Sillion Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Hei! Jeg skal straks bestille pc, og lurte på om noen kunne gå igjennom dette oppsettet: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=62874 Ser det greit ut? Rom for forbedringer? Takk EDIT : Kabinett og strømforsyning er valgt fordi jeg har lyst på en mest mulig stillegående PC. Hvordan er boxed vifta på q9450 i forhold til støy, forresten? Er den grei nok? Endret 6. mai 2008 av Sillion Lenke til kommentar
Ståle^^ Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ville gådd for en nyere 45nm cpu men ellers veldig bra.. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 ser greit ut det der. Bygde en pc for en kammerat nå nettop med samme cpu, minne, kabinett og skjermkort. Fungerte helt flott. Kabinettet er utrolig bra å jobbe med. Første jeg la merke til var at det manglet en hard disk, men det er kanskje utelatt med vilje...? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ville gådd for en nyere 45nm cpu men ellers veldig bra.. Enig. Og kanskje litt raskere minne hvis du skal klokke. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ville ha sett på et annet kabinett, etter det jeg har erfart med antec er de jævli kroglette og dårlig bygd. Skulle tro det var skrapmetall.. Dette ser ikke noe bedre ut. Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Ville gådd for en nyere 45nm cpu men ellers veldig bra.. My bad, jeg glemte å skifte den ut! Jeg hadde bestemt meg for q9450 istedet ser greit ut det der. Bygde en pc for en kammerat nå nettop med samme cpu, minne, kabinett og skjermkort. Fungerte helt flott. Kabinettet er utrolig bra å jobbe med. Første jeg la merke til var at det manglet en hard disk, men det er kanskje utelatt med vilje...? Det er med vilje ja! Jeg har en HAUG av eksterne harddisker. Jeg hadde ikke noe plass til flere i den pcn jeg hadde, og så ble det at jeg kjøpte ekstern etter ekstern, selv om mange av de har streika (2 mybook premium f.eks) >_< Ville gådd for en nyere 45nm cpu men ellers veldig bra.. Enig. Og kanskje litt raskere minne hvis du skal klokke. Raskere minne? Noen konkrete forslag? Jeg mener å ha lest at mye minne vil alltid være bedre enn rask minne (fra hw minneguiden), stemmer ikke det? Ville ha sett på et annet kabinett, etter det jeg har erfart med antec er de jævli kroglette og dårlig bygd. Skulle tro det var skrapmetall.. Dette ser ikke noe bedre ut. Det kabinettet har jeg tenkt på i 5 måneder, så det vil jeg nødig slippe taket på Jeg har lest mye godt om det, og at det er yppelig til å holde inne lyd. Og jeg vil ha pcn mest mulig stillegående.. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ville ha sett på et annet kabinett, etter det jeg har erfart med antec er de jævli kroglette og dårlig bygd. Skulle tro det var skrapmetall.. Dette ser ikke noe bedre ut. Sorry, men det må være en av de dummeste uttalelsene jeg noen gang har hørt. Du kan godt få lov til å mislike P182. Det er ikke et kabinett som passer for alle, og du kan gjerne kritisere det så mye du vil så lenge du holder det på et høyt og konstruktivt nivå og gjerne backer opp det du sier med å komme med kilder. Dessverre gjør du ingen av delene. Slik jeg tolker det har du en dårlig erfaring med Antec, og mener derfor at alt de lager er noe drit. Det er selvsagt komplett idiotisk. Vi kan begynne med å søke på Antec P182 review i google. Jeg sjekket kjapt de tre første og alle ga det en nesten uforbeholden anbefaling. Det fikk blant annet pluss for super byggekvalitet, kjempegod støydemping og gode muligheter for å skjule kablene. Så det er verken dårlig bygd eller skrapmetall. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ville gådd for en nyere 45nm cpu men ellers veldig bra.. Enig. Og kanskje litt raskere minne hvis du skal klokke. Raskere minne? Noen konkrete forslag? Jeg mener å ha lest at mye minne vil alltid være bedre enn rask minne (fra hw minneguiden), stemmer ikke det? Du vil merke større forskjell på mere minne enn raskere minne, ja. Minnehastigheten har veldig lite å si for ytelsen. Men det er derimot en ting som gjør minnehastigheten veldig viktig hvis du skal klokke: Du må kjøre minnet på minst like høy frekvens som FSB-en til prosessoren. Og hvis du kjøper PC6400-minne, kan det fort bli en begrensende faktor når du skal klokke. I verste tilfelle klokker ikke minnet høyere enn de 400MHz (800MHz DDR) det har som standard, og da kommer for eksempel en Q9450 bare til 3.2 GHz. Dette minnet fra Mushkin klarer garantert minst 500MHz (1000MHz DDR), eller 4 GHz på Q9450. Men for å komme så langt trenger du en rå kjøleløsning uansett. Prisforskjellen er bare på et par hundre kroner, så det er ikke en dum ting å kjøpe dette. Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Du vil merke større forskjell på mere minne enn raskere minne, ja. Minnehastigheten har veldig lite å si for ytelsen. Men det er derimot en ting som gjør minnehastigheten veldig viktig hvis du skal klokke: Du må kjøre minnet på minst like høy frekvens som FSB-en til prosessoren. Og hvis du kjøper PC6400-minne, kan det fort bli en begrensende faktor når du skal klokke. I verste tilfelle klokker ikke minnet høyere enn de 400MHz (800MHz DDR) det har som standard, og da kommer for eksempel en Q9450 bare til 3.2 GHz. Dette minnet fra Mushkin klarer garantert minst 500MHz (1000MHz DDR), eller 4 GHz på Q9450. Men for å komme så langt trenger du en rå kjøleløsning uansett. Prisforskjellen er bare på et par hundre kroner, så det er ikke en dum ting å kjøpe dette. Vel, for å få et par ting på det rene her: 1. Den rammen koster jo 3-400 kroner mer, og i med at jeg har lagt med 8 gb ram av den typen jeg valgte blir jo det fort 7-800 kroner dyrere, noe som i forhold til total budsjettet er en hel del. Likevel er så er jeg åpen for endring, hvis f.eks. jeg blir fortalt med videre forklaringer at jeg burde kjøpe bare 4 gb, men raskere ram f.eks. 2. Videre så nevner du noe om en rå kjøleløsning, noe jeg ikke ser så lovende på av den grunn at jeg ønsker minst støy som mulig, og ser for meg enda mer utgifter på "råe" vifter o.l. Så når jeg da har fått sagt dette, hva er det du ikke anser som "en dum ting å kjøpe"? (jeg innser at denne setningen kan virke sarkastisk, men det er den i ytterst grad ikke) Endret 6. mai 2008 av Sillion Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Noen konstruktive svar på dette, vil bli satt stor pris på! Jeg har lyst å kline opp bestillingen min så fort som mulig Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Vel, for å få et par ting på det rene her: 1. Den rammen koster jo 3-400 kroner mer, og i med at jeg har lagt med 8 gb ram av den typen jeg valgte blir jo det fort 7-800 kroner dyrere, noe som i forhold til total budsjettet er en hel del. Likevel er så er jeg åpen for endring, hvis f.eks. jeg blir fortalt med videre forklaringer at jeg burde kjøpe bare 4 gb, men raskere ram f.eks. 2. Videre så nevner du noe om en rå kjøleløsning, noe jeg ikke ser så lovende på av den grunn at jeg ønsker minst støy som mulig, og ser for meg enda mer utgifter på "råe" vifter o.l. Så når jeg da har fått sagt dette, hva er det du ikke anser som "en dum ting å kjøpe"? (jeg innser at denne setningen kan virke sarkastisk, men det er den i ytterst grad ikke) 1. Jeg vil ikke anbefale 8GB RAM, rett og slett fordi 4GB er mer enn nok. Selv om du skulle finne på å gjøre ørten ting i bakgrunnen samtidig som du spiller et tungt spill, vil ikke minnet bli en flaskehals. Faktisk er 2GB nok til det aller meste i dag. Hovedgrunnen til at "alle" skal ha 4GB i dag er at minne er så forbasket billig. Det er rett og slett ingen grunn til at man skal trenge mer enn 4 GB til noe annet enn servere de neste par årene. "The law of diminishing returns" gjelder i høyeste grad her. Ja, jeg vet jeg nettopp sa meg enig i at mye minne er bedre enn raskt minne, men jeg glemte å føye til at det bare er så lenge du faktisk har bruk for det ekstra minnet. (Og jeg trodde du snakket om 2GB vs 4GB.) Og dessuten har hovedkort problemer med å kjøre minnet fort hvis du bruker fire brikker, så det er mye vanskeligere å kolkke med fire trege brikker enn med to raske. Men så klart, dette gjelder bare hvis du skal klokke. Hvis ikke klarer du deg fint med et eller to av de litt tregere settene. 2. Rå kjøling trenger ikke bety digre vifter som bråker som en jetmotor og irriterer livskiten av alle og enhver, et digert tårn av en prosessorkjøler med en stille vifte er ikke like bra som den samme kjøleren med en rask vifte, men er allikevel mye bedre enn standardkjøleren og gir rom for masse klokking. Selv skal jeg ha vannkjøling som vil knuse selv de råeste luftkjølere men skal bruke vifter som knapt er hørbare. Håper dette var til hjelp. Endret 6. mai 2008 av Dauemannen Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Altså, nå gjør du meg usikker her! Kan du i så fall komme med forslag til hvilke vifter/kjøling jeg trenger for å klokke cpuen og rammen da? Helst så billig så mulig. Jeg er på et relativt lite budsjett, så utgifter til vifter og slikt var i utgangspunktet ikke innkalkulert. Og viktigst av ALT: jeg har aldri klokket noe som helst, så er det egentlig det jeg bør satse på?