Gå til innhold

Ukjent metode i photoshop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du ser der er ett repetetivt mønster. Det betyr at du må bryte det ned til den minste formen som trengs for å reptere formen. Så markerer du det og velger Edit - Define Pattern.

Så markere du hele bilde og lager nytt lag. Så klikker du SHIFT + Backspace og velger i menyen du får der "pattern" og så velger du det nye mønstre og trykker ok.

For meg er det å lage ett godt mønster ett prøve å feile prosjekt. Må som regel teste ett par ganger til man finner riktig "form".

Det nye laget kan du så sette i overlay, multiply eller andre moduser for å integrere det i bilde under.

AKIRA

Lenke til kommentar
Det du ser der er ett repetetivt mønster.
Det er et klassisk eksempel på hvorfor jeg savner å kunne jobbe i frekvensdomenet i Photoshop... Det er en svært enkel sak å fjerne i frekvensdomenet, ved hjelp av et gaussian notch filter, men som krever litt "triksing" i romdomenet for å gjøre samme jobben :-)

Matlab - here we come ;-)

Lenke til kommentar

Det er vel nå ca 5 år siden jeg gjorde dette sist, så ta det med en klype salt. Mener å huske at det er noe slikt:

-lag pattern først ved å lage et 3x3 pixel bilde (kan ha vært 5x5), som du tar Pencil Tool og lager en diagonal 1 pixel strek over. Så velger du Define Pattern. (tror denne ligger under image, men er på jobb nå, så får ikke sjekket)

-Straks pattern er laget, kan du legge dette til et tomt, hvitt layer, som du så kan sette til overlay over bildet ditt

Ok, så vet jeg dette var en grov forklaring, men ved å finne ut litt detaljer selv, lærer du også mer. :)

Lenke til kommentar
Det du ser der er ett repetetivt mønster.
Det er et klassisk eksempel på hvorfor jeg savner å kunne jobbe i frekvensdomenet i Photoshop... Det er en svært enkel sak å fjerne i frekvensdomenet, ved hjelp av et gaussian notch filter, men som krever litt "triksing" i romdomenet for å gjøre samme jobben :-)

Matlab - here we come ;-)

I signalbehandling fikk vi i oppgave å lage støy på et bilde i Matlab - for å så fjerne det igjen med et filter. Det var ganske moro å se hva som egentlig skjer bak kulissene i redigeringsprogrammer, selv om de helt sikkert bruker mer avanserte filtre enn vi gjorde :)

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...