Gå til innhold

NRK er blit rar

Anbefalte innlegg

Er det noen som synes at NRK opfører seg underlig for tiden ?

for en lang stund siden nektet de å legg ut på nettet noen av episeodene av "scrødingers katt" ,- vistnok på grunn av retighter.

så er det de seks episoden av tekonomagasinet som er produsert for for "scrødingers katt"

nå nekter de å lagge ut programet "Newton" fra 4 mai - dett også p.g.a. retighter.

det har aldri hent før , så hva er det som er så spesielt med den episoden ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det er "newton" du mener så har jeg ikke fått anledning til å se det p.g.a. bursdags feiring.

det som er så underlig er at NRK alltid har lagt ut programmet "newton"

Når det gjelder "Teknomagasinet" så var det noen har på forumet som mente at alle de viktige innslagene lå fritt tilgjengelig ute på nettet for en stund siden da jeg hatte noe om det

hva bruker NRK lisens pengen til ?

nå er det også slik at flere og flere bruker webtv for å se programmer og ikke på vanlig tv.

da blir det urettferdige for dem som ikke har anledning til å se den sendingen når den går på vanlig tv

Lenke til kommentar

når NRK lager en tv serie og legger videoen ( episodene ) ut på nett så kan de da ikke helt plutselig la være å gjøre det med det ene programmet. det er å holde oss som ser på for narr.

da er det bedre å lav ære å lage den episoden

skal de lage enkelt episoder av programmer så for de jaggu sørge for at disse enkelt episodene for rettigheter til å også vise programmet på internnett .

når det var noe i scrødingers katt som var begrenset så ble det vist med en plakat. hvorfor gjorde de det ikke me den spesielle episoden av "newton". jeg nekter å tro at hele programmet . bl.a. konkurransen også var begrenset

Lenke til kommentar
nå er det også slik at flere og flere bruker webtv for å se programmer og ikke på vanlig tv.

da blir det urettferdige for dem som ikke har anledning til å se den sendingen når den går på vanlig tv

Men de som ser programmer på nettet istedenfor på TV er sikkert fortsatt i stort mindretall. De aller fleste foretrekker selvsagt å se programmene på en diger TV-skjerm hvis de kan. Du kan ikke forvente at alle mulige TV-programmer skal legges på nettet av hensyn til dem som "ikke har anledning" til å se sendingen når den går på TV. De fleste har full anledning til å stille inn videoopptakeren, DVD-recorderen, mediesenter-PC-en eller hva de nå har tilgjengelig, til å ta opp det de har lyst til å se. Jeg tror det er forholdsvis få som ikke har noe som helst de kan ta opp TV-programmer med.

Lenke til kommentar

Jeg og tror at det har mye med rettigheter å gjøre, og i noen programmer betaler de en viss sum hver gang det blir vist, og på nettv vil det fort bli en enorm sum! Ellers synes jeg at NRK faktisk bare er blitt bedre i det siste til å satse på nett osv, spesielt liker jeg godt at de har lagt ut noen programmer på torrent på www.nrkbeta.no...

Lenke til kommentar

Ja, jeg og tror det bare er egenproduserte programmer eller eventuelt andre programmer hvis de klarer å få rettighetene for de.

TV2 Sumo har jo faktisk alle episodene av Pasific Blue liggende!

Endret av chberge
Lenke til kommentar

det er noen momenter som det kan virke som dere fullstendig ser bort fra.

1: nrk leger ut mange av sine egenproduserte programmer , men det er ikke noen selvfølge.

når de produsere en serie og legger den ut så forventer man også at alle episoden blir lagt ut på nett. ser man på serien "newton" som har har eksistert i mange år og alle episoden ( sikker noen hundre episoder) er laget og så helt plutselig så har de ikke rettighetene til den ene episoden.

når nrk produserer og legger ut på nettet en en serie så forventer men at alle episoden ligger der ( ihvertfall en stund)

"teknomagasinet" hadde de bestemt seg for ikke å legge ut på nett selv om det hørte til under scrødinges katt

2: før i tiden ( da alt var analogt) gikk det an å ta opp fra en kanal mens man så på en annen.da kunne det være problemer å få stilt antennen slik at man kunne se flere kanaler i akseptabelt kvalitet uten å flytte på antenne slik er det ikke lenger når man bruker dekoder.

alerede da en hadde parabol var det vanskelig å få til denne opptaksmuligheten. slik er det også med de fleste dekoderne i dag

man har i realiteten bare 2 muligheter. enten at man stiller inn dekoderen på den kanalen man skal ta opp på og gjør opptaket , men da må man se på den samme kanalen. og det var ikke det som var meningen.

den andre muligheten er å skaffe seg en ekstra dekoder. hvem er det som er villig til å betale for dobbelt abbonemang.

noen av kabel tv selskapen kan tilby ekstra dekoder for en billig penge. problemet blir da at begge dekoderene styres av samme( type) fjernkontroll. og at de ikke kan stå ved siden av hverandre uten å bli forstyrret fjernkontrollen til den andre dekoderen

de største problemet blir når man skal ta opp fra flere kanaler på samme dag ( mens man er borte). ingen av disse dekoderne kan skifte kanal automatisk (hvorfor er ikke denne muligheten lagt inn ? )

man kan jo skaffe seg en PVR boks , men det er etter det jeg vet KUN 3 aktører som kan tilby det. og ingen av dem har jeg abonemang hos

det går heller ikke ann å bare kjøpe en slik boks i butikken.

- det er ikke sikker de selger det p.g.a.kompalitet med selskapenes signaler

- tilbyderne har egne dekoder bokser som virker på deres system . ingen andre bokser virker der

jeg kunne godt tenke meg å ha ha en PVR men selskapet mit har ikke komme med noen enda.

hvorfor kan ikke dvd opptakeren og PVR boksen lages slik at de kan styre hverandre. det har jeg ikke sett enda

ved opptak på DVD må man gjøre opptak på den kanalen man ser på

ved opptakt på DVR blir opptaket kun lagret på harddisken og man må spille det av hvis man ønsker å lagre det på en dvd plate

det rare med nrk er at de ikke alltid er konsekvent med hva det de legger ut på nettetsom er forustrerende for oss serre.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Ka du snakker om egentlig? Nrk bestemmer jo absolutt helt selv ka de vil legge ut? Og hvorfor skulle det ikke kunne komme en del av en episode som de ikke har rettigheter til? Tipper de prøver så godt de kan å unngå det, men det vil jo ikke gå alltid!

Lenke til kommentar

hva mener du ?

når de sender f.eks scrødinges katt der deler av programmet har begrensede rettigheter ( kan ikke vise på nettet ) så bruker de plakater over bildene

jeg har en sterk mistanke om at NRK forutsetter selv at de ikke har rettigheter til enkelte videoklipp og gidder ikke en gang å spørre om lov til å vise dem på nettet

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at elg-elg123 har store problemer med å få tatt opp programmer. Jeg er i den privilegerte situasjon at jeg er tilknyttet kabel-TV og har to VHS-spillere, og kan følgelig ta opp to programmer samtidig som jeg ser et tredje, eller stille inn spillerne på å ta opp en mengde programmer mens jeg er på ferie. Tror ikke jeg har gått glipp av et eneste program jeg har hatt lyst til å se på de siste 25 åra iallfall. Hvis tingene er så kompliserte som elg-elg123 beskriver, håper jeg at jeg kan fortsette å være analog en god stund framover.

Lenke til kommentar

det er dekoderen som er problemet.

situasjonen er ikke riktig så ille som de høres ut som men det er prinsippet som teller

hjemme har vi 3 tv-er på hvert sitt rom koblet til det samme systemet , med hver sin dekoder

jeg ser tv på et eget rom eller i stuen

de andre i huset kan også se tv i stuen.

tv-en i stuen er tilkoblet en vhs spiller som jeg kan ta opp på , men da kan ingen andre se på noen andre kanaler der når opptaket foregår

de andre ulempen er dog fortsatt der

etter det jeg vet så er det canaldigital,Get og viasat ( lit usikker ) som har PVR å tilby

Rocambole2 : du blir nok tvunget over til digitaldekoder før eller siden. da hoper jeg for din del at den dekoderen blir av typen PVR

nå skal visstnok dekoderene som kan brukes til rikstv også ha muligheter for PVR, men det vet jeg ganske lite om

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...