Gå til innhold

PSU vifte, blåseretning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke noe problem å bytte retning, fungerte fint for meg. Ble en del stillere. Angående oppvarming fra PSU, så tror jeg ikke at det utvikler så mange watt at det blir merkbart. I alle fall er lufta bak PC'en min bare litt lunka.

Men nå har jeg snudd den riktig vei igjen etter at jeg satte ned spenningen til sju volt. Grunnen er at jeg tror at det blir bedre luftgjennomstrømning da.

Lenke til kommentar

Croyfer: Hvilken PSU har du ? Watt ?

Holder det virkelig med en 12dB papstvifte ? Har vurdert å kjøpe en 19dB papst, men trodde kanskje at den på 12 dB var litt for liten ?

Btw, har selv en Aopen 300 PSU.

Lenke til kommentar
Er ikke noe problem å bytte retning, fungerte fint for meg. Ble en del stillere. Angående oppvarming fra PSU, så tror jeg ikke at det utvikler så mange watt at det blir merkbart. I alle fall er lufta bak PC'en min bare litt lunka.

Det kan ikke anbefales å blåse luft gjennom PSU og inn i kabinettet. PSU kan utvikle ganske mye varme, det kommer jo helt an på det enkelte PSU og hvor mye du belaster det.

Og lufta må jo uansett ut, og en vifte som drar lufta ut vil jeg tro bråker mindre bak enn foran kabinettet.

Lenke til kommentar

Det kan ikke anbefales å blåse luft gjennom PSU og inn i kabinettet. PSU kan utvikle ganske mye varme, det kommer jo helt an på det enkelte PSU og hvor mye du belaster det.

Joda, det kan absolutt anbefales. Basert på mine egne erfaringer, så er det minimalt med avkjøling som kreves for å holde de PSU'ene som jeg har vært borti på en akseptabel temperatur. Det er ikke noe vits i å kjøle, dvs bråke, mer enn nødvendig.

Og lufta må jo uansett ut, og en vifte som drar lufta ut vil jeg tro bråker mindre bak enn foran kabinettet.

Vrøvl. Selvfølgelig så kommer lufta ut gjennom alle mulige høl i kabinettet. Faktisk akkurat de samme åpningene som lufta ville ha kommet inn gjennom hvis vifta hadde stått "normal" vei.

Bare snu vifta du. Den eneste merkbare forskjellen er et lavere støynivå.

Lenke til kommentar

Men nå har jeg snudd den riktig vei igjen etter at jeg satte ned spenningen til sju volt. Grunnen er at jeg tror at det blir bedre luftgjennomstrømning da.

WTF? Det blir jo nesten som å monere en varmluftspistol som blåser inn i kabinettet, en 350-500W PSU gir fra seg mye varme hvis man belaster den, vanligvis så er en PSU ca. 60-70% effektiv og de 30-40% som tapes avgis i nesten ren varme, på en 340W PSU så vil det bli produsert ca. 100W varme-effekt.

I tillegg så vil PSU'en fylles kjapt opp med støv siden en suger inn luften/støvet direkte inn til PSU!

Kan med andre ord ikke anbefales i det hele tatt pga. at det kan være direkte skadelig for PSU og resten av systemet!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...