Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm og gjentatt piping


Anbefalte innlegg

Se bare profilen min, angående maskinvaren; jeg bruker XP 32-bit.

 

En hylle raste over PC-en min her forleden, dvs. skrivepulten bikket fordi noen lente seg på den. Jeg var ikke til stede, men tror ikke PC-en har fått noe slag....

 

MEN det er mulig at LCD-skjermen hang litt i DVI-ledningen... Hvertfall var skjermen svart da jeg kom hjem, så jeg trykte på [RESET] og slo av maskinen. Da jeg startet opp igjen, var skjermen fortsatt svart, vifter og alt lot til å gå som normalt. Så [RESET] og slå av strømbryteren et par ganger til, før jeg begynte å undersøke om skjermen og tastaturet var i orden; vridde også litt på DVI-kabelen, da jeg trodde det var dårlig kontakt. Ting var i orden her.

 

Nytt forsøk dagen etter (i kveld), MEN nå begynte det å pipe gjentatte ganger; 4 sekunder lange pip med 4 sekunders mellomrom.

 

Hva kan være feilen???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærmer spes. her:

 

P4 2,8Ghz 800FSB

 

TwinMos Dual Channel PC3200 4x1024 GB DDR SDRAM

 

ABIT IC7 MAX3 (875 Canterwood)

 

2 stk. Seagate Barracuda 160 Gb S-ATA

Plextor 708A DVD-brenner

Plextor 755SATA DVD(Dual-layer)-brenner

MSI HD2600Pro skjermkort

 

Hauppage PVR500MCE TV-kort

Creative Pro 1820m lydkort

Lian-Li kabinett

Antec Phantom Power 500W

Windows XP 32-bit

Endret av 7r
Lenke til kommentar
MEN nå begynte det å pipe gjentatte ganger; 4 sekunder lange pip med 4 sekunders mellomrom.
Se bruksanvisningen til hovedkortet, feilkoder.

 

Fant ikke noe i bruksanvisningen om dette, men jeg skal prøve å google litt på det...tenkte kanskje det var noen som visste det her inne :ermm:

 

Har dessuten prøvd med et annet skjermkort (ATI Radeon 9800Pro(?)) uten videre resultat.

Lenke til kommentar
Nytt forsøk dagen etter (i kveld), MEN nå begynte det å pipe gjentatte ganger; 4 sekunder lange pip med 4 sekunders mellomrom.

 

Hva kan være feilen???

Lange pip (beep codes) er oftest ram problemer. Koble fra strøm. Press brikkene fhv. kontant fra toppen og følg på med en finger på hver lås.

 

Kanskje en ram-lås sto litt "på vippen" og skvatt ut av stilling pga. støt i uhellet.

Lenke til kommentar
Kanskje en ram-lås sto litt "på vippen" og skvatt ut av stilling pga. støt i uhellet.

 

Ja, kan hende det. Skal forsøke i kveld med de forskjellige ram-kortene. Den ene låsen på det ene kortet har hele tiden stått litt på vippen, siden jeg oppgraderte til 4 stk. 1Gb minne-kort. Mulig den ene har løsnet litt. Hvis det er feil på ram'en, er det sannsynlig at noen av kortene virker som de skal??

Lenke til kommentar
Kanskje en ram-lås sto litt "på vippen" og skvatt ut av stilling pga. støt i uhellet.

 

Ja, kan hende det. Skal forsøke i kveld med de forskjellige ram-kortene. Den ene låsen på det ene kortet har hele tiden stått litt på vippen, siden jeg oppgraderte til 4 stk. 1Gb minne-kort. Mulig den ene har løsnet litt.

4 lange pip og svart skjerm tyder på en kobling som er ute av stilling. Det kan være hva-som-helst, så da blir det å sjekke det mest sannsynlige (ram), men ikke overse noen.

 

 

Hvis det er feil på ram'en, er det sannsynlig at noen av kortene virker som de skal??

