petterpann Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 For å gjøre en "lang" historie kort: Jeg har bodd i Harstad 20 år av mitt liv. I august fikk jeg tilbud om læreplass i butikkfaget i Tromsø, og tenkte at litt variasjon ikke kan skade. Siden min samboer allikevel hadde fått skoleplass i Tromsø avgjorde det saken. Nå har jeg jobbet som 1. års lærling i 10 måneder, men har begynt å slite enormt med trivselen. Savner familien, vennene, og muligheten til å kunne bo hjemme. Derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med å bytte læreplass over til en annen by, bare samme fag? Jeg jobber i en byggevareforretning nå, men det behøver ikke nødvendigvis å være en byggevarebutikk jeg bytter til så lenge jeg blir plassert i en bedrift som kan hjelpe meg å oppfylle mine mål i læreplanen. Erfaringer? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hvis du bytter læreplass må du jo begynne helt på nytt, må du ikke? Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Hvorfor må jeg begynne på nytt? Butikkfag er butikkfag, uansett hvor jeg jobber. Har faktisk vært borti en kontorlærling som fikk godskrevet sitt første år, og byttet over til 2. året i resepsjonsfaget fordi hun heller ønsket å gå det. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Du har jo et poeng, men det er jo bedriftens ansvar at du er klar til å gå opp til fagprøve. Og det blir jo vanskeligere for dem å vurdere det hvis du har hatt halve opplæringen et annet sted. EDIT: Og da spørs det om noen vil ha deg som lærling. Endret 7. mai 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Ikke egentlig. Det er opplæringskontoret, ikke bedriften som melder deg til fagprøve. Min nåværende lærebedrift har i tillegg dokumentert halvårsrapporter som er videresendt til opplæringskontoret for fylket. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Men uansett tror jeg en bedrift setter pris på at du har hele læretiden på et sted. Jeg begynner i læra til høsten, og når fagprøva kommer vil den gå på det utstyret jeg har brukt i bedriften. Og da ville det vært litt dumt om jeg byttet lærebedrift halvveis? Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg er like usikker som deg, og derfor er det ingen vits å spekulere. Jeg vet at andre har gjort mer kompliserte "bytter" som lærling, og spør derfor om det er andre som kan ha gjort dette. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 En kollega av meg skiftet bedrift under læretid (Elektriker), og det fungerte bra det. Så lenge man klarer å gjennomgå alt som man skal før fagprøve (vet ikke om dere har det i butikkfag), så burde det gå greit. Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Kan du si noe om det var pga trivsel, eller rett og slett fordi han måtte mtp yrket? Butikkbransjen er stor, så tror ikke det vil bli noe stort problem å finne en butikk som kanskje vil ta inn en 2. års lærling, men tror det største problemet er at butikkfaget har så mange forskjellige typer butikker. F.eks at jeg nå jobber på byggevarebutikk, skal jeg da kunne få byttet til en databutikk, eller kanskje dagligvaren mitt 2. år? Hm. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Vil tro mange av oppgavene under fagprøven blir basert på produktene i butikken du jobber i. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Dette burde ikke være et alt for stort problem. Ta kontakt med lærlingenemda så får du hjelp til det du trenger. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 (endret) Men hvordan vil dette fungere med tanke på fagprøven da? Og vil bedrifter være interessert i å ta inn en lærling som er på sitt 2. år? Endret 12. mai 2008 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Men hvordan vil dette fungere med tanke på fagprøven da? Og vil bedrifter være interessert i å ta inn en lærling som er på sitt 2. år? Det har vært oppe; i post 4 og 6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå