Gå til innhold

Det står i mellom q6600 og q9450. Trenger veiledning!

Anbefalte innlegg

Jeg har lest i flere tråder at q6600 er desidert det beste kjøpet i forhold til pris og overklokkingsmuligheter osv, men jeg har ikke blitt helt klok likevel..

Hva er best valg mellom q6600 og q9450 ? For meg står det mellom disse to, og før det kommer svar om at den ene er bedre enn den andre til å overklokke o.l., kan dere svare på om: Har en som ikke har peil på klokking 'lett' for å klokke disse?

Enkelt og greit: Hva er best valg for en som ikke har peil på slikt?

Det eneste jeg, som grønnsak, kan se er; prisen, kronologi og stock specs.

Leste litt i denne tråden men ble ikke såå mye klokere.

Hjelp? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Q9450 klokker like lett som en Q6600 - begge makser ut rundt 3.6ghz i praksis - selv om det finnes unntak begge veier - det er også veldig avhengig av hva slags hovedkort.

Q9450 er raskere og går kjøligere enn Q6600, og i programmer som støtter sse4 (mest multimedia programmer enda) vil forskjellen være stor.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg tenkte å kjøpe ABIT IP35 PRO hovedkort. Går det bra?

Jeg skal bruke PC-en mest til tung videoredigering(mye rendering og hd rawfiler) i Adobe Premiere 3.0 og Avid. Samt grafiske programmer.

Lenke til kommentar
En Q9450 klokker like lett som en Q6600 - begge makser ut rundt 3.6ghz i praksis - selv om det finnes unntak begge veier - det er også veldig avhengig av hva slags hovedkort.

Q9450 er raskere og går kjøligere enn Q6600, og i programmer som støtter sse4 (mest multimedia programmer enda) vil forskjellen være stor.

3,8 på q6600 her med TRUE kjøler. Så q9450 er elendig oppgradering hvis jeg skulle hatt en. Derfor ville jeg kjøpt q6600. Billigere er den også. Om q9450 er kaldere driter jeg i, da den ikkje klokker lengre enn q6600 alikevel ;)

Neste hakk over q6600 er egentlig q9550, da den har høyere mp. Derav høyere klokk selv om fsb wall er på ca 470. Noen klarer 500 fsb, men det er ikkje for 24/7. Det er knapt for spuerpi engang :p

Lenke til kommentar

For han er Q9450 en stor oppgradering - når du driver med tung videoredigering og grafiske applikasjoner vil SSE4 gjøre at Q9xxx serien drar rett i fra Q6xxx - flere og flere applikasjoner har/får SSE4 støtte, tror ikke noen hundre mhz fra eller til spiller noen rolle der, sånn sett er en Q9300 et godt valg.

Lenke til kommentar
For han er Q9450 en stor oppgradering - når du driver med tung videoredigering og grafiske applikasjoner vil SSE4 gjøre at Q9xxx serien drar rett i fra Q6xxx - flere og flere applikasjoner har/får SSE4 støtte, tror ikke noen hundre mhz fra eller til spiller noen rolle der, sånn sett er en Q9300 et godt valg.

Nå står jeg ovenfor et dilemma: alle butikkene er jo søkk tomme for q9450 og jeg trenger pcn så fort som mulig. Jeg lurer på om jeg burde gå for q6600 og legge pengene til overs i en TRUE kjøler, da jeg ikke hadde tenkt å bruke penger på en dyr og annenparts kjøling.

Hva mener dere jeg bør gjøre? (for meg virker det som om leverandørene er tomme på q9450 og at det vil ta lang tid før de kommer inne igjen, men.. :dontgetit: )

Lenke til kommentar

Nå står jeg ovenfor et dilemma: alle butikkene er jo søkk tomme for q9450 og jeg trenger pcn så fort som mulig. Jeg lurer på om jeg burde gå for q6600 og legge pengene til overs i en TRUE kjøler, da jeg ikke hadde tenkt å bruke penger på en dyr og annenparts kjøling.

Hva mener dere jeg bør gjøre? (for meg virker det som om leverandørene er tomme på q9450 og at det vil ta lang tid før de kommer inne igjen, men.. :dontgetit: )

kjøp q6600 eller q6700 :) Du kommer ikkje til å merke forskjell alikevel ;)

Lenke til kommentar
Egentlig virker det som ingen er enig. Noen mener 45nm teknologi er bedre og andre 65nm. Føler jeg bare må ta et gutshot mellom q6600 og q9300 nå! :hmm:

Kommer litt ann på bruksområdet. Skal man klokke lengstmulig, så er q6600/q6700 best, da de har høyere MP. Skal man kjøre stock hastighet eller bare klokke litt, så q9300 eller q9450 tingen. Trenger man cpu snarest, da tar man det som er på lager. Hva du velger blir jo selvfølgelig opp til deg :D

Selv venter jeg på q9650 uten x :D Eller muligens q9550.

Lenke til kommentar
Hvis du kjører tunge multimedia applikasjoner/videoredigering så vil Q9xxx være betydelig bedre - sånn er det bare, men hvis du er ute etter maks overklokk for en billig penge er Q6xxx veien å gå.

Hvis programmene som blir brukt støtter de nye sse 4 instruksjonene. Tror jammen med jeg bare har sett en beta av noe xvid greier enda...

Lenke til kommentar

Tja, Adobe Premiere Pro har sse4 støtte (må patches), de fleste seriøse aktører innen denne bransjen vil ta i bruk SSE4 innen kort tid f.eks Sony Vegas, Mainconcept codecs og flere tyngre Photoshop filtre. Siste Divx støtter også sse4

Lenke til kommentar

Hei.

Sitter med samme dilemma. Hadde egentlig tenkt å vente på q9450. Det er jo en nyere generasjon, 45nm, og L2-cache er øket fra 8 MB til 12MB. Dette siste tror nå jeg er et stort pluss, og ut fra tester av prosessorer som er lik men med 1,2 og 4 MB cache så er ytelsen klart stigende ved mere L2.

Dårlig med grundige tester av disse nye prosessorene, noen som har linker?

Lenke til kommentar

Ble q6600 og en god kjøler istedet. Så får jeg ha den en stund og se hvordan det fungerer :)

Alle varene ble sendt fra netshop og amentio i dag, men ikke fra komplett, de har ikke psu'en inne på lager! Doh! :thumbdown: (hvor er skalle i veggen smileyen når man trenger den?)

Blir ei stund til ny pc likevel, med denne langhelga og 17. mai og alt fremover.

Med min flaks har de sikkert q9450 inn på lager til den tiden jeg får alle pcdelene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...