(!) Eller kan det læres/mestres? Dessuten skjønner jeg ikke hvordan den rammen du foreslo kan kjøres på hovedkortet mitt når det bare støtter: "Støttet RAM-hastighet PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300" Betyr ikke det at det bare støtter pc2-6400 maks? *confused* Endret 7. mai 2008 av Sillion Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Altså, nå gjør du meg usikker her! Kan du i så fall komme med forslag til hvilke vifter/kjøling jeg trenger for å klokke cpuen og rammen da? Helst så billig så mulig. Jeg er på et relativt lite budsjett, så utgifter til vifter og slikt var i utgangspunktet ikke innkalkulert. Og viktigst av ALT: jeg har aldri klokket noe som helst, så er det egentlig det jeg bør satse på?(!) Eller kan det læres/mestres? Dessuten skjønner jeg ikke hvordan den rammen du foreslo kan kjøres på hovedkortet mitt når det bare støtter: "Støttet RAM-hastighet PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300" Betyr ikke det at det bare støtter pc2-6400 maks? *confused* PC6400 er den høyest spesisiferte standarden for DDR2-minne. Høyere klokket minne er altså ikke standardisert og derfor har ingen kort offisiell støtte for dem. Minnet vil allikevel kjøre helt fint på det hovedkortet. Prosessorkjølere koster fra en hundrelapp til omkring 500 kroner. Du bør ikke kjøpe den aller billigste du finner, men OCZ Vendetta 2 til 300 kroner er en kjøler som gir veldig god valuta for pengene. Skal du ha det aller beste kjøper du Thermalright Ultra 120 til 500 og en god og stille vifte til omtrent 100-lappen. Scythe S-Flex er det beste som finnes, men er litt dyr. Begge disse kjølerne kan gjøres betydelig stillere enn boxedkjøleren og gir masse rom for klokking. Og så var det klokking. Det er ikke noe du bør gå i gang med uten å ha lest noe som helst om emnet. Å klokke bra kan være ganske vanskelig, men det grunnleggende er ganske lett å lære seg. Hvis du setter det meste på auto, og bare justerer spenningen til prosessoren og FSB-en, vil du komme et godt stykke, men det er fortsatt en del å hente på tweaking for den litt mer avanserte bruker. Selv er ikke jeg en av dem (ennå) og har bare klokket slik jeg nettopp beskrev. Jeg kan med kors på halsen si at det både er veldig lett og gir masse ekstra CPU for pengene. Så har du sånn passe god peiling på data og ikke grøsser med tanken på dette, kan det absolutt anbefales. Men vær obs på at garantien på prosessoren ryker. Lenke til kommentar
fflex Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) Ville ha sett på et annet kabinett, etter det jeg har erfart med antec er de jævli kroglette og dårlig bygd. Skulle tro det var skrapmetall.. Dette ser ikke noe bedre ut. Sorry for off-topic... Men Vargaz du er jo tidenes nisse. Antec leverer stort sett kjempegode kabinetter samt strømforsyninger. Det er ikke uten grunn at P182/P190 og Antec 900 er blitt store "hits". Endret 7. mai 2008 av fflex Lenke til kommentar
fastskin Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Dette kabinettet er helt konge. Har hatt det i nesten et år nå. Kjølingen og støynivået er absolutt bra. Det beste med kabinettet er at det er satt av plass til å legge kablene bak hovedkortet. Det er laget brede hull rundt HK-platen slik at alle type kabler kan komme igjennom. Resultatet er at det er ikke blir liggende noen løse kabler over hovedkortet som hindrer luftgjennomstrømningen. Jeg kjøpte akkurat et 9800GTX-kort. Dette er stort! Resultatet er at du må ta ut den ene skuffen til HDDene som ligger i den øverste avdelingen. Dette er ikke noe problem da du fortsatt har støydempet plass til 5 HDDer (4 i den underavdelingen). Jeg har adskilt de to avdelingene med PSU og 4 HDDer i underavdelingen. Det gir HDDene god kjøling, og varmen fra disse påvirker ikke kjølingen av resten av systemet. Dette er et knall kabinett, ville ikke kjøpt noe annet. Go for it! Lenke til kommentar
AncientLooper Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Hvis du vil få PC-en litt billigere, men ikke gi slipp på for mye ytelse har jeg hørt at to 9600 GT i SLI er sykt bra... Bedre enn 8800 Ultra har jeg hørt... Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Nå er jo samtlige nettbutikker utsolgt for q9450 selvsagt Bare komplett som har de, og jeg NEKTER å betale 25% over pris på det blodstedet. Så hva skal jeg gjøre? Amentio hadde eta i DAG, men nå ble det forskyvd til 24.06 igjen. Det er lenge! Så bør jeg gå for q6600 likevel? Lenke til kommentar
Sillion Skrevet 8. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2008 Tror jeg vurderer å gå for q6600 likevel jeg, å legge pengene jeg får til overs i ei god vifte som TRUE. Blir jo 700,- med vifte for den også (sykt dyrt sånn utstyr som en vanlig dødelig ikke tenker på engang er ass!) Noen siste ord, noen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå