Frigata Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Er det ikke straffbart å sette seg inn i en bil hvis du vet at sjåføren er beruset? Det er eg ikkje heilt sikker på. However, i eit eventuelt krav om erstatning frå forsikringsselskapet vil slike handlingar uansett bli sett på som klanderverdige- og kan dermed gi grunnlag for reduksjon av erstatningssummen som følge av dette. Jf, feks. Finangerdom 1 frå 2001. Endret 24. mai 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Hvorfor dveler du hva som kunne skjed, er det ikke tragisk nok det som skjedde? Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Eg svara på Isbilens spørsmål, og litt til. Dette er uansett ingen kondolanse-tråd, så aksepter at folk har meiningar som ikkje går rett heim hos deg. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Klart jeg respekterer dine meninger men synes det er totalt feil å bedømme en person som ikke har mulighet til å svare på tiltalene selv. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 @Isbilen: Vet ikke om det er ulovlig men det er flere eksempler der passasjerer, som har pådratt seg personskade, i en bil med en beruset sjåfør, har fått avkortning i forsikringserstatning da de var klar over at sjåføren var beruset. Jeg mener det blir galt å svartmale gutten for å ha drept disse to jentene. Disse to jentene satt på, vel vitende om at sjåføren var beruset. Aviser har vært inne på temaene fart, promillekjøring, men ikke det å si fra. Passasjeren har også et ansvar. Kjører kompisen din som en gris, så ta bussen hjem. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) synes det er totalt feil å bedømme en person som ikke har mulighet til å svare på tiltalene selv. Nja, ikkje heilt einig i dette konkrete tilfelle. Når du med bortimot 2 i promille køyrer i 120 på ein smal veg (med 50-sone), med personar i baksetet- og høg sannsynlegheit for andre trafikantar (mjuke og harde) på vegen, så trur eg ikkje vedkommande hadde hatt så mykje å forsvare seg med. Dessverre. Endret 24. mai 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Du har dog muligheten til å forsvare deg hvor enn tynt det måtte være. Er enig i at nesten 2 i promille nærmest fratar der envær rett til å forsvare deg, både med tanke på egen skade men aller mest skaden du kunne påført andre. Men jeg får meg ikke til å sette meg ned å bedømme en person som faktisk mistet livet grunnet 1 feil valg. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det er tragisk, ingen å skylde på når noe slikt skjer. Utrolig trist sak, liker ikke å tenke på det engang. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Du har dog muligheten til å forsvare deg hvor enn tynt det måtte være. Er enig i at nesten 2 i promille nærmest fratar der envær rett til å forsvare deg, både med tanke på egen skade men aller mest skaden du kunne påført andre. Men jeg får meg ikke til å sette meg ned å bedømme en person som faktisk mistet livet grunnet 1 feil valg. Nå hadde han blitt tatt for promillekjøring før, og burde derfor ha lært. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Du har dog muligheten til å forsvare deg hvor enn tynt det måtte være. Ja det er eg fullstendig klar over. Det kallast kontradiksjonsprinsippet, og står veldig sentralt i norsk rett. Dette er ikkje berre noko som er mogleg for parten, men ein rett. Poenget mitt var imidlertid ikkje at han ikkje skulle ha fått forklare seg, men at han hadde hatt lite fornuftig å koma med. No er me imidlertid LANGT på veg OT. Endret 24. mai 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Nå hadde han blitt tatt for promillekjøring før, og burde derfor ha lært. Vil heller si at norsk rettsystem er helt på trynet hvis en person, i prøvetiden, blir tatt for promillekjøring og ikke mister lappen lengere enn maks 2 år. Ble man tatt for fyllekjøring i prøvetiden skulle det være snipp snapp snute, lappen klippet i 2 og utsettelse på mulig ny oppkjøring på minst 3 år. Er for dårlig av det norske rettssystemet. Endret 24. mai 2008 av Bear^ Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Er det ikke straffbart å sette seg inn i en bil hvis du vet at sjåføren er beruset? iirc så mister man faktisk førerkortet hvis man sitter på med en som fyllekjører, uavhengig om du selv er edru eller ikke. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Nå hadde han blitt tatt for promillekjøring før, og burde derfor ha lært. Så idioten brukte rutinemessig å kjøre i fylla? Egentlig glad vi ikke har han på veiene mer. Litt synd med de to jentene da, men han fyren er bare enda et darwin award case, /violin osv.. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Fra byen til der det smalt er vel neppe på vegen til noe sykehys. Med så høy promille han hadde og de to andre som drakk med han viste det så det er vel ikke synd på andre enn familiene og tre-eieren. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det er ikke bare en oppblåst sak, men også en oppblåst tråd. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Poenget er vel at denne mediadekningen hadde du ikke fått hvis det hadde vært på en vilkårlig norsk bygd hvor like mange hadde død, hvor sjåføren hadde vært påvirket av alkohol, men kun kjørt en gammel Volvo med rustene stålfelger og faren var fabrikkarbeider med normallønn. Media, og spesielt VG, er ekstremt flinke å dekke det som skjer i Oslo men ikke noe flink med å dekke det som skjer ellers. Her natt til Torsdag i Svolvær ble det funnet en person, omkommet, i havnebassenget. Ingen ting i VG. Hadde dette vært i Oslo hadde det vært 10 sider dekning om saken over 3 dager. Presis det jeg mente med mitt siste innlegg. Ulykken som skjedde i Hitra var helt lik, med det unntaket at sjåføren overlevde og ble straffet av en domstol. Ogselv om mediedekning kan være en påkjenning for familie og nære, så er det jo ikke bare dette som diskuteres når slike saker tas opp i media. Hvorfor kunne man ikke diskutere alkolåser etter ulykken på Hitra der en bil smalt rett inn i en fjellvegg, berusede ungdommer som kjørte, osv osv. Jeg er ikke "bitter" over at Hitra ikke fikk oppmerksomhet fordi jeg kommer derfra, jeg er bare bitter for de signalene det sender ut, jeg gir beng i om det er Oslo folk, eller bygde-folk som dør, men alle saker burde være like relevante og "fæle". Nå skal det jo sies at det faktisk er VG og Dagbladet som oppmuntrer til "Oslo hat", da slike saker med rikinger klaskes på fremsiden, der alle "viktige" saker står, mens "bygde-tullinger" kanskje får en liten notis. Det har noe med å vise at alt faktisk er like viktig, selv om man ikke har plass til å skrive så detaljert om alle fæle ulykker i Norge. Men men. Endret 24. mai 2008 av NiXx Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Ikkje gløym alkoholen, 120km/t etc. Stemmer. Alle som kjører med promille bør avlives. Samt alle som kjører for fort. Faen, la oss avlive alle som kjører bil. Og er fra Oslo. Og rik. \\sarcasm\\ Litt usikker på om du faktisk er seriøs Frigata. Edit: Kan noen rette topic snart? Opplåst? Jeg vil si neppe, jeg skulle ønske enda flere med unge bilførere havnet på førstesiden. Spiller ikke noe rolle for meg hvor de er fra, men det er trist når unges manglende modenhet i mange tilfeller skaper dødsfeller for dem. Hvem har forøvrig rett til å dømme en som fortjent eller ikke fortjen til livet? Det at sjåføren var beruset når ulykke inntraff gjør det forbrytelsen så gal at han fortjener dødsstraff? Hva med rovmordere, har de fortjent å sitte i fengsel? Ikke vær for rask med å dømme hvem som fortjener døden og hvem som ikke fortjener døden. Sjåføren av denne bilen tok heller ikke livet av noen. Jentene, begge 2, satte seg i bilen med full viten at personen var påvirket av alkohol (de var vel selv påvirket av alkohol) så de er like "medskyldige" om man skal rette skyld på noen som sjåføren. Ingen kan dømme om en person er fortjent til livet, det er vi enige om. Han fortjente ikke å dø. Om han tok livet av noen eller ikke får være opp til hver enkelt å dømme, jeg mener i likhet med deg at jentene, spes hun på 18, også hadde et ansvar. MEN når du sier at han ikke tok noen liv glemmer du det faktum at han fint kunne meid ned opp til flere uskyldige mennesker på sin ferd. Vi får bare prise oss lykkelige for at det ikke skjedde. Dette er en forferdelig hendelse med et trist utfall, men når det ble sånn at noen liv måtte gå tapt, får vi trøste oss med at disse personen døde som en konsekvens av deres handlinger/vurderinger, det ville ikke en uskyldig fotgjenger ha gjort... Du er 18 nå, tenker du særlig langt? Tenker du enda lengre etter å ha drukket? Neppe, det er en del av alderen din. Jeg ville vært mer enig om personen var 40 år, men når det er ungdommer så er det nesten gitt at de ikke er moden nok til å fårstå rekkevidden, oddsen for mye av deres handlinger m.m. La oss holde oss til det som faktisk skjedde. Du gløymer noko. Det som faktisk skjedde var at racecar-sjåføren utsatte seg sjølv, jentene i baksetet og alle andre på vegen i fare, før bilen hamna i treet. Dette hadde retten sjølvsagt teke stilling til i straffutmålinga, dersom sjåføren hadde overlevd. Retten hadde også tatt hensyn til hvor påvirket føreren er etterpå, feks ved å ha mistet sin kjæreste og hennes søster. Det hadde virket formildende. Leser du bare det som støtter opp om ditt eget hat? Er det ikke straffbart å sette seg inn i en bil hvis du vet at sjåføren er beruset? Neppe, men det kan forkorte forsikringssummen, men hva i alle dager har dette som relevans. Er det virkelig så mange her som vil dømme andre fremfor å se hva som egentlig skjedde? Hva feiler det egentlig enkelte. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Ikkje gløym alkoholen, 120km/t etc. Stemmer. Alle som kjører med promille bør avlives. Samt alle som kjører for fort. Faen, la oss avlive alle som kjører bil. Og er fra Oslo. Og rik. \\sarcasm\\ Litt usikker på om du faktisk er seriøs Frigata. Edit: Kan noen rette topic snart? Opplåst? Jeg vil si neppe, jeg skulle ønske enda flere med unge bilførere havnet på førstesiden. Spiller ikke noe rolle for meg hvor de er fra, men det er trist når unges manglende modenhet i mange tilfeller skaper dødsfeller for dem. Den første tok jeg med bare for å påpeke at jeg synes det var en dårlig ide. Samtidig har jeg tidligere skrevet en post hvor jeg mener flere saker hvor ungdom kjører idiot, og blir utsatt for ulykker i trafikken burde eksponeres i media. Endret 24. mai 2008 av Sovehest Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Alle tre var beruset. En av dem var bare 16. De kjørte altfor fort. Og de døde. Hvor er overraskelses og sjokk- momentene? Hva kunne vi ha gjort annerledes? Svaret er ingenting. Disse ungdommene begikk effektivt selvmord. Så ja, denne saken er helt klart oppblåst. Og ingen andre kan holdes ansvarlig for deres gjentatte idiotiske handlinger som ledde til deres død. Jeg er bare glad de ikke drepte noen andre. Hadde 18 åringen eller 20 åringen overlevd hadde de vært skyldige i drap på 16 åringen. Den 20 årige sjåføren hadde vært ansvarlig for drap på begge de andre. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Hvem har forøvrig rett til å dømme en som fortjent eller ikke fortjen til livet? Det at sjåføren var beruset når ulykke inntraff gjør det forbrytelsen så gal at han fortjener dødsstraff? Hva med rovmordere, har de fortjent å sitte i fengsel? Ikke vær for rask med å dømme hvem som fortjener døden og hvem som ikke fortjener døden. Sjåføren av denne bilen tok heller ikke livet av noen. Jentene, begge 2, satte seg i bilen med full viten at personen var påvirket av alkohol (de var vel selv påvirket av alkohol) så de er like "medskyldige" om man skal rette skyld på noen som sjåføren. Ingen kan dømme om en person er fortjent til livet, det er vi enige om. Han fortjente ikke å dø. Om han tok livet av noen eller ikke får være opp til hver enkelt å dømme, jeg mener i likhet med deg at jentene, spes hun på 18, også hadde et ansvar. MEN når du sier at han ikke tok noen liv glemmer du det faktum at han fint kunne meid ned opp til flere uskyldige mennesker på sin ferd. Vi får bare prise oss lykkelige for at det ikke skjedde. Dette er en forferdelig hendelse med et trist utfall, men når det ble sånn at noen liv måtte gå tapt, får vi trøste oss med at disse personen døde som en konsekvens av deres handlinger/vurderinger, det ville ikke en uskyldig fotgjenger ha gjort... Du er 18 nå, tenker du særlig langt? Tenker du enda lengre etter å ha drukket? Neppe, det er en del av alderen din. Jeg ville vært mer enig om personen var 40 år, men når det er ungdommer så er det nesten gitt at de ikke er moden nok til å fårstå rekkevidden, oddsen for mye av deres handlinger m.m. Jeg er 19, og jeg ville aldri kjørt i fylla, eller sitti på med noen som kjører i fylla. Mulig jeg er en av få, men jeg tror det hele bunner ut i oppvekst og oppdragelse. Selvfølgelig er alder et viktig moment, men det finnes utallige 18-19-20åringer i Norge som evner å se litt lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå