Gå til innhold

[LØST]Excel genererer nettopris etter prisliste og rabattliste

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal lage en prisliste i excel og trenger litt hjelp.

Jeg har fått en prisliste fra levrandør som har en eget regneark

så har jeg en rabattliste med forskjellige rabatter på div varegrupper.

ARK 1 prisliste

Rabattgruppe: Varenummer: Varenavn: Veiledendepris:

ARK 2 Rabattliste

Rabattgruppe: Rabattprosent

ARK 3

Varenummer: Varenavn: Prisetterrabatt:

Håper dere skjønner:)

på forhånd takk for all hjelp

Endret av ZIEVEN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt på det og det er ikke så vanskelig selv om koden på ark3 kan bli litt komplisert.

Her er et enkel mulightet jeg satt på ark 1

Rabattgruppe	Varenummer	Varenavn	Pris
1	Frukt			12	Eple	10
2	Frukt			13	Appelsin	20
3	Grønnsak	14	agurk	12
4	Grønnsak	15	Salat	8

Kolonne A har jeg satt opp tallene fortløppende for å bruke til å slå opp senere. Det kan man neppe gjøre med varenummer som gjerne er store tall.

Ark 2 er enda kortere

Rabattgruppe	Rabatt
Frukt	15
Grønnsak	10

Det som vises i Ark 3, men det er koden som er viktig

Varenummer	Varenavn	Pris
14	agurk	10,8

A2: bare tallet 14

B2: =INDEX(Sheet1!D2:D5;SUMIF(Sheet1!$C$2:$C$5;$A2;Sheet1!$A$2:$A$5);1)

finne først hvilken nummer i rekka på ark 1 som tilsvarer riktig vare og finner det nummeret. Dette gjøres av sumif formelen. Så slår index opp og henter navnet på varen.

C2: =INDEX(Sheet1!E2:E5;SUMIF(Sheet1!$C$2:$C$5;$A2;Sheet1!$A$2:$A$5);1)*(1-SUMIF(Sheet2!A2:A3;INDEX(Sheet1!B2:B5;SUMIF(Sheet1!$C$2:$C$5;$A2;Sheet1!$A$2:$A$5);1);Sheet2!B2:B3)/100)

Her gjøres noe av det samme henter pris uten rabatt. Deretter hentes varetypen og man finner hva slags rabatt det er.

For å kopiere denne koden nedover må det legges på noen flere $ for å få det til å fungere.

Dette er skrevet med engelsk versjon av excel slik at du må forandre litt på formelene hvis du har norsk versjon.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men jeg får det ikke til.

Ja jeg har norsk versjon.

Har prøvd å kopiere din. men uten å lykkes (skiftet ut Sheet=Ark INDEX=INDEKS SUMIF=SUMMERHVIS)

Jeg får det ikke til det kommer tallet 10 i feltet der agurk skulle stå (B2 ark 3)

Lenke til kommentar

Hallais.

Jeg har for moro skyld lagt inn det som pertm har skrevet og det fungerer helt fint hos meg. Nå har riktignok jeg også engelsk versjon, men dersom du har endret til norsk slik som du har skrevet så vær sikker på at du har benyttet nøyaktig de samme feltene!

Du sier du får tallet 10 istedenfor agurk og det tyder på at du muligens har fått en feil referanse en eller annen plass.

Jeg ville sjekket en ekstra gang om at at alle ark er identisk laget :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er helt grønnsak.

Hvorfor inneholler c2 koden E feltet? det er jo blankt!!

Jeg får det ikke til.

kan noen sende meg et slik regneark på norsk?

Endret av ZIEVEN
Lenke til kommentar

Døp om fra txt til xls etter nedlastning

Merk at jeg bruker finn.rad og sammenligne istedetfor summer.hvis, og at jeg har delt opp i flere celler for oversiktens/læringens del. Det er mange riktige løsninger på slike oppgaver. Jeg har heller ikke sjekk for feil eller manglende varenummer. Sånt lager man til helt slutt når alt annet virker, ellers blir det bare uoversiktelig.

HTH. Beste hilsen Harald

Demo.txt

Lenke til kommentar
Døp om fra txt til xls etter nedlastning

Merk at jeg bruker finn.rad og sammenligne istedetfor summer.hvis, og at jeg har delt opp i flere celler for oversiktens/læringens del. Det er mange riktige løsninger på slike oppgaver. Jeg har heller ikke sjekk for feil eller manglende varenummer. Sånt lager man til helt slutt når alt annet virker, ellers blir det bare uoversiktelig.

HTH. Beste hilsen Harald

Tusen kjempe takk!!!!!!!! du er konge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...