guardianpegasus Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Maskinen skal brukes til alskens forskjellige spill, samt ymse andre oppgaver som kommer i andre rekke. Jeg har dog visse spesifike ønsker jeg ikke vet om komponentene nedenfor oppfyller helt og tar derfor gjerne imot forslag. Kommer enten til å kjøre XP32 midlertidig i noen år eller Vista64 fra begynnelsen av, litt usikker... CASE - Trenger noe med god luftkjøling mest av alt. Plass osv. er ikke noe stort moment iom. at jeg ikke skal bygge den selv. Antec Nine Hundred sort miditower PSU - Trenger noe som kan ta av en quad, et par GTX 9800, og en del devices. Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI HK - Trenger et SLI board. Skal kjøpe ett stykk skjermkort til på senere tidspunkt, når det er billig og ytelsen ikke lenger er på topp. Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775, ATX,Firewire,GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16 CPU Intel Core™ 2 Quad Q9300 2.5GHz Socket LGA775, 6MB, 1333MHz, BOXED w/fan GPU - Merke vet jeg ikke. De er vel temmelig like tenker jeg? Gainward GeForce 9800GTX 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI MEM - Samme som over. Ikke peil på merke og spesifiker. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's HDD - Gode erfaringer med WDC drives. Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 16MB 7200RPM AUDIO - Nødvendig med ekstra lydkort? Vil gjerne ha litt ekstra piff i lyden... blir en del musikkavspilling også. Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Wireless - I tilfelle maskinen flyttes osv, og det ikke er praktisk å dra LAN inn til soverommet. CNet Wireless-G USB Dongle 54 Mbps 802.11g, WPA/AES/WPA2 Speakers - Trenger noe som trøkker bra, og kan fylle et vanlig dekorert rom på 20-25kvm med flate og malte betongvegger Creative Inspire T6100, 5.1 Høyttaler system, 4X8W + 18W senter + 26W sub Skjerm - Har lest og hørt mye om at denne er svært god for prisen. Litt bekymret for lysstyrken bare? BenQ 24" LCD G2400W TCO03 Black 1920x1200,5ms,1000:1,VGA/DVI/HDMI Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hvorfor quad? skal du drive med video/bilde red.? eller spille..? Spilling/CPU: c2d e8400 el. e8500 video: q9xx0 PSU: Skal du kjøre et par 9800GTX bør du ha over 550W. Min PSU er veldig god og stille. Skjermen er jeg meget fornøyd med til prisen. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Hvorfor quad? skal du drive med video/bilde red.? eller spille..? Vel, hvorfor ikke? Dual og core koster praktisk talt det samme, og i spill og applikasjoner som krever single eller støtter dual core, er omtrent like raske. Har dessuten råd til det, og kommer sansyneligvis til å ha denne maskinen en god stund. Hvor mange watt trengs for å være sikker på at SLI holder tro? Godt å høre at skjermen duger Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Det sies jo at minimum er 540W, og det er vel på kort med singel GPU. Jeg ville nå ha valgt en på minimum 750W slik at en ikke belaster strømforsyningen max når en skal spille/100% load, da har en jo litt å gå på. CPU: Q9450 ville jeg da valgt framfor Q9300, hvis du kan vente litt. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 CPU: Q9450 ville jeg da valgt framfor Q9300, hvis du kan vente litt. Ja, jeg har ikke penger til å kjøpe før skatten kommer tilbake osv. hehe, så det blir i juni/juli. Leste faktisk litt om CPU'er igår og titta på prosessorsiden til Komplett, og hadde faktisk tenkt å gå for Q9450 etter at jeg leste noen benchmarks og greier og siden den er Yorkfield, har rumpa full av cache, forbedret fabrikering, mindre effektbruk osv. og koster bare 600kr mer eller no Det sies jo at minimum er 540W, og det er vel på kort med singel GPU. Jeg ville nå ha valgt en på minimum 750W slik at en ikke belaster strømforsyningen max når en skal spille/100% load, da har en jo litt å gå på. Hmm, vel, jeg regner med å kjøre QUAD, 9800GTX SLI(2 stykk), minst èn diger harddisk, en DVD, en ekstern disk, kanskje to, og en hel bundt med lite krevende devices som lyd, cam, wireless, tastatur osv. Er forresten noen spesiell minneprodusent å foretrekke? Skal naturligvis ha meg 4GB. Og er det noen produsent av 9800GTX som er noe bedre enn andre? Har bedre tilgjengelighet i fremtidne osv.? Har tenkt å kjøpe et kort til siden å kjøre SLI med. Er det forresten noen som har prøvd Samsung 24" LCD Syncmaster 245B TCO-03 Black, 1920x1200, 5ms, 1000:1, DVI og synes den er noe bedre enn BenQ 24" LCD G2400W TCO03 Black 1920x1200,5ms,1000:1,VGA/DVI/HDMI? På forhånd takk igjen Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 (endret) RAM: OCZ eller Mushkin er gode merker. Jeg kjører nå mine Mushkin 0,3V under hva som de skriver er standard settings og det er vel å bra. Meget god service skal de også ha. Har lest på forumet deres at de har livstidsgaranti på rammen, men en norsk leverandør(bestilt fra amentio) har klusset over det.. latterlige folk.. har jo ikke noe å si når produsent gir livstidsgaranti. Da må leverandør bøye seg i støvet. 9800GTX: Sjekk prisguiden for hvilke kort som tilbys av flest leverandører og se på tester av de forskjellige ved å google dem. Husk å også se litt på problemer som kan være med kortene også. Vista 64 fra begynnelsen vil jeg nå anbefale, jeg har 'migrert' for noen uker siden og angrer ikke. Så starter du med et "helt nytt system", det er alltids allright på en ny maskin synes nå jeg. Endret 9. mai 2008 av Djenzn Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Hmm, da blir det nok Vista 64 alikevel også Hadde det hjulpet noe særlig med en Raptor disk til OS og et par spill jeg har som er svært ressurs-intensive? Lenke til kommentar
Djenzn Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Jeg ville styrt unna Raptor egentlig. Min lager nå sykt med lyder(tikk-tikk-tikk) i forhold til min andre Maxtor disk som er stille som graven. Jeg kjører jo luft på hele systemet og det er HD'n jeg hører:( Kan nå være jeg har fått en dårlig disk men tviler på det. Min 7200rpm Maxtor gir gj.snitt 52MB pr.sec og Raptor gir 73,8MB/sec. Du får avgjøre den biten. Jeg syntes ikke støyen er verdt det, men nå er jo folk forskjellige. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2008 Titta på en del benchmarks og dill og... blir nok en av de nye Samsung Spinpointene som virkelig har omdefinert Spintpoint fra zero to hero. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå