Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor kjøpe sotefilm?

Anbefalte innlegg

Heisan.

Det har sikkert vært mange poster om soting av vinduer på bil. Og her kommer en til.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ordentlig ripesikker film til å sote vinduene i bilen min. Har lett nesten overalt på nett, men finner ikke det jeg er ute etter. har hørt at 3m er bra, men er det andre merker som er like bra eller bedre enn 3m?

noen som har peil??

mvh

lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisan.

Det har sikkert vært mange poster om soting av vinduer på bil. Og her kommer en til.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ordentlig ripesikker film til å sote vinduene i bilen min. Har lett nesten overalt på nett, men finner ikke det jeg er ute etter. har hørt at 3m er bra, men er det andre merker som er like bra eller bedre enn 3m?

noen som har peil??

mvh

lars

Har forsøkt med en del forskjellige sotningsfilmer og min erfaring er at det er veldig stor varriasjon på kvaliteten på dem,

Noe som er ripesikkert har jeg ikke vært borti, de er jo som regel lagd av ett matriale som ikke er til å ungå å få riper i,

men det er mulig å unngå mye av ripene dersom du er nøye når du legger på filmen, bruk iff universal spray og ikke spar på den, spray masse under og over filmen, spray på flere ganger på oversiden når du skal stryke ut boblene, og ikke gni med nalen når du drar den over filmen, bruk gjerne en myk klut der du kan, den er mildere mot filmen og kjøp gjerne en mykere nal en den harde plast dingsen som følger med i pakken, den kan i nøden brukes men det kan da være lurt å tre over den en myk tynn fille

Og bruk skarpe kniver eller barberblader når den skal renkuttes mot vinduet, bytt kniv ofte om nødvendig, da unngår du rifter og ujevnheter i filmen

Jeg pleier å grovkutte filmen først og dra ut boblene, venter til det har tørket litt og drar ut di siste boblene som har dukket opp igjen, og en siste gng til når filmen er helt tør, tørk gjerne av overflødig iff som legger seg langs kanten av vinduet

Holder etterpå ett barberblad i minimum 45 graders helling mot innersiden av vinduet og skjærer til filmen mens jeg holder barberbladet inntill vinduskanten, ungå for mange stopp og pauser i kuttingen da får du det jevneste og beste resultatet. :)

Det er viktig at filmen kuttes og avsluttes før den "matte" overgangen til endekanten av vinduet, der henger nemlig ikke filmen på limet og den vil da etterhvert begynne å løsne der og du kan få rifter eller store deler av filmen løsner langs kantene og du slipper i tillegg tape lans hele vinduskanten som en ofte ser at noen har brukt :(

Dyr film er ikke det samme som bra film, min beste erfaring har jeg faktisk hatt med Biltema sine sotningsfilmer, den har ett bedre lim som gjør at den ikke løsner så fort og lger nye luft bobler mens du jobber med den og den er fin å renkutte etterpå

Dersom du gjør dette nøye og har det så støvfritt som mulig rundt deg når du gjør dette og vasker vinduene heller en gang for mye med filler som ikke loer og ikke haster men heller bruke en time eller to ekstra på dette så sitter du igjen med ett resultat som ser ut som originalsotning :thumbs:

Ps husk å ta ut vinduene av bilen for best mulig resultat :thumbup:

Lenke til kommentar

takker for svar.

tror ikke at jeg skal bevege meg utpå og ta ut vinduene av bilen nei, da får jeg de sikkert ikke inn igjen, hehe.

blir ikke klok på dette her, hvilken film er å anbefale å bruke???

takker

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så helt galt mye arbeid å ta ut vinduene på disse bilene, bortimot noen av de letteste som finnes.

Når du har fjernet dørtrekket på denne bilen så ser du en stor blank plate, denne skrur du så av døra di og da løsner vindusheis og vinduer i en og samme opperasjon og alt henger da fast i denne platen:-)

Det blir ikke masse knirk eller ulyd etterpå dersom du har hatt ut vindene dine, det er bare å ta seg litt tid og sette det sammen skikkelig igjen, dersom du skulle være uheldig å knekke en klips eller to så er det bare å kjøpe deg noen nye, de koster ikke mange kronene for stykket :thumbup:

Må nesten nevne en gang til at du bør ta ut vinduene når du skal gjøre dette, ellers får du ikke lagt filmen skikkelig ut helt til kantene og du får heller ikke kuttet den skikkelig i kantene, den vil da lett flise seg opp i kantene og den begynner derretter å løsne :thumbdown:

(proffene/folk som driver med dette til daglig gjør det ofte med vindiene i bilen, men er ikke å annbefale andre)

Dersom du velger å sote vinduene mes de står i bilen

http://www.solfilm.net/montere.html

http://www.solfilmhalvpris.dk/vejledning_til_montering.asp

Dette er ikke noen hastverk jobb dersom det skal bli skikkelig,

Det er heller ikke noen innviklet jobb men litt tidkrevende

Så mitt råd til deg er at dersom du ikke tar deg tid og gjør det skikkelig så bør du ikke begynne på dette i det hele tatt :no:

Da bør du heller få tak i fagfolk eller noen som kan dette til å gjøre det for deg

Er ikke noe som er styggere enn dårlig soting, nesten like stygt som en dårlig lakkering :eek:

Hvor i landet bor du? bor selv i Kristiansand, kunne sikkert hjulpet deg litt på vei dersom du bor i nerheten

Solfilmen som Rs125 reffererer til er helt klar ett bra allternativ, litt mere kostbare enn de du får på de lokale bilvarehusene eller Biltema, men helt klart bra solfilm

Og jeg er sikker på at du klarer dette selv dersom du setter deg litt inn i hvordan dette gjøres og bruker litt tid på det,

Lykke til :thumbs:

Endret av support81
Lenke til kommentar

hoy.

jeg bor i mosse distdriktet selv. audien min er en 04 mod. tror nok at jeg må få en proff til å gjøre dette for meg. jeg får sikkert knotet det til skikkelig, sånn at det bare blir 10 ganger værre. hehe

jeg lurte på om jeg skulle ta 35 film på alle vinduer, inkl de fremme. selv om det ikke er lov. jeg vil ikke ha det for svart, men en mellomting er fint, da ser det mer orginalt ut også

takker for all hjelp så langt. alle tips er gode tips

Endret av audifreek
Lenke til kommentar
35 film blir kanskje litt mørkt, når du tar alle vinduene...

3M film er etter min mening den helt klart beste filmen ;)

ok, hva med 45 da???

3m film er den filmen jeg har lett etter. men jeg finner ingen som selger den til en grei pris

:roll:

Lenke til kommentar
bare en oppdatering på sotefronten.

Har klart å få tak i sungard sotefilm. kr 150 pr meter.

er dette grei pris???

jeg trenger vel ca 8 meter for å klare alle rutene i en audi a6 stv??

Innspill???

:blush:

Hei igjen der

Du har ikke gitt deg ennå med sotingen ser jeg :D det er bra, pågangsmot og viljestyrke er viktig :thumbup:

tror ikke prisen du har fått er noe supertilbud, men ikke det værste jeg har hørt heller

Du havner jo faktisk på 1200,- for 8 meter da, og syntes ikke dete er noen kjempe handel med tanke på at du får masse arbeid på kjøpet :thumbdown:

Dersom du alikavell har tenkt deg å bruke litt kr på sotingen din og ikke gå for noen illig løsning så ville jeg nok heller satset på noe annet

Alternativet som jeg da heller ville ha valgt er ferdig tilpasset film for akkurat din bil

Du sparer deg for masse arbeid

http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare.as.../955/9127/10892

Vet ikke om dette er riktig modell for din bil, viss ikke er deet bare å finne bilen din og den filmen du vil ha

Dersom du har tenkt å sote bakruta di så kreves dette en del kunskap, siden bakruta er buet og ikke er helt rett, du må da krympe sotningsfilmen din og dette er ingen lett jobb dersom du ikke har gjort det før

Sats heller på på noe som er bortimot ferdig arbeid, der du med letthet kan gjøre resten selv

Det er faktisk ikke noen billig fornøyelse å få fagfolk til å gjøre dette for deg så det er mye å spare på å få tak in film du med letthet kan legge på selv

Skulle gjerne ha hjulpet deg men det er jo ett stykke fra Moss til Kristiansand :D

Du må ha lykke til, uansett hva du velger å gjøre

Hadde vert kjekt om du la inn ett nytt inlegg her når vinduene var ferdig sotet og fortalte litt om hva du hvalgte til slutt og gjerne litt om erfaringer med sotningen og jobben med dette :yes:

Mvh support 81

Lenke til kommentar
Du bor i Moss ja. Da sier jeg bare: www.carcarecenter.no

Goooode VACN rabatter og 7års garanti.

bor ikke direkte i Moss, men ikke langt unna. 1 mil lengre nord hehe

Ja har snakket med han på care senteret. fikk grei pris hos han, hvis han gjorde det for meg, fikk pris på bare filmen også. man da må jeg gjøre det selv, vet ikke om jeg skal begi meg ut på det selv.

:blush:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...