Gå til innhold

Treningslogg for godingen00

Anbefalte innlegg

6.mai 2008

Når har jeg laget meg en treningslogg som en del andre, for å holde styr på treningsdager, gå tilbake, se hva jeg tar, om jeg øker noe osv. Veldig fint om noen kan slenge inn noen kommentarer også :) Det er veldig motiverende for meg. ;)

Info

- 15 år (1993 gutt).

- 180 cm høy.

- Veier ca 65 kg.

Programmet :

Pullups

Knebøy (Litt lett i starten for å få inn teknikken)

Benkpress

Dips

Militærpress

Markløft (Litt lett i starten for å få inn teknikken.)

Mage

Dette kjører jeg 2 dager i uken. Rekker ikke mer, grunnet fotballtreninger etc.

Grunnen til at jeg kjører knebøy og markløft lett i starten, er at jeg er redd for stivhet, skader osv ettersom jeg er ganske nybegynner i disse øvelsene. Hvis jeg får en skade, er det veldig dumt, fordi jeg har 5 fotballtreninger i uka.

Foreløpig 1 RM's:

Benkpress: 65 kg.

Markløft: 90 kg.

Knebøy: ?

Endret av godingen00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra program, men prøv heller å sett det opp sånn at du får de tyngste øvelsene først og benk imellom knebøy og markløft for å hvile ryggen litt før markløft:

Knebøy

Benkpress

Markløft

Militærpress

Sittende roing

Dips

Pullups

Mage

Bra at du begynner litt forsiktig i starten, er alltid lurt med mange reps for å få inn øvelsene og ungå skader. Selv om det kan være latterlig lett til tider så tenkt først og fremst på teknikk.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Bra program, men prøv heller å sett det opp sånn at du får de tyngste øvelsene først og benk imellom knebøy og markløft for å hvile ryggen litt før markløft:

Knebøy

Benkpress

Markløft

Militærpress

Sittende roing

Dips

Pullups

Mage

Bra at du begynner litt forsiktig i starten, er alltid lurt med mange reps for å få inn øvelsene og ungå skader. Selv om det kan være latterlig lett til tider så tenkt først og fremst på teknikk.

Takk skal du ha. Er enig. Bytter om nå.. ;)

Selv om det kan være latterlig lett til tider så tenkt først og fremst på teknikk.

Viktig punkt.

@godingen00

Hvordan ligger du an med tanke på løfte-teknikk?

Benkpress har jeg god teknikk på, men markløft og knebøy er vel ikke helt inne enda. Kan laste opp en film senere sikkert :) Så kan dere kommentere osv.

EDIT; trening i morgen :)

Endret av godingen00
Lenke til kommentar

Onsdag

Benkpress

52,5 kg x 10

52,5 kg x 8

55 kg x 5

Knebøy

20 kg x 20

40 kg x 10

Markløft

20 kg x 20

20 kg x 15

Militærpress (Sittende)

20 kg x 10

30 kg x 7 (?)

30 kg x 6 (?)

Dips

Kroppsvekt x 10

Kroppsvekt x 6

Kroppsvekt x 6

Pullups

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 7

Kommentar

Ganske bra økt. Benkpressen gikk greit. Er vel den jeg er best på også. Prøver å komme opp til 70 kg :) Maksen ligger på 65 kg nå :D. Noen som har noen tips til å øke raskt?

Skal bytte på litt med 3x8 og 5x5, men skal nok kjøre litt 5x5 for å få mer styrkefremgang.

Knebøy var vondt rett og slett. Tror jeg må vende meg mer til knebøy. Starta nesten rett på 40 kg. Syns ikke det var så tungt, men beina mine var helt ødelagte etter treninga. Markløft gikk greit, øver på teknikk. Pullups var så tungt, at det må jeg bare ta 2 sett på. Der det står (?) er det fordi jeg ikke er helt sikker på om jeg husker antall reps helt rett. Jeg driter i "Sittende roing" fordi jeg ikke kjenner en dritt når jeg utfører den. Og jeg syns det er kjett at det er "levels" så jeg kjører heller på med mye pullups :).

Endret av godingen00
Lenke til kommentar

For å få "best" effekt utav treningen, bør du kjøre øvelsene i denne rekkefølgen:

Knebøy

Benkpress

Dips

Militærpress

Pullups (du kan evenutelt begynne med denne først i programmet)

Markløft

Dips kan du også ta etter militærpress. Men dette er bare detaljer!

