Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Syk på jobb - rett til betalt sykefravær?

cesam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forutsatt at du har jobbet lenge/mye nok til å ha tre dager med egenmelding så har du rett på det.

Hva slags jobb snakker vi om?

Ok. så jeg må opparbeide meg sykefraværdager altså.? Jeg var i militæret i fjor, og startet så på et sagbruk 4-5 dager før nyttårsskifte. Jobbet der frem til nå.

Har jeg opparbeidet meg sykefravær for 2008, fra militærtjenesten tro?

takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Du bør være inne i en egenmeldingsperiode etter å ha jobbet såpass lenge. Har arb.giver satt seg på bakbenene?

oki. arb. giver har ikke satt seg på bakbena enda, men jeg har en følelse av at han kommer til å gjøre det.

Kan jeg referere til en lov som dette står i, at jeg har rett på så så mange sykepermisjoner i året? sånn i tilfelle arb. giver setter seg på bakbena. :p

Lenke til kommentar

Så lenge det var meningen at du skulle være på jobb de dagene du var syk, så har du krav på sykepenger i henhold til Lov om folketrygd (folketrygdloven).

§ 8-15. Rett til sykepenger og feriepenger som arbeidstaker

En arbeidstaker (§ 1-8) har rett til sykepenger og feriepenger etter bestemmelsene i §§ 8-15 til 8-33

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

Hvis du er i turnus-ordning, og er syk på dager du ikke er satt opp på jobb, så regner jeg med du ikke har krav på sykepenger. Det står helt sikkert en plass i Lov om folketrygd også, men jeg gidder ikke lete. Mulig det også er noen andre regler for enkelte yrker som f.eks fiske og oljeplattform-arbeider.

Lenke til kommentar
Egenmelding kan benyttes ved kortvarige sykefravær når arbeidstakeren har arbeidet hos arbeidsgiveren i minst 2 måneder, jf. Folketrygdloven § 8-24

:)

Ok. takk folkens, folketrygdloven altså.

Da har jeg en sikker sak!!

takk, setter jeg pris på!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...