Gå til innhold

17 åringer på vien nei takk!


-Night-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere fartskontroller, og en gjennoppkjøring etter ett eller 2 år med lappen, dersom man tar den mens man er under 20..

Gjør det ikke så mye strengere idag, og det vil nok føre til litt lavere fart... Kjenner en som ble tatt i altfor høy fart så han mistet lappen, og han risikerer nok ikke det igjen..

 

Det er på feil primisser at han ikke gjør det igjen, men likevel!

Lenke til kommentar
Hvordan tenker du at en ny oppkjøring etter ett eller to år vil føre til lavere fart?

 

Flere fartskontroller tror jeg derimot kan være bra for å få flere ungdommer til å roe ned høyrefoten litt.

 

Etter litt kjøretrening alene, merker man selv hva man er usikker på. Og, med en kjørelærer som retter på feilene du har ilagt deg fører vel til at du klarer å rette på de. Kanskje også senke farten litt, ettersom man legger seg det som vane også.. Selv ligger jeg plutselig ligger jeg fort i 100 i 80'n på vei til jobb f.eks.. Bare vanen som har blitt slik.. Dersom man tvinges til å gjøre dette en gang får man jo brudd i vanen, og man kan kanskje klare og vende om på det...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Godt poeng. Jeg har forresten aldri hørt om eller sett dårlige kvinnelige sjåfører.

 

 

må si som sant er 95% prosent av kvinnene på vest siden av dette langstrakte landet er ikke dårlig sjåfører... De er elendige.... dette utsagnet kommer kun av egen og andres erfaring i området, og er IKKE FORSKET PÅ AV OSS....

Lenke til kommentar

Nå vil jeg helst unngå å komme inn i denne tråden som en bedreviter, for jeg har ikke hatt lappen mer enn 4 år selv. Men, jeg har likevel lagt merke til en ting og to.

For det første, jeg lærte mer av smellen jeg hadde etter to uker med lappen enn jeg lærte på hele kjøreskolen. Plutselig ble jeg satt i en situasjon jeg ikke hadde makt over, og fikk lære om fysikkens lover på den harde måten. Heldigvis gikk det bra, det ble kun små materielle skader. Likevel, det var vanvittig skremmende. Dette sier meg at kjøreopplæringen er alt for dårlig, og trenger utbedring. Kan godt hende at det har skjedd noe siden jeg var på kjøreskolen, men ungdom dreper seg selv enda, så betydelig kan ikke endringene ha vært.

For det andre, fartskontroller hjelper per i dag ikke. Nå kjører jeg sjelden mye for fort, blant annet pga det jeg lærte av å krasje. Men her prater vi generelt. Man trenger sjeldent å vente mer enn 5 min etter at man har passert en trafikkontroll, før galningene igjen inntar venstre felt, gjerne i hasardiøse forbikjøringer. Skal fartskontroller hjelpe, nytter det ikke å ha plenty prikker å gå på. Mitt forslag, to "grove" fartsovertredelser, jeg snakker da om 20 km/t eller mer over grensen, og vips, der ryker lappen. Da hadde man fått bukt med gjengangerne. Folk tenker seg godt når de med dagens ordning bare mangler to prikker på å miste førerkortet...

For det tredje, 17-åringer har ingenting bak rattet å gjøre, uten en rød L bak på bilen. Jeg tenker både tilbake på mine første uker bak rattet, samt ser på kjøringen til dagens ferskinger, når jeg sier at man knapt kan forsvare at 18-åringer skal få kjøre bil. Jeg kan kun snakke for meg selv når det gjelder å modnes mentalt, men i mitt tilfelle har det i alle fall skjedd voldsomme forandringer de siste fire årene. Jeg har blant annet fått øynene opp for konsekvenser av mine handlinger, og da litt lenger enn at "han du slår i ansiktet får vondt når du slår". Jeg har også roet meg kraftig ned, i starten var det nesten adrenalinkick å bare holde i rattet. Jeg mener ikke at aldersgrensen for retten til å føre bil bør heves, men jeg mener at man bør legge enda mer i det å ha prøvetid. F.eks, blir man tatt for å kjøre 20 km/t for fort, mister man lappen en kortere periode, som f.eks. tre måneder, i stedet for bare å få bot. Det ville ført til at i alle fall noen hadde tenkt seg om en gang ekstra.

 

Nok en gang, jeg vil ikke ha på meg stempel som bedreviter, men jeg har mine meninger. De er bygget på det jeg har sett i trafikken, hvor jeg har opphold meg MYE. Jeg jobber som sjåfør, og har i perioder pendlet mellom Vest- og Sørlandet, så jeg er nok godt over snittet når det gjelder antall kjørte km på fire år... Til slutt, beklager eventuelle skrivefeil, har nytt noen få halvlitere i kveld. ;)

Lenke til kommentar

At ferskingene er farligere har ikke nødvendigvis noe med alderen å gjøre.

Hvis aldersgrensa var 35 år, hadde 35-39-åringene toppet ulykkesstatestikken.

Ikke fordi de er yngst, men fordi de er minst erfarne.

 

Dette med at hjernen ikke er fullt utviklet er bare tull.

Man lærer mye fortere ung, enn når man er gammel.

Etter hvert som du blir gammel, er læreevnen mye dårligere.

 

Jeg foreslår at lappen blir obligatorisk skolefag.

Man kaster tross alt bort 8 timer i uka på å analysere nynorsk dikt og Amalie Skram.

Hadde man brukt halve denne tiden på fag man trenger i hverdagen, hadde mange ressurser vært spart. Ingenting av det man lærer på skolen kan brukes til noe fornuftig, kanskje bortsett fra Fysikk, matte, samfunn, språk og naturfag.

Kutter man ut filosofi, halvparten av norsken, musikkfaget osv, kan man kanskje lære noe langt nyttigere, og fortsatt ha kortere skoledag.

 

Det er jo ganske utrolig:

Staten spanderer 10 års skolegang, men det viktigste faget, lappen, er ikke representert. DET overlater man til privatskoler. Ingen fag får du bruk for oftere.

 

Løsningen er å gi ungene trafikkopplæring i morsmelka.

Lær dem å krysse gater, lese skilt, og SIKKERHET fra de er små. Deretter kan de begynne å kjøre etterhvert som de vokser.

Kanskje de da ikke synes det er så kult å råkjøre når de får lappen.

Lenke til kommentar

Følger Tordenknoll her ja :)

 

Eneste er kanskje det at man blir modnere etter hvert som man blir eldre, MEN:

Noen kunne kjørt bil fra 12 år hvis man ser på modenhet, mens andre ikke burde kunne kjøre i det hele tatt, så det man ender opp med er en alder som mange er modne nok i, mellom 16 og 20 :)

Lenke til kommentar
Så lenge det stilles ganske høye krav til kjøreferdigheter vil det sikkert gå helt fint.

Selv er jeg 17, og jeg kjører ærlig talt bedere en mange voksene.

 

...det er noe du som mange andre ferske bilister tror. Dessverre er det mange ute på veiene som aldri skulle hatt førerkort, men erfaren kan du ikke være som 17-åring

Lenke til kommentar
Så lenge det stilles ganske høye krav til kjøreferdigheter vil det sikkert gå helt fint.

Selv er jeg 17, og jeg kjører ærlig talt bedere en mange voksene.

 

...det er noe du som mange andre ferske bilister tror. Dessverre er det mange ute på veiene som aldri skulle hatt førerkort, men erfaren kan du ikke være som 17-åring

Second that, en slik uttalelse er første steg mot å være innblandet i en alvorlig trafikkulykke.

Lenke til kommentar

Det jeg syns de burde innført er at alle må ta ny teoriprøve hvert år eller annenhvert år.

Er mange som sier at teorien er det vanskligeste med å ta lappen, det er jo ikke det?

Teorien må da sitte når du kjører i praksis også, så den kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Teori er noe HELT annet enn praksis. Ser derfor ikke poenget med å ta den hele tida, men kanskje man burde "fornye" ved fylte 60 år eller noe ;)

 

Eller som for for yrkes sjåfører som må fornye hvert 10'ende år (vel og merke kun legeates, men alikevel.

en "fronyelse av førerkortet når man er 18-22-45-60-og 70 år hadde nok hvert fint. det som da blir problemet er antallet densorer som vegvesenet måtte ha amsatt.

Lenke til kommentar

Det BLIR problematisk med tanke på antall sensorer, ja.

Hele byråkratiet blir svindyrt.

Dessuten tror jeg de aller fleste kan bestå lappen om de går inn for det.

Hvilke holdninger de har i trafikken når sensor IKKE ser på, er jo en annen historie.

 

For å redusere overgangen fra lærekjøring med ledsager, til full frihet, støtter jeg forslaget om at de som snart er klare til oppkjøring, skal få kjøre alene med enkelte restriksjoner.

 

Det har vært mye snakk om å nekte ungdom å kjøre i helgene, i mørket, eller med passasjerer.

Jeg mener det blir galt å tillegge disse begrensningene på ungdom som HAR lappen.

Men det er fornuftig å la 17-åringen LÆREkjøre med disse begrensningene FØR de får lappen.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...