Lenke til kommentar
For å få "best" effekt utav treningen, bør du kjøre øvelsene i denne rekkefølgen:

Knebøy

Benkpress

Dips

Militærpress

Pullups (du kan evenutelt begynne med denne først i programmet)

Markløft

Dips kan du også ta etter militærpress. Men dette er bare detaljer!

Ok. Jeg prøver dette en trening og ser hva som er best. Fordi jeg prøvde den som står nå, da klarte jeg ikke 3xF pullups. Jeg tok 2 på siste sett. Var for sliten, så prøver dette en gang for å se om det blir bedre. I og med at jeg vil trene spesifikt på pullups.

Lenke til kommentar

Hvis du vil trene spesifikt på pull-ups, bør du starte treningen med det. Det pleier jeg å gjøre (inkl. i dag), og syntes dette funker bra for å få (over)-kroppen varm å fin. Og hvis jeg skulle tatt kroppshevningene ETTER treningen, hadde jeg maks klart 3-5 (klarte ingen i dag etter trening :)), mens før treningen tar jeg lett 3x12 hvis jeg vil. Så er nok å anbefale å begynne treningen med disse ja.

Lenke til kommentar

Tror uansett det er lurt du prøver deg fram med hvilken rekkefølge du følger på øvelsene. Det kan være individuelt hva som passer best tidlig eller snere i treninga. Jeg synes det ser tøft ut å kjøre så mange baseøvelser samme dag, men om du synes det funker så fortsett for all del, jeg hadde ikke greid det ;)

Lenke til kommentar
Tror uansett det er lurt du prøver deg fram med hvilken rekkefølge du følger på øvelsene. Det kan være individuelt hva som passer best tidlig eller snere i treninga. Jeg synes det ser tøft ut å kjøre så mange baseøvelser samme dag, men om du synes det funker så fortsett for all del, jeg hadde ikke greid det ;)

Ja, det er ganske tungt å kjøre så mange baseøvelser på en dag, men har ikke så mye valg. Kan bare trene 2 ganger i uka, og da er fullkroppsprogram det rette tror jeg.

Prøver denne rekkefølgen litt fremover nå..:)

Lenke til kommentar
Hvis du vil trene spesifikt på pull-ups, bør du starte treningen med det. Det pleier jeg å gjøre (inkl. i dag), og syntes dette funker bra for å få (over)-kroppen varm å fin. Og hvis jeg skulle tatt kroppshevningene ETTER treningen, hadde jeg maks klart 3-5 (klarte ingen i dag etter trening :) ), mens før treningen tar jeg lett 3x12 hvis jeg vil. Så er nok å anbefale å begynne treningen med disse ja.

Mhm. Skulle ta 3 sett, men klarte bare 2 : ) Men ble et greit resultat selvom det var etter trening :)

Lenke til kommentar

Mandag

Dagens trening:

Pullups

Kroppsvekt x 12

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 6-7

Knebøy

20 kg x 20

20 kg x 20

40 kg x 10

Benkpress

55 kg x 6

55 kg x 6

55 kg x 5

55 kg x 5

55 kg x 5 + 40 kg x 5

Dips

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 6

Militærpress (Sittende)

20 kg x 10

30 kg x 5

30 kg x 5

30 kg x 5

Markløft

20 kg x 15

20 kg x 10

Mage

2 x max

Kommentar

Helt grei økt. Prøvde droppsett på benkpress i dag. Sinnsykt slitsomt, men godt :) Klarte bare 5 reps på 40 kg etter 5 reps på 55 :D. Har et spm angående droppsett ; Er det lurt å gjøre dette hver gang jeg kjører benkpress? Altså på siste settet? Eller er det bedre å kjøre det en gang i blant?

Skal bytte på å trene med litt lette og litt tunge vekter. Har klart mest lyst på volum , men også styrke. Kjører fortsatt lett på markløft og knebøy for å få inn teknikk.

