Gå til innhold

Bytte kitlinse til canon eos 400d til noe bedre, men hva?

Anbefalte innlegg

Hadde vært meget takknemlig om noen kunne gi meg en konkret anbefaling på et objektiv. Har et canon 400 med standard kit linse. Objektivet ønsker jeg å bytte ut til noe litt bedre. Jeg er ute etter et normalobjektiv som dekker ca. samme område som nevnte objektiv (ca. 17-55 eller noe sånt). I utgangspunktet har jeg ca. 3500 kroner å bruke på ny linse.

Mitt problem er at jeg ikke blir helt klok på alle anbefalingene. Jeg ønsket i utgangspunktet et lyssterkt objektiv og tenkte å kjøpe tamron sitt 17-50 2,8f. Jeg leser imidlertid at en bør minimum bruke f4 på dette objektivet. Så leser jeg at en del anbefaler canon sitt nye kit objektiv med IS og at dette objektivet tar gode bilder samtidig som IS-en kan korrigere opptil 4 eksponeringstrinn. I tillegg finnes det jo sikkert en hel del andre objektiver som kan være aktuelle.

Jeg vil påpeke at jeg skal bruke kameraet som et allround objektiv og kommer nok til å bruke dette objektivet i det daglige. Tar en del bilder i naturen samt av ungene i diverse sammenhenger. Er for amatør å regne, men med en stigende interesse for foto. Bildene blir stort sett tatt utendørs. Har kjøpt meg Canon sin telelinse 55-250 IS og kommer til å kjøpe meg et vidvinkelobjektiv neste gang.

Takker så mye for tilbakemeldinger.

Endret av resebil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte ut til bedre på hva?

Noen mener et objektiv er bedre bare det har 'mer zoom'. Andre synest det gir for mye fortegninger..

Tamronen gir både bedre skarphet og lysstyrke. Skal da være fullt brukbar på 2.8, men som de fleste objektiv må man blende ned dersom det er kritisk med skarpheten.

IS-kitzoomen gir meget god skarphet i tillegg til stabilisator.

Eller kanskje bør du vurdere fastoptikk slik som f.eks Sigma 30/1.4(?)

Lenke til kommentar

Jeg ville fortsatt å bruke kit linsa som før.

Det du får for 3500 ville jeg anvendt til noe annet.

Tviler vel på at du får noe bedre objektiv til den prisen, muligens litt lyssterkere, men det trenger ikke bety at det er bedre.

Jeg tenker da på f. eks ei lyssterk fastlinse 20, 28 eller 35mm.

Et portretobjektiv rundt ca 85mm eller et macroobjektiv.

Et macroobjektiv i 60 til vel 100mm er også brukbart til portretter.

Er du villig til å kjøpe brukt, f.eks på ebay, så kan saken stille seg anderledes.

Lenke til kommentar

Jeg har også 400D og byttet ut kitlinsa med Tamron 17-50. Jeg har vært veldig fornøyd med det. Denne linsa er så lyssterk som du kan forvente av en zoom, samt at den er skarp og har grei byggekvalitet (i hvert fall i forhold til kitlinsa). Denne er selvsagt ikke knivskarp på f2.8, men den er mye bedre enn kitlinsa di er med full blenderåpning.

Eneste som eventuelt er å utsette på Tamronen er at AF'en støyer noe (ikke noe jeg bryr meg om) og eventuelt at den ikke har IS. Behovet for IS må du imidlertid vurdere. For min egen del ser jeg ikke behov for IS i dette brennviddeområdet, men dette er selvsagt individuelt.

Lenke til kommentar
Så leser jeg at en del anbefaler canon sitt nye kit objektiv med IS og at dette objektivet tar gode bilder samtidig som IS-en kan korrigere opptil 4 eksponeringstrinn.

Bruker den selv på min 30D og ja den er bra,utolig bra i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...