Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontrakt mellom festkomitee og tredjepart om leie av lokaler

Zappza

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sitter i en komitee her på skolen, og vi har tenkt å arrangere av avsluttingsfest for alle elevene her på skolen. Vi har igjen et problem med å finne lokaler som er store nok. Vi har funnet et lokale, men de krever at en person over 20 år står som ansvarlig. Problemet vi har da, er jo selvfølgelig å finne en person over 20 som kan stå som ansvarlig. Sier jo seg selv at dette er ikke noe alle tør å ta på seg, derfor har vi tenkt å skrive en kontrakt som gjør at den personen som står som ansvarlig, ikke har noe økonomisk eller strafferettslig ansvar for hva som skjer på selve festen.

Problemet vi har da, er rett og slett at det ikke er noen av oss som sitter i komiteen som har noen som helst kunnskap på juss, og vi hadde hatt bruk for litt hjelp med å formulere kontrakten.

Det vi vil få fram er at;

- Vedkommende ikke har noe økonomisk ansvar for utleien, alt ansvar blir delegert over til oss i komiteen

- Vedkommende vil heller ikke ha noe strafferettslig ansvar for utleien, alt ansvar blir også her delegert til oss

- Vi blir å arrangere med vakter og vektere for å sikre at festen blir å gå uten problemer

- Vi tar alt ansvar for festen

Hadde satt stor pris på hjelp om dette!

Hvorvidt lokalets eier godtar at vi gjør det på denne måten, får vi ta opp med de.

Takk på forhånd for all hjelp!

mvh,

Bjarte Kvamme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg sitter i en komitee her på skolen, og vi har tenkt å arrangere av avsluttingsfest for alle elevene her på skolen. Vi har igjen et problem med å finne lokaler som er store nok. Vi har funnet et lokale, men de krever at en person over 20 år står som ansvarlig. ....... derfor har vi tenkt å skrive en kontrakt som gjør at den personen som står som ansvarlig, ikke har noe økonomisk eller strafferettslig ansvar for hva som skjer på selve festen.

Når det kreves en ansvarlig person, er det vel for en stor del nettopp det juridiske og økonomiske ansvar utleier er opptatt av, i tillegg til ordensproblemene som kan oppstå. Forklar for den som påtar seg ansvaret at alle på festen vil være edru og oppføre seg ordentlig fra begynnelse til slutt, så stiller han/hun helt sikkert opp.

Mht. jussen fremgår det bl.a. av Vergemålslovens § 2 at mindreårige (under 18 år) ikke kan inngå bindende avtaler.

Vergemålsloven

Lenke til kommentar

Var klar over at jussen var sånn, men går det ikke ann å få laget en bedrift eller noe? Må fremdeles leietaker være over 18 da?

Joda, hadde jeg kunnet love at alle kommer til å være edru, og være rolige så hadde jo ikke det vært noe problem. Greia er det at vi har arrangert en linjefest tidligere, og da var det folk som drakk på stedet og ikke oppførte seg.

Det kommer til å bli så mange, at det nesten blir umulig å holde styr på absolutt alle. Vi kommer til å ha både frivillige å vektere som går rundt og passer på at de som er for fulle, eller ikke oppfører seg blir kastet ut, men jeg frykter at dette ikke er nok for den over 20.

Lenke til kommentar

Straffeansvar kan man (naturligvis) ikke avtale seg bort fra, eller delegere som du kaller det. Hvis dere er under 18, kan dere neppe avtale det andre heller.

Selv hvis dere er over 18, vil ikke en avtale mellom dere og den ansvarlige om hvem som har det økonomiske ansvaret, være bindende for utleier. Utleier vil uansett kunne rette krav mot den han har inngått avtalen med. Det er et grunnleggende (og helt selvsagt) prinsipp at en avtale ikke binder tredjemenn med mindre det foreligger særskilt grunnlag for det.

Lenke til kommentar

Okei, som sagt. Jeg har knapt kunnskap i det hele tatt på det juridiske, derfor jeg skrev her.

Men lokalene var fullbooket helt fram til etter skoleslutt, så vi blir nok å prøve å få arrangert det utendørs i stedet for. Blir jo sommer til slutt, selv her oppe i Tromsø hvor det snødde i går :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...