Endret av godingen00
Lenke til kommentar

Onsdag

Dagens trening

Pullups

Kroppsvekt x 12

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 6 (Litt breiere)

Knebøy

20 kg x 15

40 kg x 15

40 kg x 15

42,5 kg x 15

42,5 kg x 15

Benkpress

55 kg x 6

55 kg x 6

55 kg x 6

55 kg x 5

55 kg x 5 + 40 kg x 4

Dips

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 6

Kroppsvekt x 5

Militærpress (Sittende)

20 kg x 15

30 kg x 6

30 kg x 5

Markløft

20 kg x 15 reps

22,5 kg x 15 reps

Kommentar

Grei økt dette. Synker veldig ned på pullups fra første til andre sett, men. Ellers greit ^^

Lett på Marløft og Knebøy. Benkpressen var tung, men fikk et greit resultat. :)

Endret av godingen00
Lenke til kommentar

Dette ser meget bra ut. Jeg vil dog anbefale å øke belastningen på Markløft, slik at stanga kommer lenger opp på leggen (større vekter = større høyde). Hvis du repper når stanga ligger på golvet, får du inn feil teknikk, og kan gi unødvendig dybde (som kan være skadelig for korsryggen). Du klarer nok fint like mange reps med 10 kg på hver side, som gir litt større høyde. Gymmet ditt har kanskje også 15 kg vekter som er like "høye" som 20 kg vektene?

Endret av TehKris
Lenke til kommentar
Dette ser meget bra ut. Jeg vil dog anbefale å øke belastningen på Markløft, slik at stanga kommer lenger opp på leggen (større vekter = større høyde). Hvis du repper når stanga ligger på golvet, får du inn feil teknikk, og kan gi unødvendig dybde (som kan være skadelig for korsryggen). Du klarer nok fint like mange reps med 10 kg på hver side, som gir litt større høyde. Gymmet ditt har kanskje også 15 kg vekter som er like "høye" som 20 kg vektene?

Takk : ) Ja, skjønner hva du mener TehKris.. Ja, 15 kg's vektene er like høye som 20 kgs vektene.

Jeg vet ikke helt om jeg tør å trene med 40 kg, selvom jeg hadde klart like mange reps. Er veldig redd for ryggen min, i og med at jeg ikke kan ødelegge meg for fotballen. Eller syns du jeg burde prøve?

Lenke til kommentar

40 kg er akkurat passelig vekt for å begynne markløft. Hvordan er teknikken din? Hvis du ikke krummer ryggen, ser jeg ingen grunn for at du skulle skade deg. Jeg ville forresten ha trent markløft etter benkpress, fordi da er du fremdeles oppvarmet etter knebøyen.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
40 kg er akkurat passelig vekt for å begynne markløft. Hvordan er teknikken din? Hvis du ikke krummer ryggen, ser jeg ingen grunn for at du skulle skade deg.

Tror ikke jeg krummer ryggen, men hva vet vel jeg ? :D Skal prøve 40 kg neste økt..

Lenke til kommentar

Jeg har elendig rygg og begynte med 60 kg noe som gikk helt greit. Selv dama mi som veier såvidt over 60 kg kjører serier på 40 etter å ha prøvd mark et par ganger så 40 går nok lett. Så lenge du holder ryggen rett og ikke krummer på vei opp så skal det godt gjøres å skade seg.

Lenke til kommentar

Fredag

Dagens trening

Pullups

Kroppsvekt x 12

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 6-7

Knebøy

20 kg x 15

45 kg x 10

45 kg x 10

45 kg x 10

Markløft

40 kg x 10

40 kg x 10

40 kg x 10

40 kg x 10

50 kg x 1

60 kg x 1

70 kg x 1

80 kg x 1

85 kg x 1

90 kg x 1 REKORD:)

Benkpress

55 kg x 6

55 kg x 6

55 kg x 5

55 kg x 5

55 kg x 4

Dips

Kroppsvekt x 9

Kroppsvekt x 8

Kroppsvekt x 7

Militærpress

20 kg x 10

30 kg x 7

30 kg x 6

Kommentar

Bra økt!!:D Veldig glad for at jeg begynte å kjøre litt tungt på markløft i dag. 40 kg var ikke spesielt tungt for ryggen, men tok skikkelig i magen og ble andpusten. Har ganske grei teknikk tror jeg, i og med at jeg ikke fikk vondt i det hele tatt. Fikk lyst til å sjekke maks på markløft, så prøvde og klarte til slutt 90 kg, noterer det som maks nå :) Kunne kanskje klart 95, men det var nok markløft i dag. Markløft er mye gøyere enn jeg trodde! ^^ Har aldri trent serriøs markløft, så det er jeg fornøyd med! Benkpressen gikk ok, samme med pullups, dips og militærpress. Knebøy fortsatt lett.

Endret av godingen00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...