Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har alkohol noen effekt mot forkjølelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker. Men moderate mengder:

Forskning tyder imidlertid på at moderat alkoholinntak kan forebygge forkjølelse.

En studie fra 1993 ved Carnegie Mellon University viser at moderat alkoholinntak bedrer motstandsdyktigheten mot forkjølelse, unntatt hos de som røyker. 391 mennesker deltok i forsøket.

Lenke til kommentar

En kar i 40-årene i klassen min på videregående fortalte en mulig skrønehistorie jeg husker fremdeles.

Han sa han ble kjempeforkjølet, og fikk penicillinkur av legen. Alkohol og penicillin er som kjent ikke bra å blande.

Men han hadde ikke tid å ligge hjemme i dagevis, og styrta ei flaske whiskey på en kveld. Da fikk han ekstreme svettetokter og utslett over hele kroppen, og dagen etter var hele forkjølelsen borte. Han mente han hadde svetta ut forkjølelsen med alkoholen. Sikkert bare bullshit, anbefaler ikke å prøve akkurat det...han var en sånn morotype som likte å fortelle historier.

har lest at alkohol og penicillin er farlig blanding.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
En kar i 40-årene i klassen min på videregående fortalte en mulig skrønehistorie jeg husker fremdeles.

Han sa han ble kjempeforkjølet, og fikk penicillinkur av legen. Alkohol og penicillin er som kjent ikke bra å blande.

Men han hadde ikke tid å ligge hjemme i dagevis, og styrta ei flaske whiskey på en kveld. Da fikk han ekstreme svettetokter og utslett over hele kroppen, og dagen etter var hele forkjølelsen borte. Han mente han hadde svetta ut forkjølelsen med alkoholen. Sikkert bare bullshit, anbefaler ikke å prøve akkurat det...han var en sånn morotype som likte å fortelle historier.

har lest at alkohol og penicillin er farlig blanding.

Hehe, førtiåringer på videregående - :love:

Er nok mer moderat den mengden alkohol jeg konsumerer nå - 4 cl. Gin blandet med 4 cl. Rose's Lime, altså en "Gimlet".

Lenke til kommentar

Ja, det var yrkesskolen da, ikke vanlig allmennfag. Han var på omskolering for å få trygda si :p Så godt som halve klassen min var over 30. Derfor ble det ingen russetid på meg. Ingen som gadd, ikke jeg heller egentlig. Dette var i 1996.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...