flueprat Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=174262 Er dette en god idé, da? Hvor mye vil folk være villige til å betale? Tror de aller, aller fleste ikke vil gi noe tilbake. Lenke til kommentar
Haventh Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg er fullt villig til å betale for et album, men jeg syns at en standard pris på 150kr-200kr per album er for dyrt. Jeg syns at det burde ha ligget på rundt 50kr-100kr per album. Også kunne plateselskapene tatt mindre proffitt så bandene fikk mer av intektene! Pokkers gribber, misliker plateselskapene.. Det bandene tjener mest på er å kjøre konserter. Band som derimot fikser alt selv tjener vel mye på albumune etter at alt av utstyr er kjøpt inn (et eksempel er Disarmonia Mundi). Endret 7. mai 2008 av Haventh Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Såvidt jeg kan huske mottok vel Radiohead omtrent like mye i lomma som om de hadde solgt skiva gjennom et label, og det er da medregnet majoriteten som ikke betalte. Personlig synes jeg ikke nødvendigvis det er måten å gjøre det på, da er jeg mer for en fast lav pris hvor man kutter alle mellomledd. Lenke til kommentar
flueprat Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Denne ordningen åpner for at fattige også får musikk. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Og hva skal de fattige spille av musikken på? Har du ikke femti kroner å bruke på CD-skiva til en artist du verdsetter har du vel ærlig talt ikke penger til strømmen du trenger for å spille av musikken. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Krangling er fjernet fra tråden. Vennligst hold dere saklige og avstå fra personangrep. Kommentarer til moderering gjøres ved PM. Lenke til kommentar
AllanPallan Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 De eneste cdene jeg gidder å kjøpe for full pris er nye album fra norske artister. Hvis man derimot skal oppdatere cd-samlinga med mange gamle klassikere til fullpris svir man fort hull i lommeboka, så jeg synes som sagt rundt 50-lappen er en hyggelig pris. Plateselskaper bruker alt for mye tid og krefter på å bli kvitt piratkopiering, noe som er uunngåelig med dagens teknologi. De må slutte å prøve å gå bakover i tid og se fremover istedet! Lenke til kommentar
grungewhore Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg er selv stor tilhenger av å ha musikken min på fysiske medier, men prisen på plater i norge gjør dette til en temmelig kostbar preferanse. Jeg kunne godt ønske at man senket prisene til rundt 50-60 kroner, det eneste som bekymrer meg med dette prisnivået er at jeg tror mitt musikk konsum ville stige til usunne høyder. Et system der kunden selv skulle "bestemme prisen" ville vel funke ganske dårlig over tid, og ville i allefall ikke funke om man skal fortsette å selge musikk på CD. Lenke til kommentar
Haventh Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Jeg er selv stor tilhenger av å ha musikken min på fysiske medier, men prisen på plater i norge gjør dette til en temmelig kostbar preferanse. Jeg kunne godt ønske at man senket prisene til rundt 50-60 kroner, det eneste som bekymrer meg med dette prisnivået er at jeg tror mitt musikk konsum ville stige til usunne høyder. Et system der kunden selv skulle "bestemme prisen" ville vel funke ganske dårlig over tid, og ville i allefall ikke funke om man skal fortsette å selge musikk på CD. Jeg foretrekker også å ha original cdene. Jeg har en samling som ikke akkurat er så stor. Har blant annet 4 første in flames (broren min har resten gadd ikke å kjøpe de da) albumene, alle soilwork albumene, alle dark tranquillity albumene bortsett fra damage done, 3 within temptation, 1 wig wam, 2 enya singler, 1 coheed & cambria, 2 nightwish, 1 rob zombie og noen flere som jeg ikke husker på sparket (har de ikke tilgjengelig, er hos muttern). Når jeg laster ned musikk for å teste den så vurderer jeg om det er verdt å kjøpe. Så langt så har jeg kjøpt nesten alt jeg har lastet ned. Bandene som jeg lastet ned fra hadde ikke fått noe penger fra meg med mindre jeg fikk hørt ut hele albumene deres først. Jeg er fullt enig at det ikke ville ha fungert å la kundene bestemme prisene siden det fins sikkert en god del som ikke gidder å betale for musikk, selv om artistene faktisk har gjort et arbeid. Men selvsagt så kunne prisene vært lavere. F.eks ved at plateselskapene tar mindre... Endret 10. mai 2008 av Haventh Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 11. mai 2008 Del Skrevet 11. mai 2008 Et innlegg som brøt med retningslinjene punkt 8 er slettet. #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Mulig det blir slightly off-topic, men jeg har en teori om at dersom prisene på utgitt musikk hadde blitt drastisk senket, hadde også fler kjøpt den istedet for å laste ned. Ingen hadde egentlig tapt noe som helst, plateselskapene hadde riktignok fått mindre profitt per solgte plate, men så hadde dem til gjengjeld solgt mer. Ideèn presentert i førsteposten er dristig, men vil nok alikevel regne med at en god del fans spytter inn en god slump. Lenke til kommentar
The Lulz Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg ville aldri betalt for nedlastet musikk, grunnen til at jeg kjøper musikk er at jeg vil ha coverne i hyllene og se på bookletene. Kjøper også for å støtte bandet såklart, men det er bare så mye kulere å ha et album i hylla enn et dusin mp3-filer på pcen. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 GENIALT! Endelig noen som gjør opprør mot den griske platebransjen Lenke til kommentar
thadon Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg ville aldri betalt for nedlastet musikk, grunnen til at jeg kjøper musikk er at jeg vil ha coverne i hyllene og se på bookletene. Kjøper også for å støtte bandet såklart, men det er bare så mye kulere å ha et album i hylla enn et dusin mp3-filer på pcen. Så enig, å betale isteden for å laste ned gratis gir akkurat samme følelse for meg. Skal jeg kjøpe noe vil jeg helst ha det i hylla Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) I tillegg har du ein kopi som ikkje er like lett å øydelegge. Kjipt å miste ein heil samling pga ein harddisk. No har eg ikkje satt meg så mykje inn i korleis den slags kjøp fungerer, om du har eit online bibliotek du kan laste ned låtene frå nr du vil er det greit. Eg føretrekk å kjøpe album på salg eller billig får utlandet og rippe dei til PC. Høyrer sjeldan på CD, eg får like god kvalitet på PC, kan velge blant heile samlinga, slepp å ta inn og ut CD heile tida og risikere skade på Cd eller cover, dei er derimot fint å ha i hylla. Hadde det kome eit system der eg kan kjøpe musikk for ein billig penge i FLAC og VBR der eg har ein konto med all kjøpt musikk lagra så eg kan hente den ned når eg vil er ikkje CD like viktig for min del, sjølv om det er kjekt å ha i hylla. Endret 15. mai 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå