Gå til innhold

Litt tanker rundt pengemaset.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har stor glede av foto, liker å ta bilder av mye forskjellig. Og liker å lære nye ting, og prøve ut ting.

Men en ting går igjen når jeg treffer andre som har holdt på en stund. PENGER og atter penger.

Jeg har alltid vært opptatt av dette, men innen foto er jeg redd dette skal drepe hele gleden.

Såvidt jeg kan forså er det kun veldig få typer bilder man kan få penger for. Gatefoto er neppe noen av disse. Det samme er neppe makro eller landskap, med mindre det er killer bilder.

Hva mener dere andre om dette? Er det flere enn meg som er livredd for at mas og atter mas om penger skal drepe en lidenskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha tatt en del bilder blir man jo mer og mer bevisst på hva som selger. Og kamerautstyr er ikke gratis. Men jeg tror ikke mas etter penger vil ødelegge det, men heller forsterke den og skape en mulighet for å både leve av og leve for lidenskapen sin. Jeg skjønner ikke at det at jeg kan leve av lidenskapen min skal bidre til å svekke den.

Lenke til kommentar

Enig med k-ryeng. Sålenge det ikke er noe en baserer seg på, men kun tar som en bonus når det kommer, tror jeg ikke det har en destruktiv effekt. Men i og med at jeg ikke tjener penger på bildene mine er neppe jeg den beste til å svare :)

Kunne forøvrig vært interessant å vite om det er mange her som tjener penger på bildene sine? Hvor mye isåfall, og hvordan?

Lenke til kommentar
Kunne forøvrig vært interessant å vite om det er mange her som tjener penger på bildene sine? Hvor mye isåfall, og hvordan?
Hehe, tjener ikke penger på egne bilder, men på andres ;-)

Jobber i fotobutikk, så printer jo selvfølgelig en masse bilder, i tillegg til at jeg jobber med bildebehandling der.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det med foto er for meg litt som Picasso sa om hvorfor han var kunstner: det er ikke fordi jeg kan, men fordi jeg ikke kan la være.

Jeg tenkte meg om lenge og vel før jeg bestemte meg for å gjøre yrke av lidenskapen min, nettopp fordi jeg var redd for at å være NØDT til å drive med foto ville ta livet av lysten til det, men jeg kom til slutt til konklusjonen at jeg ikke kunne la være.

Lenke til kommentar

Som k-ryeng sier, penger kan bare svekke gleden om man må leve av fotografering. Jeg foretrekker å ha fotografering som hobby for maksimal glede.

Om du skal dra inn omtrent vanlig industriarbeiderlønn som selvstendig næringsdrivende må du i gjennomsnitt få inn 2-3000kr per dag. Det vil si at du må selge to aktualitetsbilder av av brann eller kollisjoner, eller ett naturbilde, eller en drøss med bilder på istockphoto eller lignende, eller du kan leies inn av en stor bedrift på timebasis når de skal ha bilder til reklameoppdrag eller ta bilder av alle de ansatte (men den jobben går til han de brukte forrige gang). Etterhvert som du har tusenvis av bilder liggende i ulike bildedatabaser vil det nok tikke inn litt penger jevnlig, men det tar noen år å komme dit. Utenom fotograferingen må du selvsagt ringe rundt og avtale ting, og ikke minst huske å fakturere og purre på de som ikke betaler. Dersom du ikke vil bære blitzrigg og tunge teleobjektiver selv må du ha en assistent, som du enten kan ordne gratis dersom de bare ønsker å kunne beundre håndtverket ditt, eller som du må betale. Du må også huske backupkamera og lignende, siden én uke uten arbeidsverktøyet ditt vil koste deg minst 10-15000. Men du kan kanskje bruke den tiden på å fylle ut næringsoppgave og gjøre annet morsomt papirarbeid.

Lenke til kommentar
Selv amatører har kostnader på fotoutstyret.

Kanskje til og med mere.

En entusiast tenker "WOW, ny Nikon D5. Her var detg masse kule ting som bare venter å bli brukt!"

En profesjonell bør tenke "Hvor mange flere bilder får jeg solgt ved å oppgradere mitt gamle kamera med en D5?"

For å lykkes som selvstendig fotograf, må du ikke bare være god fotograf, men også en god kremmer.

Lenke til kommentar

Gode kommersielle fotografer er selgere like mye som fotografer.

"Om du skal dra inn omtrent vanlig industriarbeiderlønn som selvstendig næringsdrivende må du i gjennomsnitt få inn 2-3000kr per dag."

Du må nok dra inn endel mere enn det. Spesielt om du har studioblitzer / lokaler / kasse / utstyr / bil / regnskapsfører og faktisk matrielle kostnader.

Bilder blir ikke bare magisk til på papir, og du må jo ha enten en god skriver selv eller en prolab til å printe for deg :p

+ Du må regne med all tiden det går med på redigering. Og det er mye for noen.

Tar en shoot du bruker en time på, bruker du minst en halvtime bak dataen før bildene er klare til å gies til kunde :=)

+ ekstra overganger på bilder som printes stort.

Tid koster masse peng :p

Edit; pengemaset ødelegger ikke for meg, jeg jobber best under stress / press uansett.

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...