Dal Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hei! Kjørte Vista x64 en stund, men en av grunnene til at jeg gikk tilbake til XP var at jeg ikke fikk kjørt analog og digital lyd ut samtidig, noe som førte til at jeg måtte inn i kontrollpanel og velge ettersom jeg skulle ha lyd på pc-høytalerne eller stereoanlegget. Utrolig tungvint! Men er dette blitt bedre nå? Jeg har et Asus-hovedkort (P5N-E)med Realtek ALC883-chip, og det er jo kommet en del nye driver til denne siden sist + Vista SP1. Noen som har et sånt Realtek-lydkort og bruker Vista, som kan bekrefte / avkrefte? Litt mye arbeid å installere opp igjen Vista bare for å finne ut dette selv Takk. Lenke til kommentar
Kim G. Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har et av de bedre Asus hovedkortene med digital home med intigrert Realtek 24bits 192KHz lydkort. Har også irritert meg over at man ikke kan ha både analog og digital lyd aktivert på samme tid. Problemet er ikke løst ennå nei, dessverre. Lurer på om det kan skyldes lydkortet, ikke Vista; under xp får jeg ikke kjørt 192KHz, kun 48KHz. Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Dette er ikke et Vista-problem. Det er et problem med driverne til lydkortet ditt. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 eller vista sin drm? ikke glem at vista ble bygget opp med drm i tankene fra starten av. det er ikke sikkert at begge deler vil fungere samtidig i fremtiden heller, i allefall ikke uten redusert lydkvalitet på den analoge utgangen Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 MS blir ofte beskylt for å spre FUD om open source, men jaggu er den andre siden flinke også. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 jeg har ikke sagt noen verdens ting om åpen eller lukket kildekode! drm kan faktisk være åpen kildekode også!, om du tolket det den veien. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har et av de bedre Asus hovedkortene med digital home med intigrert Realtek 24bits 192KHz lydkort. Har også irritert meg over at man ikke kan ha både analog og digital lyd aktivert på samme tid. Problemet er ikke løst ennå nei, dessverre. Lurer på om det kan skyldes lydkortet, ikke Vista; under xp får jeg ikke kjørt 192KHz, kun 48KHz. De integrerte lydkortene fra realtek skalerer vel opp/ned all lyd til 48KHz uansett før den sender lyden videre. Uansett om du prøver digital passthrough ut på den digitale utgangen, så vil lyden alltid være 48KHz. Leter du litt rundt på google og søker etter realtek og passthrough vil du finne mye interessant. Jeg tror dermed at dette er et hardware lydkort problem, og har ikke noe med vista spesifikt å gjøre. Lenke til kommentar
Dal Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg leste en plass når jeg holdt på med dette sist at det var noe Microsoft hadde gjort ja, som gjorde dette vanskelig, men husker ikke hva det var. Husker også at Realtek kom med noen patcher for det, men det hjalp ikke, iallefall ikke den gang. Men en kompis av meg kjøpte seg et Creativ X-Fi kort, og der funker det helt fint, så når alt kommer til alt så er det vel driverne det må jobbes med tydeligvis. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) jeg har et Creative Audigy2zs kort, og det sender lyd analogt og digitalt samtidig. Veldig irriterende syns jeg da, for når jeg ser film (med lyd på ekstern forsterker) blir lyden ekstremt høy i hodetlf. Så da må jeg nappe ut ledningen til den mens jeg ser film. Og koble tilbake etterpå. Nå har jeg løst problemet med å sende all lyd digitalt via anlegg og koble hodetlf til den =) edit: PS: kjører Vista SP1 forresten Endret 14. mai 2008 av newman221 Lenke til kommentar
Dal Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Så det kan jo se ut som Creative har fikset dette altså. Er bare det at jeg håpte på å slippe et ekstra kort i PC-en, der er trangt nok som det er Burde jo være unødvendig også, når lyden som er på hovedkortet er mer enn bra nok. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Så det kan jo se ut som Creative har fikset dette altså.Er bare det at jeg håpte på å slippe et ekstra kort i PC-en, der er trangt nok som det er Burde jo være unødvendig også, når lyden som er på hovedkortet er mer enn bra nok. Jeg bruker ikke originale creative-drivere. Jeg fant noen modifiserte drivere på en side som het ettellerannet med "no more goat sound" eller noe sånt... Husker ikke helt i farta, men det var ihvertfall noe som lignet på det. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 da kan du jo kanskje laste den opp da Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 http://nomoregoatsoup.wordpress.com/ ? Lenke til kommentar
Dal Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg installerte Vista på en tom harddisk for å sjekke, men ganske så riktig; det funker IKKE nei. Synes egentlig det er helt hårreisende at funksjonaliteten blir dårligere med et nytt OS. Men å hive inn et lydkort til må vel funke uten problemer håper jeg. Får riktignok ikke lyd begge plasser samtidig, men det er ikke så farlig tror jeg Tenkte på å kjøpe et slags billig USB-lydkort til PC-høytalerne, og så bruker jeg det innebygde til digital out. Men gudbedre meg så unødvendig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå