Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slutter ikke å jobbe!

Anbefalte innlegg

Har en laptop(speccs i sign) som har fungert utmerket og vært svært rask og fin fra jeg fikk den i desember frem til i forrige uke. Nå er alt sirup, den bruker lang tid på å åpne alt og spill som gikk glatt før lagger osv. Jeg hører hardisken jobber kontinuerlig hele tiden, skurrer og durer konstant som om den drev med defragmentering. Samtidig kan jeg se at prossesoren hvert 2-3 sek hopper opp i 60-70% aktivitet, minnebruk ligger rundt 1.1 GB selv om jeg ikke har noe ennet enn oppgavebehandling oppe.

På prosseslisten under oppgavebehandling ser jeg ingen oppgaver som drar spesielt mye, og ser heller ikke noen oppgaver som ikke har pleid å være der. Jeg har forsøkt å la maskinen stå på ett par dager for å jobbe seg ferdig, men den slutter aldri. Jeg har kjørt clean up med Macafee samt virussjekk og adwaresjekk med både Macafee og adaware. Har kjørt defragmentering og avinnstallert alle program som jeg har lagt inn som jeg ikke er helt sikker på eller ikke 100% trenger.

Hva er det dette kan skyldes, og hvordan får jeg orden på maskinen? Vil helst ikke formatere om jeg ikke må.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feilsøkes med enten Process Monitor eller Process Explorer-Prøv med begge.

Står litt om feilsøking med Process Explorer her

Leste dette i linken du postet; En annen smart ting ved Process Explorer er at den viser Maskinvareavbrudd (Interrupts) og Utsatte prosedyrekall (DPC). Feks kan en dårlig driver eller defekt maskinvare gi en overdreven strøm av avbrudd eller DPC-kall.

På process exploreren hos meg viser den at jeg har hardware interrupts som ligger på ca. 2300-2500 på CSwitch Delta, og DPC på mellom 300-700 Hva vil dette si, at jeg har noe defekt hardware?

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Vil si at det høres ut som et normalt antall Cswitch på maskinvareavbrudd.

Om disse prosessorspikene kom i rykk og napp foreslår jeg at du holder Process Explorer i bakgrunnen og åpner opp System information fra View menyen. Der vil du få en oversikt over grafer som overvåker prosessoraktiviteten din-hvis du skulle se noen "spikes" i aktiviten (altså tilfeller der det er snakk om 100% aktivitet) så holder du bare musen over disse toppene for å se hvilken prosess som stjal denne kraften.

Lenke til kommentar
Vil si at det høres ut som et normalt antall Cswitch på maskinvareavbrudd.

Om disse prosessorspikene kom i rykk og napp foreslår jeg at du holder Process Explorer i bakgrunnen og åpner opp System information fra View menyen. Der vil du få en oversikt over grafer som overvåker prosessoraktiviteten din-hvis du skulle se noen "spikes" i aktiviten (altså tilfeller der det er snakk om 100% aktivitet) så holder du bare musen over disse toppene for å se hvilken prosess som stjal denne kraften.

Prossesoren hopper opp til 40-50% ca hvert 10 sekund på den oversikten, men forskjellige prosesser hver gang. Men det som bekymrer meg er at maskinen lager "jobbelyder" konstant høres ut som når man defragmenterer, HD lyd.

Leste litt om disse interruptene og der sier folk noe om at hardisker og/eller DVD går i PIO mode, vet du noe om hva dette er eller hvordan man sjekker dette i Vista?

Sto også at de kunne skyldes eksterne enheter som tastatur/mus og eksterne lagringsenheter og sånn. Har akkurat fått ny mus og ekstern harddisk, men de har dungert ett par uker før disse problemene startet.

Lenke til kommentar

Som sagt maskinvareavbrudd skal forekomme hele tiden dette er helt normalt og det virket som normalt aktivitet.

Om harddisken jobber unaturlig mye kan du prøve å sjekke med Process Monitor for å overvåke filaktivitet for å se hvilke prosesser som jobber i bakgrunnen.

Filaktivitet kan du logge ved å huke bort register og prosessaktivet ikonene:

post-56823-1210179155.jpg

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Som sagt maskinvareavbrudd skal forekomme hele tiden dette er helt normalt og det virket som normalt aktivitet.

Om harddisken jobber unaturlig mye kan du prøve å sjekke med Process Monitor for å overvåke filaktivitet for å se hvilke prosesser som jobber i bakgrunnen.

Filaktivitet kan du logge ved å huke bort register og prosessaktivet ikonene:

post-56823-1210179155.jpg

Beklager om jeg er litt treg men fant ikke denne process Monitor som du forklarer her, men det virker helt klart som problemet ligger i at det er harddisken som jobber konstant.

Forøvrig ser jeg nå i Process Explorer at der hopper System Idle Process alltid mellom 50.00 og 99.99 under CPU. Er dette vanlig?

Lenke til kommentar

Process Monitor er forsåvidt er gratis verktøy som du finner her:

Process Monitor

Forøvrig burde prosessoren ligge på rundt 90-99% når den er idle men det jeg finner det svært urimelig at det skal være forskjellige prosesser fra gang til gang som stjeler denne aktiviteten.

Hvilen prosess er det som bruker så mye minne da?

Lenke til kommentar
Process Monitor er forsåvidt er gratis verktøy som du finner her:

Process Monitor

Forøvrig burde prosessoren ligge på rundt 90-99% når den er idle men det jeg finner det svært urimelig at det skal være forskjellige prosesser fra gang til gang som stjeler denne aktiviteten.

Hvilen prosess er det som bruker så mye minne da?

Ok nå har jeg sjekket det du sa i Process Monitor med bare den ene boksen huket av, og da dukker det opp en uendelig lang liste med mcmscsvc.exe med operation read file og write file tusner på tusner av operasjoner de seneste minuttene.

Jeg vet ikke hvordan jeg sjekker hva som bruker minnet :blush:

Lenke til kommentar

Da skrudde jeg av alt i McAfee og reboota, nå går alt som en drøm. Så nå skal jeg avinstallere dritten og legge inn AVG. Men tusen takk for hjelpen, de to programmene var geniale! Deilig å ha en rask og stille maskin igjen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...