UltraLyd Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hei. Har tenkt til å kjøpe meg noe som vil sees på som et "greit" anlegg blant dere lydelskere, men for meg så blir dette et bra anlegg jeg skal kjøpe meg, med helst mye lyd i for makspris 5000,- Tanken er å kjøpe en forsterker/høyttaler eller hva det heter... koble til noen andre høytalere jeg har, så det blir ekstra lyd også å kjøpe en subwoofer. Og da vil jeg håpe på at samlet pris av høyttaler og bass blir på 5000,- eller mindre. Såå pøs på med erfaringer... forslag...og linker Takk på forhånd folkens! ps. ja det blir spilt en del musikk fra trance til rock (; Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Så det du vil ha er 2 høyttaler og en subwoofer? Og du har ingen forsterker? Hvis du skal ha et komplett stereoanlegg for 5000,-, så vil jeg si at Dynavoice F6 (400kr ekstra så får du de i svart pianolakk) er høyttaleren du bør satse på. En forsterker som bør passe greit er Cambridge 540A v.2, som bør holde hvis du ikke skal spille høyt. Skal du arrangere noen fester vil jeg kjøpe en litt kraftigere forsterker, for eksempel Cambridge 640A v.2 eller Denon PMA-700AE. Etter de to tingene står det ikke mye igjen av budsjettet, men skal du ha en subwoofer anbefaler jeg deg at du enten kjøper XTZ 99 W8.16 (100,- ekstra for pianolakk) eller XTZ 99 W10.16. Litt avhengig av romstørrelsen og andre preferanser. 12 tommeren blir fort litt drøy. Du klarer deg lenge med de to høyttalerene og forsterkeren, subben kan du ta etterhvert, når du får spart deg opp nok til 10 tommeren Hva kabler angår, så ville jeg kjøpt QED Original hos HiFi Klubben. Det er helt kurrante kabler som koster 35 kroner per meter. Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Ok! Takker for et utrolig bra svar , det hjalp meg (: men har fortsatt en del penger igjen på budsjettet hvis jeg tar den dårligste bassen, er ikke for dårlig lyd i de høytalerne da? Har lest en del på forumet her for å forstå disse lyd greiene...og er ikke enkelt å skjønne gitt, spesielt ikke for en fersking som meg, menmen.. men en ting skjønner jeg ikke. Får man mye mere lyd hvis man har en bra forsterker? skjønner ikke helt det, siden lyden kommer jo ikke ut av forsterkern.. eller ;s ser ikke sånn ut liksom. " jaja.. le så mye dere vil av meg" Men får å prøve å komme med mere info som kan hjelpe dere: - Tror det er 2 høytalere på ca. 100watt. mulig det er forsterker, ellers så hadde det vel ikke fungert(?) også er det en annen sånn morsom greie på anlegget, der man kan styre hvor mye bass som skal komme, og hvilken høyttaler det skal komme mest mulig lyd ut av - blant annet, masse andre muligheter og... Tanken er å spille av musikk fra en bærbar pc eller cd, som skal gå fra dataen til høyttaler/forsterker/subwoofer hvis det ikke er nok bass i høytaleren... Endret 7. mai 2008 av UltraLyd Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Nå vet jeg ikke hva du har, men jeg antar at de høyttalerene jeg linket til, sammen med en av forsterkerene jeg linket til, vil spille fletta av det du har nå. Flest mulig høyttalere gir ikke best lyd. Litt som med den gamle og kjente metaforen med det svakeste leddet i en kjede. Finn ut hva det er du har fra før, og fortell meg hva du ønsker av anlegget. Om du vil ha masse bass, fin lyd eller bare noe som spiller øredøvende høyt. (du får begrensede mengder av en av tingene for 5000) Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Okei. Blir litt vanskelig å si åssen anlegg jeg har hjemm ettersom jeg er i spania for tiden. men det er litt gammelt..ikke så altfor bra, men det er ganske bra lyd i det. kostet nok en del Men jeg er ute etter å spille ganske så høyt og ha bra bass i tilleg. Er snakk om å ha anlegget med det første i et rom som er maks 25m bredt og langt. Men er jo selvfølgelig morsomt med et anlegg med bra lyd i, som man kan spille litt høyt med i et evt vorspiell Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hehe, maks 2,5 meter antar jeg du mener Tingen er at du ikke finner stort billigere høyttalere enn Dynavoice F6, og heller ikke stort billigere subber som er verdt å kjøpe enn 8 tommeren fra XTZ, og du vil uansett sprenge budsjettet litt. En anna ting er at et par F6 kan bli litt stort for det rommet. Jeg lurer på om ikke en 8" XTZ kan være noe å satse på i et så lite rom, eventuellt en 10" hvis du vil ha godt med trøkk. Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Hehe rommet er nok dessverre ikke 2,5 m som kanskje du hadde håpet på http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...mium_silver.htm - forsterker http://www.surround.no/product/434342/_1_p...ados_farve.html - høyttaler http://www.surround.no/product/435106/_XTZ..._Sort_Matt.html - bass Det høres greit ut det der. i tilleg til kabel...så blir det billigere enn 5000kr. håper det kommer bra nok lyd ut av det (; da får jeg bare vente til jeg får penga på plass så skal jeg se hva jeg får til. Men åssen blir det med bestilling av disse varene egentlig...? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg kommer frem til 5900, så du har nok bomma med en tusenlapp. Hvor stort er rommet da? Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Aha, regnet riktig nå. Kan hende jeg ikke trenger å kjøpe høytaleren i og med at jeg har 2 brukbare hjemme... Rommet ligger på ca. 25 meter i lengden og bredden Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 25 meter bredt og 25 meter langt Er det et lager du har eller er det øyemålet som er helt på styør? Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 hehe vettafaan jeg.. bare tipper det er noe sånt. har ikke vært hjemme på flere mnd, og skal ikke hjem før om noen mnd så er vanskelig å huske hvor stort rommet er : ) men innrømer at øyemålet ikke er så bra heller. bare ser fram til å få kjøpt et bra anlegg å sette på benny benassi på full styrke Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 En vanlig bil er 3-4 meter, så du mener at det skal gå inn godt og vel 6, nesten 7 biler etter hverandre på langs? Hvis rommet er så himla stort tror jeg at en 8" subwoofer fort blir litt snaut hvis du vil ha godt trøkk fra Benassi. Du bør nok i så fall opp i 1x12" eller 2x10" før det blir skikkelig bra tenker jeg, og da en sub som er hele budsjettet alene. En SVS PB12-NSD vil nok gjøre en god jobb tenker jeg, men den koster 6000 ny. Lenke til kommentar
UltraLyd Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Hmm... rommet er ikke såå stort. Det er vel plass til maks 3 biler på rad tenker jeg ; P Tror nok 8" vil passe helt greit i det rommet. Men usikker på åssen jeg skal koble ledninger fra forsterker-høyttaler-subwoofer-pc. klarer ikke helt se det for meg.. så må nok få noen til å komme å se på de greiene ; P må helt sikker bytte ut den forsterkeren jeg har nå Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det kan godt hende du må det ja. Subben skal ha et helt vanlig signal via en RCA kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå