74869340 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg har store planer om å innvestere i vannkjølingssett til PC-en min. Det som skal kjøles er CPU og muligens hovedkort (da i form av Asus Striker II Extreme stock vannkjøling). Jeg har følgende krav: - En 120mm radiator. (systemet skal gjemmes inne i kabinettet så dette er ikke diskuterbart) - Stillegående - God kjøleeffekt Aternativene mine er: MIST Tsunami Fordelene med dette settet kan egentlig summeres opp i ett ord: Pumpa. Microplex skryter jo av at dette er ett veldig stillegående sett, så da forventer jeg også att pumpa er stillegående også. I tillegg har den mange funksjoner som frister som viftestyring, pumpestyring, vanntemperaturavlesning og ekstern tempsensor. Ett selvbygg fra Sidewinder Fordelene med dette settet er jo selvfølgelig at jeg får mer ytelse for pengene. Komponentene jeg tenkter på herifra er: CPU: Dtek FuZion Extreme Performance CPU Block Radiator: ThermoChill PA120.1 1x120mm High Performance Radiator Pumpe: Her er jeg litt mer i tvil og tar i mot råd om noen har. Det foreløpige valget er Swiftech MCP655 12v DC Pump - Retail Version Hovedkriteriet er att den er stille, men det hadde vært fint om den også har noen av de samme funkjonene som den i MIST-settet uten att prisen skyter i været. Vifte: Her er jeg helt åpen. Resten av kabinettet vil bli utstyrt med Noctua NF-S12-800 med viftestyring, men ettersom jeg har skjønt så er disse veldig dårlige med mottrykk og egner seg derfor ikke til å sette forran/bak en radiator. Hvilken stillegående vifte vil være best her? Resten av utstyret fra Sidewinder blir: - Swiftech MCRES-MICRO Reservoir - Retail w/Revised Mounting Kit - 10ft Tygon 2075 1/4in. ID 3/8in. OD Ultra Chemical Resistant Tubing # AED00017 Spørsmålene her blir vel: 1. Er det mulig å finne in stillegående pumpe med liknende funksjoner som den i MIST-settet til under 1000,- (som den koster separat på Microplex) 2. Hvor mye bedre kjøling vil jeg få med Sidewinder settet i motsettning til MIST-settet? 3. Hvilken vifte er best til den radiatoren jeg har valgt? 4. Hvilket sett bør jeg kjøpe? Er MIST-settet så bra at det ikke er så stor forskjell på ytelsen og at jeg derfor bør velge MIST-settet på grunn av pumpa? Valgene på Sidewinder er på ingen måte låst, så om noen har forslag til bedre utstyr så er jeg mer enn glad for å høre dem. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Du har jo i utgangspunktet et enkelt og avgrenset behov så hvorfor ikke vurdere dette Swiftech settes som i tillegg er på salg hos Sidewinder? Veldig enkelt og greit og god kvalitet. Tank og 120mm radiator i ett er veldig plassbesparende, men pass på at du har nok plass over radiatoren din til å fylle vann når den er montert i kabinettet ditt. Pumpe og CPU blokk i ett er også plassbesparende, i tillegg så er både CPU blokka av god kvalitet (Apogee GT kombinert med MCP350). Dette er jo rene røverkjøpet for $119,95 og dette er et sett av god kvalitet. Sidewinder setter jo gjerne ned risen på fakturaen så her slipper du også unna med nesten ingen ting moms og avgifter. Når dollarkursen i tillegg er slik som den er nå så blir jo dette nesten gratis Ulempen er vel noe begrenset utbyggingsmulighet men det er ikke noe problem å kjøle chipset på hovedkortet i tillegg til CPU med dette settet. Med forbehold om kraftig overklokket QuadCore og høy Vcore kombinert med høy romstemperatur, da vil du slite litt med kun en enkel 120mm radiator. Men pumpa kan fint drive mere dersom du vil bygge ut med en enkel eller dobbel radiator senere. Lenke til kommentar
74869340 Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Hovedgrunnen til at jeg ikke i utgangspunktet er interessert i ett slikt "alt-i-ett"-sett er den manglende fleksibiliteten i en slik løsning. Det er jo selvfølgelig mulig at jeg undervurderer settet, men fordeler med selvbyggersettet som ikke er i en slik løsning er: - Hastighetsjustering på pumpe og vifte (ergo støy-kontroll) - Bedre radiator (kjøler bedre/krever mindre luftgjennomstrømning) - Muligheter for utvidelse/utskiftning av komponenter Plassen er uansett ikke noe problem. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Du kan ikke bruke den slangen som du sier at du skal ha fra sidewinder. Den har bare en indre diameter på 1/4" å pumpen har 1/2" ytrediameter på nippel slik at du kan enten bruke 7/16" eller 1/2" slange. Har selv testet begge to fra sidewinder. Og er helt måløs over 7/16ID/11/16OD. Helt fantastisk slange litt strev å få overnipplene men sitter som fjell når du har fått den over. 655 pumpen ligger på rundt samme lydnivå som summingen av en harddisk slik at den bråker ikke mye. ThermoChill PA120.1 tror jeg er et mye bedre valg enn MIST extreme. Monterte selv en PA120.2 i går å må si jeg er imponert q6600 falt fra 60 grader på en zalaman vifte til 30grader og et 8800gtx falt fra 90 grader stockkjøler til 50 grader. Da med en swiftech stealth (gpu) og FuZion (CPU). *edit* PÅ et alt i et sett særlig den fra swiftech så tror jeg at du kommer til å få mye vibrasjoner i hovedkortet fra pumpen. Hvor godt et hovedkort har av en slik konstant vibrasjon vet ikke jeg. Men vibrasjonen kommer nok uansett til da å forplante seg i resten av kabinettet og lage mer støy. Endret 7. mai 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
74869340 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Tusen takk! Da slapp jeg unna en ubehagelig overraskelse Da blir det 1/2" over hele linja da, så sitter den slangen du linket til som støpt! Da har jeg bare tre spørsmål til før jeg er klar til å bestille. 1. Hva er forskjellen på Swiftech MCP655 12v DC Pump - Retail Version og Swiftech MCP655-B 12v DC Pump w/Tach Sensor? 2. Hva er forskjellen på D-TEK FuZion v2 Extreme Performance CPU Block og Dtek FuZion Extreme Performance CPU Block? 3. Hvilken vifte har tilstrekkelige mottrykksegenskaper, airflow og lavt støynivå til å brukes sammen med PA120.1 radiatoren? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) 1. Hovedsaken mellom disse to pumpene er at den ene kan kun stilles turtallet på selve pumpen mens den med tachsensor kan kun leses av og stilles via et program på pcen eller via hovedkortet. Ellers er det ingen forskjeller 2. V1 vs.V2 Her burde du finne svaret ditt. 3. Vifte Selv monterte jeg nettopp 2 slike på en 120.2. Og fikk gode temps på en q6600 og et GTX. Rundt 40 ved LOAD på CPU og 55 ved LOAD på GPU. Synes heller ikke støy nivået var noe ille. Hvis ikke så kan du ta en titt her å se om du finner noe som virker bedre. Vifte tester Endret 8. mai 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
74869340 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 En ting helt til slutt, siden jeg skal ha vannkjøling så vurderer jeg sterkt å kjøpe ett hovedkort med vannkjøling orginalt (Asus Striker II, Asus Maximus Extreme osv.) da dette bridrar til å transportere varmen ut i fra kabinettet og minsker behovet for luft kjøling. Men problemet blir da, hvilken dimensjon er det på niplene? og hvordan vil det virke inn på flow'en i resten av loopen om den blokken er 3/8" f.eks? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det følger med dimmensjonsoverganger. Mener på at alle ASUS hovedkort med vannkjølingblokker på er 3/8". Det vil nok hindre en del flow ja. Har selv vært med på å demontere en slik løsning på et striker 2 om jeg ikke tar helt feil. Kjøleløsning er bygd opp i to steg. Ene er den luftbaserte kjøleblokkene. Også er vannblokken limt på den luftbaserte løsningen. Når jeg tok denne av var det brukt veldig lite kjølepasta mellom blokkene. Slik at du kan nok øke effekten av disse blokkene ved å ta de av og sette de på plass med termisklim av noget bedre kvalitet. Tror nok det smarteste du gjør er å legge litt ekstra i og kjøpe sikkelige blokker. Eventuelt kan gå for et litt billigere hovedkort og kjøpe gode blokker. Tror nok at det er det jeg ville gått for. Men nå er ikke jeg en som prøver å superklokke systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå