Gå til innhold

Elektro på NKI / nettstudie?

Anbefalte innlegg

Hei, er 22 år, ferdig med 3 årig allmenfagutdannelse, og har noen år bak meg i arbeidslivet, men har nå fått snusen i elfaget.

Har noen erfaring med å bruke NKI eller andre nettstudier i elektrofag? Mitt lokale opplærlingskontor har ingen erfaring med det, og kan heller ikke gi meg noen andre tips til hvordan jeg skal bli elektriker, eller automatiker som jeg helst vil.

Hvordan er det å gå rett i lære, f.eks?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, er 22 år, ferdig med 3 årig allmenfagutdannelse, og har noen år bak meg i arbeidslivet, men har nå fått snusen i elfaget.

Har noen erfaring med å bruke NKI eller andre nettstudier i elektrofag? Mitt lokale opplærlingskontor har ingen erfaring med det, og kan heller ikke gi meg noen andre tips til hvordan jeg skal bli elektriker, eller automatiker som jeg helst vil.

Hvordan er det å gå rett i lære, f.eks?

Takker for svar!

er i nøyaktig samme situasjon... funnet ut av det?

Lenke til kommentar

begynn på grunnkurs i steden, får mye bedre opplæring om du legger litt innsats i det, gjorde det selv.. drita kjipt å gå i klasse med en haug med 16 åringer, men de blir fort mer modne og 2. året er det stort sett bare de som er faktisk interessert å gå videre som havner i klassen din og det går fint.. du må få en avtale med opplæringskontoret så du får plass og fullføringsrett, får du ordnet det går det fint.. om ikke kan det bli værre med tanke på skolerett osv..

Lenke til kommentar

begynn på grunnkurs i steden, får mye bedre opplæring om du legger litt innsats i det, gjorde det selv.. drita kjipt å gå i klasse med en haug med 16 åringer, men de blir fort mer modne og 2. året er det stort sett bare de som er faktisk interessert å gå videre som havner i klassen din og det går fint.. du må få en avtale med opplæringskontoret så du får plass og fullføringsrett, får du ordnet det går det fint.. om ikke kan det bli værre med tanke på skolerett osv..

det som er greia... jeg har fulført allmenn med 4,5 i snitt og har brukt opp min videregående opplæring. Samordnaopptak er for meg et stort samlingssted drittkjedelig studier.. har lyst på et fagbrev istedet, og da er det enten 5 år som hjelpearbeider, eller å ta fagene som privatist og så 2,5 år i lære...

i og med at jeg har allmenn, trenger jeg jo bare elektrofagene... burde vel klare både vk1 og vk2 på 1år?? kikka gjennom bøkene til brodern og etter å ha hoppa av ingeniørutdanning nylig så var disse bøkene som å være tilbake på ungdomgskolen...

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Grunnkurs er teit, tregt, kjipe "klassekamerater" osv, men den gangen du faktisk står fast. Ja da er læreren og medelevene greie å ha.

VK1(VG2) skal du se er ett helvette om du ikke har fått med deg alt fra første året. Det å gå rett i lære vil gi det det du trenger av kunnskaper men ikke alt det ekstra du lærer på skolen.

Selv er jeg "utdannet" elektriker men jobber med alarmer og internkontroller av elektriske anlegg og alarmanlegg. Hadde jeg hoppet over Grunnkurs og VK1 (nå VG2) kan jeg nok banne på at jeg hadde lagt rør i hus og varmekabel på betong dekker for blokkleiligheter i lang tid!

Spørsmålet er vel egentlig, hva vil du egentlig jobbe med som elektriker ?

Lenke til kommentar

det blir jo Elektrofag Vg1 og Elenergi Vg2 jeg må ta...

Jeg har norsk, engelsk, 2fysikk, matte 2mx og 3 mx (kvalifiserer til ingeniør osv) og alt annet fra videregående, så jeg trenger bare Data- og elektronikksystemer, Elenergisystemer og Automatiseringssystemer?

Har tenkt på offshore, men da trenger jeg fagbrev. Elektriker virker som den beste og enkleste måten å få et bra fagbrev i... Halve slekta mi på farsida jobber/har jobba på platform.. Fettern til fatters er direktør/sjef for en platform og han sa at om jeg har fagbrev kan han lett ordne meg jobb.

Så hvis du spørr hva jeg vil jobbe som, er det offsore og jobbe som annleggselektriker når jeg er hjemme. Har også kikka på produksjonselektriker men virker ikke som man kan ta dette på nki og det er vel ikke så relevant med tanke på offshore.

Lenke til kommentar

Vil du offshore trenger du hovedsakelig bare fagbrevet og sikkerhetskurset. Raskeste vei blir nok enkleste vei da. Eneste kravet man bør tenke på offshore er at det hjelper om man vet litt om det meste har jeg hørt fra gamle kollegaer.

okei...

men hvordan er vanskelighetsgraden på VG1 og VG2? Som sagt trenger KUN de 3 fagene Data- og elektronikksystemer, Elenergisystemer og Automatiseringssystemer da jeg har resten fra allmenn?

Synes det som står i bøkene er veldig interessant, og det er praktisk teori noe jeg syntes er veldig ålreit.. Tenker å jobbe på dagtid som ventilasjonsarbeider, og studere på kveldstid... Har veldig fleksibel jobb så om jeg trenger fri for å lese er det null problem. Bør vel ikke være noen sak for meg å ta eksamen i VG1 til sommern, og VG2 nesten høst? Evt kjøre både VG1 og VG2 til våren?

Et annet spm.. mulig å ta læra offshore?

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Problemet ditt blir mest sannsynlig elektronikk og den mere tekniske delen av automasjonen. Grunnen er rett og slett det praktiske i skolen. Å tegne en motorstyring for så å forstå den er ikke alltid like lett, og det å kunne bygge dette på skolen hjelper veldig med forståelse for funksjoner og hva som gjør hva. Kan vel nevne at å kjøpe utstyr til å bygge en motorstying ikke er innenfor de normale lommeboken til en mann på 22.

El-energi systemer på en annen side, er ren teori og relativt enkelt da man leser seg til alt her.

Data delen av faget er vel noe som alle kan lære seg bare ved å ha en datamaskin så det trenger jeg vel egentlig ikke si noe som helst om.

VG2 ble for meg egentlig ganske likt VG1 bare "mere". På skolen var det året veldig mye praksis, og det var det vi lærte av. Så teorien blir nok tung hvis du ikke har noe å jobbe med.

Lenke til kommentar

med mindre det har endret seg noe det siste året her er det heller ikke "bare" å jobbe som hjelpearbeider og så ta fagprøven, du må ta eksamen for VG1, tverrfaglig for VG2, og teori eksamen VG3, før du kan tenke på fagprøve, aner ikke ossn det er å ta disse som privatist, men VG3 er bare å melde seg opp til når du har tatt de første. Du bør også være litt obs på hvor du begynner som hjelpearbeider, eller så ender du plutselig bare opp som billig arbeidskraft uten noen form for plan over videre utdanning..

hvis du har noen forhåpninger på å bli offshore arbeider er det bare å drite i å bli elektriker med en gang.

de få plassene som ansetter, ansetter bare lærlinger og de må enten være jente eller ha 6 i snitt og 0 fravær.. det går et par elektrikere på fast turnus på hver sokkel og om de trenger fler leier de inn fra utleie firma som f.eks orange offshore (de lover offshore jobber men etter det jeg har hørt får du det aldri) og andre aktører.

hvis det er offshore du er ute etter så bør du heller gå på et bårdekks kurs, tar ca et halvt år på kveldstid om du skal ta det ved siden av jobb og koster vel rundt 50 000, dette MÅ du ha om du skal ha deg jobb på norsk sokkel i dag.

da starter du som roughneck, og jobber deg oppover.. om du skulle være heldig nok å få jobb.. her er det jævlig mange om beinet, og de færreste som ikke har 3-4 bekjente eller slekninger med en fot i døra får jobb på denne måten..

om du vil øke sjangsene dine å få jobb må du satse på et annet yrkesfelt som er mer attraktivt på sokkel, f.eks automatiker. MYE lettere å få jobb, men da må du tilbake på skole..

siden du har gått ferdig allmenn ville jeg heller sett på høyere utdanning der du har store sjangser for å få deg jobb på sokkel, men da må du gjøre litt research.. jeg tror f.eks geolog eller petroliumsingeniør har lett for å få seg jobb om du står på litt på skolen.. da er du allerede mye nermere målet ditt enn om du må begynne på scratch igjen..

uansett fins det vel 324234 tråder om hvordan du skal få deg offshore jobb, samt på facebook, så som du sikkert skjønner er det ikke "bare" å ta kurset, et fagbrev og valse inn å få seg jobb..

en annen ting som er verdt å merke seg som mange overser er å jobbe på andre offshore fartøy enn sokkel, har jobbet litt på båt, blandt annet seismisk og en ROV båt, og det er minst like mye luksus der som på sokkel.. fast turnus, bra lønn og konge mat.. :)

hvis det er elektro som du syns er spennende kan du vel egentlig bare begynne på ingeniørstudiet.. å bare gå som elektriker blir fort kjedelig, allerede etter endt læretid så begynner mange å gå lei og vil videre på skole, har selv tenkt å begynne på elektroingeniør til høsten..

uansett må du/dere egentlig finne ut av hva det skal satses på, offshore eller et fagfelt.. det går fint å ta vg1, vg2 og vg3 på nytt i 20 årene, dagene er drita lett, første året er som å gå på ungdomsskolen igjen bortsett fra at du lærer en del ting som du (vanligvis) egentlig ikke kan en dritt om (ohms lås, effekt, viklinger, trafoer, motorer osv) og er du halvt interessert går det fint. fikk vertfall ordnet meg plass selv og fullføringsrett så da må det være mulig for dere og.. jeg hadde også brukt opp min skolerett.. er best å ta kontakt med opplæringskontoret!

Lenke til kommentar

en ting til som han nevner over, skal du ta elektrofagene som privatist kommer du til å gå glipp av jævlig mye ting som er ganske kurant å få med seg, det er usansynlig at du får ordnet deg motorkoblinger, kontaktorer og masse andre greier å få prøve deg fram på når du leser som privatist, og alt dette er ganske vikig for å få hevet kunnskapsnivået.. selv om du kanskje klarer teoriprøvene kommer du til å ha store hull i kunnskapen erfaringsmessig sammenlignet med de som har gått på skole, og du kommer ikke til å få lært noe skikkelig før du begynner i praksis, og da skal jeg garantere deg det er det ikke mye tid for eksperimentering og få prøve seg fram på ting..

Lenke til kommentar

ingeiør er uaktuelt orker ikke slitet + studiet var pisskjedelig og jobbene består 99% av kontorjobber... har lyst på fagbrev.. eneste negative med NKI er jo at du ikke får den praktiske delen men svarte eller du skal jo i læra jo...

spm er vel hvordan jeg står iforhold til lærlingplass etter eksamen? pappa jobber i byggebransjen og har masse kontakter, og har flere kompisser som nettop har tatt fagbrev... lettere å få lærlingplass gjennom kontakter?

har også snart 3 år erfaring som ventilasjonsarbeider, så har masse erfaring fra å jobbe på byggeplasser, eneboliger osv.. eneste forskjellen er at jeg har montert rør istedet for å koble ledninger og lagt kabler

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...