Gå til innhold

4. gangsfeil av mobil kjøpt med abn. til sumsidiert pris


Anbefalte innlegg

Kjøpte en telefon som må inn på service for 4. gang. (ikke samme feil hver gang så ingen 3. gangs feil).

Nå kan jeg vel heve kjøpet å få pengene tilbake eller ny telefon?

Men får jeg pengene tilbake for summen jeg kjøpte telefonen for eller verdien for telefonen nå eller verdien på telefonen da?

Siden jeg kjøpte telefonen med dyrt abonnement, så kostet telefonen meg sikker 2000 kr mindre enn ved kjøp av uten abonnement.

Så jeg lurer på hva jeg har krav på nå, full pris av telefon for 1,5 år siden?

Fullpris av telefon nå?

Kjøpesum (subsidiert pris)?

Eller ny lik telefon?

Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett så har du ikke krav på å heve kjøpet ved fjerde gangs forskjellig feil. Står ikke noe annet i lovene enn ved 3. gangs samme feil.

Men det er en likevell en del som lar kunden få omlevere eller heve kjøpet ved 4. gangs service

Lenke til kommentar

hvis du vil ha ny tlf kan du nok få samme modell, sikkert en annen modell om den koster det samme du betalte den gangen. om du vil heve kjøpet kan du kun få igjen det du betalte for den, dvs den subsidierte kjøpesummen. i og med at det er det du betalte til butikken du kjøpte den fra.

 

vet ikke nok om dette til å si noe sikkert angående andre modeller enn den du har fra før. men jeg vil tro du kan få samme modell ihvertfall, muligens en annen tilsvarende en.

Lenke til kommentar
hvis du vil ha ny tlf kan du nok få samme modell, sikkert en annen modell om den koster det samme du betalte den gangen. om du vil heve kjøpet kan du kun få igjen det du betalte for den, dvs den subsidierte kjøpesummen. i og med at det er det du betalte til butikken du kjøpte den fra.

 

vet ikke nok om dette til å si noe sikkert angående andre modeller enn den du har fra før. men jeg vil tro du kan få samme modell ihvertfall, muligens en annen tilsvarende en.

Jobber selv i bransjen, og forbruker har rett til å få tilbake det modellen kostet inkludert subsidiering. Selger kan avskrive kunde for nytteverdi, men da kan kunde kreve rente på hele kjøpesummen fra kjøpsdato - noe som blir tilnærmet det samme som kjøpssum før avskrivning. I de fleste tilfeller er det lettest å gi kunden en ny mobil. Kunden kan da kreve å få en modell som er tilnærmet lik den han betale for. Det er enten dette eller kjøpssummen (inkludert subisidiering, pluss rente, minus avskrivining) tilbake.

 

Ettersom det ikke har vært samme feil på produktet tre ganger kan du ikke kreve å heve kjøpet. Hvordan butikkene gjør dette kan variere fra sted til sted, men vanlig praksis i bransjen er at man hever kjøpet etter 4-5 mangler. Da ser man litt på hva som har vært feil, hvor lenge den har vært på service og hvor lang tid det har gått mellom hver gang. Det er altså en vurdering som er opp til selger.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar

Så da har jeg krav på full veiledenes pris tilbake datert da jeg kjøpte telefonen. Dvs 995 med abn + 2000 i subsidiering. Totalt 2995.

Men å få en tilnærmet lik telefon som en gammel telefon er jo kanskje verdien på den 1800?

Så da vil det si at det lønner seg å få tilbake pengene?

 

Vet bare at enkelte elkjeder opererer med 4.gangs feil. Men da er altså ikke dette en lov. Bare en service enkelte butikker/produsenter tilbyr.

Lenke til kommentar

Som sagt har du ikke krav på noe, men er som du sier en service enkelte butikker tilbyr.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke prøvd å stå på å få pengene tilbake + subsidiering. Da tipper jeg butikken setter seg ganske kjapt på bakbeina. Prøv heller å få omlevert telefonen til en tilsvarende eller bedre telefon. MYE lettere å få gjennomslag på det.

Lenke til kommentar
Ok. Takk for svar

Så da har jeg krav på full veiledenes pris tilbake datert da jeg kjøpte telefonen. Dvs 995 med abn + 2000 i subsidiering. Totalt 2995.

Men å få en tilnærmet lik telefon som en gammel telefon er jo kanskje verdien på den 1800?

Så da vil det si at det lønner seg å få tilbake pengene?

 

Vet bare at enkelte elkjeder opererer med 4.gangs feil. Men da er altså ikke dette en lov. Bare en service enkelte butikker/produsenter tilbyr.

Du misforsto det nuffern sa - du har mulighet til å få igjen det du betalte for telefonen. Ikke hva telefonen kostet ny veil ved kjøpstidspunkt.

 

Det mange butikker tilbyr kunde er å velge ny telefon til subsidieringspris, altså at om du feks tegna bindingstid mot telenor superminutt, så kan du få en telefon til den prisen den koster om du hadde tegna superminutt-bindingstid i dag, uten å binde deg på nytt.

 

Så evt betale mellomlegg opp til noe dyrere.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det Alastor sier her er desidert det enkleste, og som vil gi deg som kjøper minst problemer. Du kan stå på kravet om at du skal ha alle pengene tilbake, noe du har full rett i, men det er ikke sikkert selger godtar dette. Uansett hvor mye rett du har i din sak, så kan det bare komme til å trekke ut i masse unødvendig krangling, Forbrukerrådet osv.

 

Mitt forslag er at du legger frem saken slik den er beskrevet av oss i tråden her, og så sier du at du vil godta det som Alastor nettopp nevnte. Tipper de i butikken har litt mellom ørene, og skjønner at det også er slik de slipper billigst unna. Dessuten beholder de salget, og slipper å måtte heve hele kjøpet for deg samt at de sitter på en gammel demomodell i tillegg. Er det riktig smarte (og heldige) får de godkjent teknisk retur overfor leverandøren og får en ny telefon tilbake i salgsforpakning (gjerne en bedre modell dersom den opprinnelige er utgått).

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...