Gå til innhold

Formatering fra FAT til FAT32 (HJELP!!!)

Anbefalte innlegg

Hei :cry:

istad installerte jeg partition magic 7.0 på kjæresten min sin siemens laptop (win 98) og skulle resize partisjonene. Etter å ha fumlet en liten stund med partition magic klarte jeg ikke å øke størrelsen på c:

Så så jeg etter og fant ut at c: var FAT, mens d: var FAT32.

(Note: jeg vet ikke om det er to seperate harddisker eller 1 harddisk delt i 2 partisjoner)

Så tenkte jeg "Aha, derfor går det ikke ann å øke størrelsen på c: for det er max 2gb på FAT. Så da høyreklikket jeg på c: og valgte format og valgte FAT32. Etter en reebote til dos, så begynte partition magic å jobbe, så etter veldig kort tid (rakk ikke se hva som ble skjedd), så fikk jeg bedskjed om å reebote. Jeg gjorde dette, og plutselig fikk jeg opp

"Invalid system disc, replace the disk, and then press any key"

Jeg bare "WTF!?!?! :evil: Prøvde til og med å taste F8 eller F5 før menyen men klarer ikke å komme i sikkerhetsmodus eller kommando linjen.

Etter å ha tenkt en liten stund var jeg sikker på at jeg hadde gjort det samme med min gamle maskin uten problemer. Derfor satt jeg i gang og gjorde dette. Går dette virkelig ikke ann? Kan jeg gjøre noe for å redde harddisken eller omgjøre det jeg har gjort? Har veldig liten lyst til å formatere da kjæresten min ikke har noen driver cd og etc.

:(

Takk for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå puttet en start up disc og kommer i dos. Når jeg nå velger c: så er denne discen helt tom?!?!??!

Men når jeg går inn i FDISK så viser den som FAT32 og 18% i bruk

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
sett disken i en annen pc, for å se om hva som ligger der da..;)

Dette er snakk om en bærbar. Jeg kan ikke sette disken inn noen steder.

Foreslår at noen kanskje leser innlegget før de svarer? :shrug:

Lenke til kommentar

Det du nå gjorde var vel å formatere(slette) alt på C:, hvor Opperativsystemet ligger på(som standard, regner med at det er slik hos deg også). Hvorfor den viser disken som 18% used vet jeg ikke. Det er vel bare å innstalere Os på nytt. Det du ønsket å gjøre var kansje å konvertere, ikke formatere?

Lenke til kommentar
Det du nå gjorde var vel å formatere(slette) alt på C:, hvor Opperativsystemet ligger på(som standard, regner med at det er slik hos deg også). Hvorfor den viser disken som 18% used vet jeg ikke. Det er vel bare å innstalere Os på nytt. Det du ønsket å gjøre var kansje å konvertere, ikke formatere?

Men det er så rart. Man burde få litt nærmere informasjon når man er på vei til å formatere. Dessuten pleier formatering å ta litt tid. Dette var over på noen sekunder. Det er faktisk viktig informasjon som ligger på disken, og vil gjerne redde disse hvis mulig. Men jeg klarer ikke boote med cden heller. Når jeg putter inn win 98 og velger cden som boot, så får jeg opp Invalid system disk osv.

Virker litt rart.

Lenke til kommentar

ROFL!!! Jeg puttet inn boot diskett og velger dos med cdrom og siden laptopen er sånn "skuff med diskett og cdrom" (en av gangen), så vil den ikke klargjøre for cdrom. Hva skal jeg gjøre????? Den vil ikke boote på cdromen alene heller... HJELP!!!

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir så lett å redde dataen din, men er ikke sikker. Hadde det vært en vanlig "stasjoner hd" hadde jeg satt den inn i en annen pc med GetDataBack for FAT/NTFS innstlalert på. Nå må du nok bruke et dos basert programm(eller kansje bare dos om det funker, men ser ut som du trenger et kraftigere gjennopretningsprogram) for så å flytte all dataen over til den andre disken din før du reinstalerer Os. Det gjør du ved å bruke vanlig format(fra en win98 oppstartsdisk) å formatere den på den gammeldagse måten. Har ikke mye erfaring med denne typen gjennoprettning, men tror det er slik det må gå.

Du lagde ikke noe sikkerhetsdisk eller noe med partition magic som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Tror ikke det blir så lett å redde dataen din, men er ikke sikker. Hadde det vært en vanlig "stasjoner hd" hadde jeg satt den inn i en annen pc med GetDataBack for FAT/NTFS innstlalert på. Nå må du nok bruke et dos basert programm(eller kansje bare dos om det funker, men ser ut som du trenger et kraftigere gjennopretningsprogram) for så å flytte all dataen over til den andre disken din før du reinstalerer Os. Det gjør du ved å bruke vanlig format(fra en win98 oppstartsdisk) å formatere den på den gammeldagse måten. Har ikke mye erfaring med denne typen gjennoprettning, men tror det er slik det må gå.  

Du lagde ikke noe sikkerhetsdisk eller noe med partition magic som kan hjelpe?

Har prøvd å formatere fra dos med oppstartsdiskett, men problemet mitt der er at jeg ikke har format i disketten!!! Det er skikkelig irr. og utrolig rart. Så hvis det er noen ute der som har format.exe eller hva den heter kunne dere maile den til meg så legger jeg den inn på disketten? Mail til [email protected]

I really really HATE when this shit happens!!!!

Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal få cdrom tilgang på pcen. Virker som om cdromen bare er helt død.

PS: Laptopen kostet 40000kr for 2 år siden :roll::cry::(

Lenke til kommentar

Ok klarte på en veldig veldig weird måte å boote fra cdrom. Fant format.com inne i win98 cden et eller annet sted, og driver å formaterer nå. Så skal jeg legge inn win98. Håper bare at jeg ikke får altfor mange problemer med drivere og sånn. Har aldri formatert en bærbar i hele mitt liv. Takk for svar

En ting jeg aldri fikk svar på. Er det ikke mulig å konverte fra FAT til FAT32 uten å formatere?

Lenke til kommentar
Ok klarte på en veldig veldig weird måte å boote fra cdrom. Fant format.com inne i win98 cden et eller annet sted, og driver å formaterer nå. Så skal jeg legge inn win98. Håper bare at jeg ikke får altfor mange problemer med drivere og sånn. Har aldri formatert en bærbar i hele mitt liv. Takk for svar

En ting jeg aldri fikk svar på. Er det ikke mulig å konverte fra FAT til FAT32 uten å formatere?

Det er mulig å konvertere fra FAT til FAT32, husker ikke helt hvordan men jeg har gjort det en gang i tiden :p

Ellers så pleier det ikke å være noe problem å finne drivere til Siemens bærbare... (formatering og installasjon er likt som på en vanlig stasjonær pc).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...