Gå til innhold

TN satt ned hastigheten - er linja mi god nok?


Anbefalte innlegg

Hei. 1. post på forumet, men har vært medlem lenge og lest flittig i andres poster om emnet.

 

Først litt informasjon:

Bestilte Telenor Turbo og fikk det oppkoblet 28/4-08. Alt fungerte perfekt og jeg målte daglig hastigheten på flere nettsteder, bl.a Speedtest og fikk i gjennomsnitt 11400 kb/s ned og 635 kb/ opp. Helt stabilt hele tiden.

 

Så, nøyaktig en uke etter oppkobling fikk ikke modemet (speedtouch 780WLT) kontakt. Det sto bare og forsøkte å synce. Til tross for at dette er Turbo abb. kom jeg igjennom hos kundeservice og de opprettet en sak. Dagen etter fikk jeg tilbakemelding om at "feilen" var rettet: De hadde satt ned hastigheten. Nå måler jeg 7500 kb/s ned og 530 kb/s opp. Dette var merkelig synes jeg og ga meg ikke. Fikk telefon fra en teknikker som snakket om støymarginer og attenuation. Dette er et felt jeg ikke har noen kunnskaper om, men jeg lastet ned et utmerket lite verktøy DMT som gir info om bl.a. linjekvalitet og støy.

 

Her leser jeg:

Downstream Bitrate: 9606 kb/s - attenuation: 24,5 dB - SNRM: 13,5 dB - tx pwr: 16,0 dBm

Upstream Bitrate: 798 kb/s - attenuation: 9,5 dB - SNRM: 16,0 dB - tx pwr: 0,0 dBm

 

Avstand til sentral er 1770 m + 21 m inntak og tråddiameter er 0,6 mm

 

Er det noen som kan hjelpe til å tolke disse verdiene, og om jeg isåfall kan forvente å få tilbake den stabile linja på 11400/635 jeg hadde fra jeg ble oppkoblet?

 

På forhånd takk

gargoyle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støymarginen må være ca 5-6dB minimum tror jeg. Virker som du har endel å gå på.

Når linjen din kuttet med forrige hastighet er det trolig slik at støyen er variabel.

Telenor setter ADSL2+-hastigheten i trinn på 8, 12 eller 16Mbit, så å sette den til 8Mbit høres derfor ganske naturlig ut. Telenor vil nok ikke sette opp hastigheten om du ikke maser selv.

Bestiller du ADSL2+ hos f.eks Nextgentel vil du få best effort (linjen syncer max hastighet i forhold til linjen din). Tipper du ville fått 12000/1000 eller noe i nærheten med de.

 

EDIT: Husk at det er få ting som er så irriterende som en ustabil linje. Jeg ville mye heller ha 8Mbit dønn stabilt enn 12Mbit som faller ut innimellom.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Minimum akseptabel støymargin er 10dB. Grunnen til at linja di mistet sync og du som resultat fikk nedsatt hastighet kan være at det har kommet til flere kunder som benytter noen av de samme kablene du gjør, noe som gjør at alle som benytter samme kabel får dårligere støymarginer. Dette og evt andre problemer med ett eller flere av kabelstrekken som utgjør din linja kan gjøre det vanskelig å garantere hastighetene som kapaks oppgir.

Er ellers enig med la7dfa.com, men gargoyle har sannsynligvis ett rateadaptivt adsl produkt som gir best effort på opphastigheten, når støymarginene begynner å gå under 10db på 798 kb tviler jeg på at han kan få raskere linje ettersom neste steg i nedhastighet har en rateadaptiv opphastighet som gjør at støymarginene blir for dårlige. Det er mulig at NGT har egne produkter på sine dslamer som muliggjør raskere linje men hvis de leier telenor dslam er hastighetene de samme.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

Sitter selv på 17000/1200 hos NGT med støymarginger på 6-7dB, linjen er stabil. Så mye er avhengig av hvilken type dslam man er koblet til, tror nok de forskjellige tilbyderene med eget utstyr har forskjellig utstyr.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på NGTs eget utstyr når jeg nevnte hastighetsforskjellene. NGT på Telenor er NGT surf og her settes hastigheten av Tn så vidt jeg skjønner.

Det er selvsagt ikke magi, men best effort gir ofte noen Mbit ekstra ned litt avhengig av hvilken profil som benyttes. I tillegg gir NGT generelt bedre opphastighet opp enn Tn (inntil 1500kbs bruttohastighet).

Lenke til kommentar

Hei

 

@la7dfa.com

Når linjen din kuttet med forrige hastighet er det trolig slik at støyen er variabel

Du er nok inne på noe her, det var jo det Telenor også sa. Men jeg syntes det var litt merkelig at jeg skulle få 11,3 Mb/s i nøyaktig en uke for så å bli skrudd ned.

 

Husk at det er få ting som er så irriterende som en ustabil linje. Jeg ville mye heller ha 8Mbit dønn stabilt enn 12Mbit som faller ut innimellom.

He he.. er helt enig med deg, men grunnen til at jeg reagerte overfor Telenor var jo at linja var dønn stabil den første uka, men det er vel som Dr.Gonzo sier også, at det kan ha kommet til nye kunder som benytter samme kabel.

 

Skal følge med på støymarginene fremover, men fornuften sier meg at jeg skal beholde 8 Mb/s siden den er stabil. Samtidig har jeg lyst til å mase litt på Telenor :devil: Man vil jo tross alt ha en så rask linje som mulig, men den må være stabil.

Så får jeg heller vurdere en annen tilbyder ved neste anledning.

 

 

Takk for svar alle sammen

gargoyle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...