Gå til innhold

Sette passord for på index filen?

Anbefalte innlegg

Okay, sitter her nå med et domene og en blog som jeg ikke vil at alle skal kunne lese. Rett og slett fordi det er informasjon der som jeg ikke vil at folk jeg delvis kjenner skal få, så da har jeg følgende problemstilling:

Kan jeg på en måte sette ett passord på index.php filen? Slik at når man skriver inn www.mittdomene.no så kommer det; denne siden har passord, skriv passord her; hvor man så blir sendt direkte videre. Men jeg vil kunne sende lenker til andre, som www.mittdomene.no/abcd/owned.jpg. Altså, man skal kun bli bedt om passord om man skriver inn URLen til siden, og ingen andre helst. Om det er umulig funker det greit om man må ha passord for å få se filer i rotmappen, men det viktige er at alle andre mapper og underfiler og alt mulig ikke blir passordbeskyttet.

Kan vel nevne at jeg bruker Wordpress, og at jeg etter en del googling og søking ikke har funnet noe brukatbart svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, har webhotell. Får rote litt rundt i innstillinger der da : )

Niks, jeg får det i allefall ikke til. Får til å sette passord på alle filene, men jeg vil jo kun ha det på index.html filen. Ser vel ut til at bare får flytte hele dritten inn på en undermappe.

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å bruke .htaccess.

Lag en fil i notepad du kaller du .htaccess. I denne filen skriver du:

AuthType Basic
AuthName "navn"
AuthUserFile "/home/XXX/htpasswds/XXX/passwd"
require valid-user

Legg .htaccess-filen i mappen du ønsker å passordbeskytte. Deretter lager du en fil som heter passwd (ikke noe etter passwd - kun passwd). Her legger du brukernavn og pw slik:

brukernavn:passord

Passordet kan du lett kryptere her. passwd-filen legger du i mappen du valgte for AuthUserFile.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...