171.104 wan.viteonline.net (wan.viteonline.net peker mot 83.243.171.104), men fremdeles samme "problemet". edit: aha, kansje jeg skal legge inn lan-ip'n istedenfor wan? får ikke testa det her på jobb men får gjøre det når jeg kommer hjem. Går jo forsåvidt rundt problemet da.. edit2: jau då, det virket, men du går jo bare rundt hullet.. Endret 8. mai 2008 av viiite Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 edit2: jau då, det virket, men du går jo bare rundt hullet.. Jeg er klar over at det er en måte å gå utenom problemet. Det er jo sånn at du har en ISP som begrenser mulighetene så da kan det jo være til å leve med om man ellers er fornøyd. En annen ting er dynamisk IP. Hvis du har dynamisk IP kan det lønne seg å bruke dyndns eller no-ip for å holde adressen ajour når den endres av ISP. Regner med det går å peke viteonline.no mot f.eks viteonline.no-ip.info istedet for din ipadresse. Hos no-ip får du en klient som oppdaterer adressen http://www.no-ip.com/downloads.php. Har du router som støtter dyndns, så er det vel så enkelt å bruke den tjenesten. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 bruke dyndns tidligere når jeg hadde zyxel prestige 600-series router istedenfor det vood-greia jeg har nå. har dog fast ip (ba o mdette fra isp). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå