Jeppfi Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Som tittelen sier så skal jeg kjøpe en gaming pc, som jeg ønsker at skal klare å kjøre Crysis på very high. Har fått et oppsett, men er litt usikker på skjermkort og RAM. Oppsett: CPU: INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed DVD-BRENNER: SAMSUNG DVDROM 16X BLACK SATA HDD: SAMSUNG SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM kjøper 2 stk. HK: PINE/XFX nForce 780i SLI Socket 775 Hovedkort GPU: PINE/XFX GeForce 8800GT 670M 512MB XXX GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, 8-layer PCB kjøper 2stk. og kjører SLi TASTATUR: LOGITECH G15 KEYBOARD NORWEGIAN MUS: LOGITECH G5 Laser Mouse 2007, USB KABINETT: GIGABYTE 3D MERCURY GZ-FW1CA-AJS SILVER FULL TOWER 205X620X540MM NS SKJERM: SAMSUNG 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 Black, 1680x1050, 2ms, VGA/DVI, 1000:1 PSU: THERMALTAKE 850W ToughPower ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC RAM: CORSAIR Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN Så er det om skjermkortet og RAM'en er så veldig bra. Vil et 9800GX2 kort yte bedre en de to kortene i SLi? Noen som har noen andre tips? Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 9800GX2 vil yte marginalt bedre enn 8800GT i SLI. Men du vil også kunne bruke hovedkort med Intelchipset, som er mye bedre Enn Nvidias (ja, jeg liker hw.nos nye standard for navn) chipset. Om det er verdt prisforskjellen er opp til deg. RAM-en er noe av det beste du kan få av DDR2. Du kan alltids kjøpe DDR3 i stedet, men forskjellen er liten og med mindre du har lat for mye penger er det ikke verdt det. Og et par andre ting: Det hadde kanskje vært bedre å kjøpe en terabytedisk i stedet for to 500GB-disker. De bruker mindre strøm og tar mindre plass. Ytelsen (vs. RAID O) er jeg ikke helt sikker på. 850W strømforsyning er er vel litt overkill? Dessuten går ikke Toughpower for å være blant de beste på markedet. (Ikke misforstå meg; de er gode, men det er andre som er bedre.) Kjøp heller en av strømforsyningene til Corsair. Lenke til kommentar
Jeppfi Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Så intel sine chipset er mye bedre en nvidia sine? Faen, får aldri kjøpt meg pc. Har byttet mellom forskjellige deler mange ganger nå. Så er like greit å kjøre SLI med 8800GT som å kjøpe 9800GX2? Sparer 1000,- så hadde vært bra hvis de yter like bra Og vil ha modulære kabler Endret 6. mai 2008 av Jeppfi Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Nvidia har blitt overkjørt helt av Intel sine chipset i det siste. Ikke primært på ytelse men stabilitet, Nvidia sliter med alle mulige problemer, for eksempel 790i har en lang og stygg liste og en god del av de problemene finnes OGSÅ på 780i. Har nevnt dette flere ganger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=948073 så her har du litt av lesningen. Litt av 790i problemene i detaljer om du er interesert: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=183119 nForce er kun for SLi enthusiaster sånn som det står nå, og disse må venne seg til forskjellige problemer og BIOS bytting om de har ASUS hovedkort. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Så intel sine chipset er mye bedre en nvidia sine? Faen, får aldri kjøpt meg pc. Har byttet mellom forskjellige deler mange ganger nå. Så er like greit å kjøre SLI med 8800GT som å kjøpe 9800GX2? Sparer 1000,- så hadde vært bra hvis de yter like bra Og vil ha modulære kabler Corsair HX 520W og HX 620W har modulære kabler. Kjøpte selv HX 620W etter å ha lest et utall med anmeldelser og er kjempefornøyd. Hvis du graver litt rundt på forumet her finner du en god del andre som har hatt samme dilemma som deg, og også en del forklaringer rundt forskjellen på Intel- og Nvidiachipset. Forskjellene består først og fremst i at Intelchipsettene er mer stabile, klokker litt bedre og utvikler mindre varme. Dessuten hadde 680i store problemer med firekjerne. Så det er en definitiv forskjell. Om den er verdt 1000 kroner er opp til deg. Du kan jo også kjøpe 3870X2 eller 3870 i Crossfire, som er en del dårligere enn Nvidias kort, men 1000 kroner billigere enn 9800GX2, og funker fint på Intelhovedkort. Lenke til kommentar
Jeppfi Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Jeg har ASUS hovedkort nå, men er ikke noe problem å bytte til ny BIOS. Og hvilke problemer er det da? Og er 780i jeg skal kjøpe Likte Nvidia hovedkortet veldig godt, og jeg skal ha vannkjøling, men vet ikke om jeg overklokker noe. Og Er vel forskjell på 780 og 790 kortene? Synes det er litt problem med Asus kortene jeg. Kjøpte et Asus m2n-sli deluxe, men selvfølgelig så klikker jo spillene under loading. Endret 6. mai 2008 av Jeppfi Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Jeg har ASUS hovedkort nå, men er ikke noe problem å bytte til ny BIOS. Og hvilke problemer er det da? Og er 780i jeg skal kjøpe Likte Nvidia hovedkortet veldig godt, og jeg skal ha vannkjøling, men vet ikke om jeg overklokker noe. Og Er vel forskjell på 780 og 790 kortene? Synes det er litt problem med Asus kortene jeg. Kjøpte et Asus m2n-sli deluxe, men selvfølgelig så klikker jo spillene under loading. Om du leser de linkene jeg gav deg og de linkene i den forum tråden til Tord13 og spesielt den linken her: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=5 Så vil du forstå litt om hvorfor ASUS og resten sliter med sine hovedkort. Dessverre er det flere feil med Nvidia sine brikkesett, ikke 780i er frikjent en gang som forresten er bare en litt finpusset 680i med SLI kontrolleren flyttet under nordbrua som skaper mer varme. Dessverre har ikke 780i vokst av seg problemene som 680i og tidligere 5xx serien til Nvidia hadde. nForce er og blir en flopp for utenom om du MÅ kjøre SLi, for da må du bare lære deg å leve med problemene som kommer med territoriumet. 9800GX2 er alternativet om du er sugen på SLi ytelse OG stabilitet siden du da kan stappe dit ett hovedkort med Intel chipset sånn som for eksempel ABIT IP35 Pro ELLER IX38 for å ta ABIT sine alternativ. Disse hovedkortene vil gi deg frihet fra blåskjermer, random krasj osv som er standard på nforce chipset. Det jeg mente med å bytte BIOS er at du må drive å bytte rundt på BIOS varianter for forskjellige formål, holder ikke med en universell BIOS dessverre. PerUlv2 hadde nForce kort men hengte det opp på veggen til skrekk og advarsel etter at han gikk lei av alle problemene som fulgte med territoriumet. OCMax skrotet sitt nForce system og kjøpte et billig Gigabyte P35 hovedkort også etter å ha holdt på i lengere tid i ett forsøk på å presse Quad'en sin, tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=922282 Dette er primært 680i, men ikke tro at 780i er noe mirakelsak, 790i ble spådd til å bli det men dessverre har denne også floppet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå