karamasov Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Hei. Jeg leter etter bøker med oppsamlinger av internasjonale forfatteres beste tekster, alà Gyldendahls serie med Bjørneboe, Borgen, Skram, osv. Oversatt til norsk er å foretrekke. Vet noen hvor jeg kan finne dette? Tusen takk. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 De har Kafka og Hemingway i samme serie, men det visste du kanskje. Jeg vet ikke om det finnes noen andre bøker av samme type, egentlig. Er det noen spesielle forfattere du er ute etter? Og er det noen spesiell grunn til at du vil ha verkene samlet i én bok? Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 11. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2008 Ja, jeg har både Kafka- og Hemingwayboka. Det må da være flere internasjonale forlag som har gjort det samme? Nekter å tro at Gyldendahl er de eneste som har tenkt på dette. Jeg ønsker disse typene bøker fordi de samler opp det beste og viktigste av forfatteren på en fin måte for en som ikke har tid eller peiling til å kunne grave seg gjennom hver eneste utgivelse av forfatteren. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Jeg vet at jeg ikke svarer på akkurat det du spør om nå, men det er jo flere steder hvor du kan finne ut hvilke verker som er de mest sentrale hos en forfatter. Leksikon, Wikipedia, Amazon og sekundærlitteratur av forskjellig slag kan gi deg akkurat det du trenger, og det behøver slett ikke være særlig tidkrevende. Er det noen spesiell forfatter du er interessert i? Kanskje til og med jeg har et svar på stående fot. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Joda, jeg har slike bøker med Shakespeare, Jane Austen og Edgar Allan Poe, på engelsk vel og merke. Sistnevnte samling er en stor favoritt hos meg, mye fordi verket også har med alle hans dikt, i tillegg til alle de tekstene han skrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå