Gå til innhold

1 polt-bryter og to lamper - Help?

Anbefalte innlegg

Hei,

det begynner og bli en stund siden jeg ble ferdig med Elektro på VGS, og i forbindelse med et oppussings prosjekt i leiligheten min trenger jeg en liten "F5" ang. oppkoblingen.

Det er somsagt èn 1 polet bryter, utelampe og èn taklampe inne. Alle kabler er lagt til koblingsboks ved tak lista.

Det er altså: kabel fra sikringsskap, utelampe, innelampe og bryter.

Hvordan kobler jeg dette? Husker at N skal alltid kobles sammen, men det var noe med koblingen av L jeg ikke husker helt..

Takk for alle svar!

Mvh,

Edgar.

PS: Fant ikke noen bedre plasser og legge denne tråden på, så det ble her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tegne et skjema til deg og sende deg, men dette skal du jo egentlig ha en elektrikker med fagbrev for og gjøre loveling :glare: Som en persjon innen teknisk fag vil jeg anbefale deg og leie en elektrikker.

utelamper skal vel ha 2 polet brudd..

Ja det skal den!

Vil anbefale deg og få tak i en bryter med 1 pol + 2 pol

Lenke til kommentar

Takk!

jeg er lærling som elektriker innen maritimt, så jeg burde egentlig vite dette :-P

Ja, jeg vet at jeg burde leie en elektriker til og gjøre dette, men jeg har nettopp brent ivei 40 000,- på nytt kjøkken, så det blir lite penger til overs. Uansett, vis jeg vet hvordan jeg skal koble dette så er det ingen problemer.

Om du har kan tegne en skisse til meg hadde det vært utmerket! Takker så mye på forhånd! :-)

Mvh,

Edgar.

Lenke til kommentar
Takk!

jeg er lærling som elektriker innen maritimt, så jeg burde egentlig vite dette :-P

Ja, jeg vet at jeg burde leie en elektriker til og gjøre dette, men jeg har nettopp brent ivei 40 000,- på nytt kjøkken, så det blir lite penger til overs. Uansett, vis jeg vet hvordan jeg skal koble dette så er det ingen problemer.

Om du har kan tegne en skisse til meg hadde det vært utmerket! Takker så mye på forhånd! :-)

Mvh,

Edgar.

Jepp skal tegne en og sende deg :)

Lenke til kommentar

Lærling som ikkje kan kople ein topola brytar til to lyspunkt? Høyrt på maken!

N inn på brytaren. Om du tar N til innelampen frå den eine eller andre side av brytaren betyr ingenting. N ut frå brytaren til utelampe.

L inn på brytaren. L ut frå brytaren til innelampe og utelampe.

Lenke til kommentar

Det stemmer, ein person kan kun installere og godkjenne anlegg i eigen bustad om vedkomande har fagbrev som elektrikar.

Edit: Eller, når eg tenker meg om kan vel kanskje dei med automasjonsfagbrev, instrument eller noko sånt og godkjenne? Er ikkje heilt sikker.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Eieren av huset/Leiligheten står ansvarlig for det elektriske. Så han "kan" koble det selv men hvis det ikke er på noen skjemaer, etc og det blir en brann så vil ikke eieren få noen penger av forsikrings selskapet.

Lenke til kommentar
Ved vidaresalg kan ein i værste fall måtte stå økonomisk ansvarleg pga. eit anlegg montert av ein ufaglært som ikkje er godkjent.

Jepp, anlegg skal egentlig være godkjent av en fagmann. Ved eventuelt brann som påfører noen person skade eller andre skader. Kan vell mann må sone i verste fall? I hvertfall er det ikke lurt.

Skal mann ha besøk av tilsynet fra en kraftleverandør eller lignende kan mann også få påbud om utbedring av anlegget som også kan medføre store økonomiske kostnader.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...