Trolig er alt i orden :) Sjekk at det ikke er bøss i ram-slotene. Hvis du ikke har trykkluft på boks, kan det være like greit å ta med sitt åpne kabinett til nærmeste bensinstasjon og bruke trykklufta der. Lås viftene med en trepinne (inkl. PSU-viftene), ellers spinner de vanvittig fort... Da blir det skikkelig rent ;)

 

Hvis man er 100% sikker på at alle ram-brikkene står rett vei, da er det normalt å bruke kontant trykk til å klikke låsene på plass. Sporet er trangt og litt forskjell kan det være mtp. på hvor hardt det er å klikke den enkelte på plass. Det skal ikke være noen tvil om at alle låsene står helt inne. Samme med skjermkortet og alle andre kontakter.

Lenke til kommentar
4 lange pip og svart skjerm tyder på en kobling som er ute av stilling. Det kan være hva-som-helst, så da blir det å sjekke det mest sannsynlige (ram), men ikke overse noen.

 

Nei, nei: Det var gjentatte pip med 4 sekunders lengde etterfulgt av 4 sekunders opphold, omtrent som flyalarm...

 

Trolig er alt i orden :) Sjekk at det ikke er bøss i ram-slotene. Hvis du ikke har trykkluft på boks, kan det være like greit å ta med sitt åpne kabinett til nærmeste bensinstasjon og bruke trykklufta der. Lås viftene med en trepinne (inkl. PSU-viftene), ellers spinner de vanvittig fort... Da blir det skikkelig rent ;)

 

Har en sykkelpumpe med bra kapasitet, som jeg kjøpte på Clas Olsson, fin å bruke på hovedkortet :new_woot:

Lenke til kommentar
4 lange pip og svart skjerm tyder på en kobling som er ute av stilling. Det kan være hva-som-helst, så da blir det å sjekke det mest sannsynlige (ram), men ikke overse noen.

 

Nei, nei: Det var gjentatte pip med 4 sekunders lengde etterfulgt av 4 sekunders opphold, omtrent som flyalarm...

Jepp, jeg oppfatta meldinga di sånn også :) Hva skjer, blir det noe sving på sakene?

Lenke til kommentar

Jo, nå skal du høre: Satte i mitt gamle skjermkort, Matrox Millenium P750, og ting vises omsider på skjermen. Men det stopper på inngangen til BIOS, altså der minnetesten er gjort pluss div. og du har valget om å gå inn i BIOS for å gjøre innstillinger. Dette var i ettermiddag. Men når jeg kom hjem nå, var det samme greiene som jeg har beskrevet tidligere.

 

Jeg holdt på å konkludere med at det måtte være skjermkortet som har feil, men nå må jeg altså fraskrive dét. Kan det være hovedkortet som har fått en feil?? Har ikke prøvd et og et minne enda...

Lenke til kommentar

:yes: Nå har jeg satt igang minnetestingen: minnekort fra slot 1 prøves i slot 1-4, minnekort fra slot 2 prøves i slot 1-4 osv.

 

Minnekort 1: Kommer gjennom memorytest -> OK , stopper før BIOS,

alle slot'er.

Minnekort 2: Kommer gjennom memorytest -> OK , stopper før BIOS, på 3. slot starter alt opp...YES! Kom nå inn på BIOS og fikk forandret et problem jeg har hatt tidligere; BOOT-rekkefølgen på harddiskene har forandret seg...igjen.

 

Nå fikk jeg blod på tann! Prøvde påny minnekort 2 i de andre slot'ene, deretter minnekort 3 og 4 i slot 1. Så 2 minnekort om gangen, med godt resultat!. Nå gadd jeg ikke prøve mer, så jeg klemte i alle minnekortene. Skjermkortet er flyttet tilbake, og alt virker som det skal. Eneste er at jeg må legge inn opplysninger for det trådløse nettverkskortet pånytt.

 

Så jeg konkluderer med at det er det gamle problemet jeg har med litt dårlig kontakt på S-ATA -diskene

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Skjermkortet er flyttet tilbake, og alt virker som det skal. Eneste er at jeg må legge inn opplysninger for det trådløse nettverkskortet pånytt.

 

Så jeg konkluderer med at det er det gamle problemet jeg har med litt dårlig kontakt på S-ATA -diskene

Bra jobba! :thumbup:

Men siden du har hatt problemer med sata-disker i lengre tid, er alt av drivere og BIOS oppdatert? Det er også omtalt rettelser ang. ymse "sata-feil" her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...