Gå til innhold

Pentax 16-45(/-50), virkelig så bra..?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt mitt 16-45 objektiv noen måneder nå, og undrer meg på om

eksemplaret mitt ikke er riktig "kalibrert"..Eller om det er jeg som bare

er kresen eller har misforstått hvordan en vidvinkel brukes..(?)

Jeg er veldig fornøyd med gruppe-/festbilder, med avstander på 1-3 meter fra

motivet, men landskapsbilder ser helt forferdelig ut, spesielt på 16mm..(!)

Jeg kan alltids nedskalere for å sjule "oppløsningen", men da er jo mye av poenget

med landskapsfotografering borte.. Det er som om, at det som er på lengre avstand enn

ca 100m rett og slett ikke kommer skikkelig i fokus, har også prøvd å fokusere

manuelt men fikk det ikke særlig skarpere. Tar høyde for at AF av og til bommer

litt også..:-)

Det er litt slik at jeg nesten tar like bra bilder med kit-objektivet, uten

at jeg har sammenlignet direkte..

Og hva er hele den greia med 16-50/2,8-objektivet..??

Slik jeg har forstått det så leverer ikke dette særlig mye bedre enn 16-45.

Vet det er SDM og værtettinger, men bare det ifh til pris? nei takk..

Leste en plass (uten at jeg fant den igjen) at det var noe "feil" med første

utgaven da, som nå er rettet, kan noen bekrefte dette..?

Noen som vet hvilke klasse den kommende Pentax 17-70/4 kommer til å stille i?

Dersom mitt 16-45-objektiv faktisk er slik det skal, så vurderer jeg nesten å kvitte

meg med det å heller gå for et sigma 17-70 eller vente på pantax 17-70....

Kan dere ta en titt på bildene nedenfor og si hva dere mener?

Alle er 100% crop fra senter av bildet, raw convertert til jpeg uten tap (ingen komprimering, 1x1 subpixels), to 16mm og et 45mm, det av insektet kom jeg uheldigvis til å bruke ISO 560, så det kan være litt av problemet..

post-64970-1210096003_thumb.jpg

post-64970-1210098360_thumb.jpg

post-64970-1210098390_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tungvidt å sjekke EXIF.

På meg virker de to landskapsbildene kraftig frontfokusert. Særlig det første hvor spiret virker tilnærma skarpt. I tillegg virket det dom om kontrasten er svært dårlig.

Så spørsmålet blir om det er objektivet, kamera eller brukerfeil. Vi vet for lite for å kunne konkludere videre.

Men egentlig ser det ut det er noe skikkelig galt med objektivet.

Hvis disse bildene er tatt under kontrollerte forhold vil jeg si at dette ser ut som en reklamasjonssak.

EDIT: Tyrkleifs

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hvilket kamera bruker du?

IceFox har rett, jeg bruker et Samsung GX-10, og har forstått det slik at innmaten er samme som pentax K10D.(Eller er det forskjeller i mekanikk/optikk jeg har oversett..?)

Jeg ser du har både K20D og 16-50/2,8..Hadde vært interessant å høre dine erfaringer! ;)

At jeg kalte 45mm avstands-bildet "forferdelig" var nok en overdrivelse, det gjelder for det meste 16mm.. Har hørt at det generelt er vanskeligere å lage vidvinkel med god fokus på "uendelig". Betyr det at det ikke finnes/ er ekstremt skjelden å finne vidvinkel-objektiver som er skarpe på avstand?

En ting til jeg glemte å nevne er at oppgitt nærgrense til objektivet mitt er 28cm, likevel kan jeg fokusere ned til 10cm fra glasset (ca 20cm til bildebrikken), er dette tegn på noe spesielt...?

Lettere oppgitt her.. :ermm:

Og i siste liten: Ja, jeg synes også kontrasten er dårlig..men har lurt på om det kun var lcd-skjermen min.. :p

Lenke til kommentar

Riktig brukt, og med tilstrekkelig lys skal et hvilket som helst objektiv kunne stilles skarpt på en hvilken som helst brennvidde på uendelig. Er det ikke mulig, da er noe feil.

Det du forteller om nærfokusering bygger opp under mistanken min. Jeg tipper du har et objektiv med alvorlige feil. Sannsynligvis er et eller flere linseelementer ute av rett stille. Enten som resultat av produksjonsfeil, men mest sannsynlig som resultat av et kraftig slag etter det forlot fabrikken.

Lenke til kommentar
Riktig brukt, og med tilstrekkelig lys skal et hvilket som helst objektiv kunne stilles skarpt på en hvilken som helst brennvidde på uendelig. Er det ikke mulig, da er noe feil.

Puh..! :roll: Det du forteller her er gode nyheter! Var en stund litt bekymret for at det ikke var noe håp å ta skarpe vidvinkel-/landskapsbilder uten å nedskalere..

Det du forteller om nærfokusering bygger opp under mistanken min. Jeg tipper du har et objektiv med alvorlige feil. Sannsynligvis er et eller flere linseelementer ute av rett stille. Enten som resultat av produksjonsfeil, men mest sannsynlig som resultat av et kraftig slag etter det forlot fabrikken.

Oppfattet. Er nå i dialog med Pentax sin avdeling i Sverige for å se hva jeg kan gjøre..

Takker for alle innspill! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn på zoomobjektiver at man ikke skal stille det helt på uendelig. Men det lille hakket som er like før. På Tamron 17-50mm er det slik i hvertfall, og uendelig gir ikke skarpeste resultatet.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn på zoomobjektiver at man ikke skal stille det helt på uendelig. Men det lille hakket som er like før. På Tamron 17-50mm er det slik i hvertfall, og uendelig gir ikke skarpeste resultatet.
Joda. Dette stemmer i de aller fleste tilfeller. Men jeg tviler på at det er problemet her. Dette ser mer alvorlig ut for meg.

EDIT: Tyrkleif

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...