Gå til innhold

bygdøyulykken er en svært opplåst sak!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Media, og spesielt VG, er ekstremt flinke å dekke det som skjer i Oslo men ikke noe flink med å dekke det som skjer ellers.

Ja, enig, men det har jo noe med at det er enklere å sende en fotograf og en journalist på en 15-minutters tur enn på en reise på flere timer. I tillegg bor jo den største andelen av aviskjøpere i Oslo, og disse er sikkert mer interessert i noe som skjer på Bygdøy enn f.eks. en liten bygd på vestlandet.

Lenke til kommentar
Media, og spesielt VG, er ekstremt flinke å dekke det som skjer i Oslo men ikke noe flink med å dekke det som skjer ellers.

Ja, enig, men det har jo noe med at det er enklere å sende en fotograf og en journalist på en 15-minutters tur enn på en reise på flere timer. I tillegg bor jo den største andelen av aviskjøpere i Oslo, og disse er sikkert mer interessert i noe som skjer på Bygdøy enn f.eks. en liten bygd på vestlandet.

Enklere men ikke nødvendigvis bedre og i alle fall ikke noe interesangt for dem som bor utenfor Oslo.

Men om VG har majoriteten av kjøpere i Oslo, hvorfor ikke bare døpe den om til Oslo Avisa?

Lenke til kommentar
Det sykeste er at hvis denne ulykka hadde skjedd på vestlandet, eller nordpå, tja, hvorsomhelst utenom i ett "kakseområde i oslo" så hadde folk sannsynligvis ikke reagert mer enn å trekke på skuldrene og si "det var synd". Men p.g.a. det var Bygdøy, så er det lissom så ekstremt krise og hele regelværket skal vurderes.

Det er faktisk utrolig sant.

Tragisk men sant. Eg hatar Oslo og alle som kjem derifrå intenst! Han som køyrde bilen får dessverre ikkje noko sympati frå meg heller.

Fint å vite du hater meg, kan jeg spørre hvorfor du hater meg? (Jeg bor i Bærum riktignok, men det er så nære Oslo det kommer, så basert på dine andre mindre gjennomtenkte utsagn så antar jeg du legger meg under samme kam)

Bygdøy-ulykken er lettjente penger for pressen. Tre unge mennesker kjører seg ihjel. Hadde det skjedd på bygda i en gammel Granada hadde man kanskje intervjuet et par venner, tatt bilde av alle telysene og vært ferdig med det. Her er det imidlertid en del saft i tillegg.

Ungdommene det er snakk om kommer fra et rikmannsstrøk, og, surprise, surprise, kjører ny sportsbil. Fysjameg. I tillegg er den bortskjemte drittungen bak rattet racerkjører og burde dermed vite å te seg i trafikken. Med andre ord er det masse å moralisere og skadefryde seg over. Når det i tillegg et par dager etter viser seg å være promille inne i bildet er det enda en strøken overskrift.

Etter at det ble kjent at fyren var drita sank min sympati for jentene. Er man klar nok i skallen til å vurdere å ta taxi er man også i stand til å ta den rette avgjørelsen.

Så er det genistreken å lese sammenhengen. Jeg slutter ikke forbause meg over hvor mange på forumet som tillater seg å leke domstol og bøddel samtidig, og hvor mange fordommer en finner her. Jeg syns synd i alle tre, de gjorde noe dumt, men jeg kan virkelig ikke se at du har belegg for å dømme om noen fortjener det som skjedde eller ikke.

Består ikke bygdøy av steinrike folk?

Relevansen er? Det er fremdeles tre ungdommer som døde, hvorfor skal alle her hakke på hvor det skjedde? Jeg forstår virkelig ikke at noen kan synke så dypt at de heller fokuserer på å dømme og komme med utsagn som "jeg hater alle fra oslo" når noen har død. For min del er jeg tilbøyelig til å kalle det forkastelig.

Lenke til kommentar
Bygdøy-ulykken er lettjente penger for pressen. Tre unge mennesker kjører seg ihjel. Hadde det skjedd på bygda i en gammel Granada hadde man kanskje intervjuet et par venner, tatt bilde av alle telysene og vært ferdig med det. Her er det imidlertid en del saft i tillegg.

Ungdommene det er snakk om kommer fra et rikmannsstrøk, og, surprise, surprise, kjører ny sportsbil. Fysjameg. I tillegg er den bortskjemte drittungen bak rattet racerkjører og burde dermed vite å te seg i trafikken. Med andre ord er det masse å moralisere og skadefryde seg over. Når det i tillegg et par dager etter viser seg å være promille inne i bildet er det enda en strøken overskrift.

Etter at det ble kjent at fyren var drita sank min sympati for jentene. Er man klar nok i skallen til å vurdere å ta taxi er man også i stand til å ta den rette avgjørelsen.

Så er det genistreken å lese sammenhengen. Jeg slutter ikke forbause meg over hvor mange på forumet som tillater seg å leke domstol og bøddel samtidig, og hvor mange fordommer en finner her. Jeg syns synd i alle tre, de gjorde noe dumt, men jeg kan virkelig ikke se at du har belegg for å dømme om noen fortjener det som skjedde eller ikke.

Har vi ikke belegg for å dømme noen? Kan man ikke dømme folk utifra deres handlinger? Du må prøve å forstå at ved å kjøre den bilen satte de ikke bare seg selv, men også andre uskyldige mennesker i livsfare. Jeg synes vi har god grunn til å dømme dem, det kunne ha vært en mor som gikk tur med ungen som ble drept.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er det samme å synes mindre synd på noen og å si at de "fortjente" skjebnen sin. Ikke putt ordene i munnen på meg.

Dette var en tragedie, og det er trist med dem alle tre, men når man får vite at sjåføren var full er jeg ikke med på å legge all skyld på ham bak rattet. Uten at det egentlig har så mye å si.

Alle saker er oppblåst, det er det media gjør. De fleste ting som skjer hører man ikke om, men så snart man ser et salgspotensialet kobles luftpumpa til. Sånn funker pressen, og den er ikke forpliktet til å fordele dekningen jevnt utover landet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Mange unge er dessverre utsatt for ulykker. Grunnen er vel en kombinasjon av lite kjøreerfaring samt en periode i livet der fest og høy tempo er viktig- man er programmert til å imponere det motsatte kjønn.

Kanskje 20 år burde være grensen for førerkort...? Eller bør de som modnes sent skylde seg selv? De dreper jo dessverre andre folk og........

Lenke til kommentar

Har vi ikke belegg for å dømme noen? Kan man ikke dømme folk utifra deres handlinger? Du må prøve å forstå at ved å kjøre den bilen satte de ikke bare seg selv, men også andre uskyldige mennesker i livsfare. Jeg synes vi har god grunn til å dømme dem, det kunne ha vært en mor som gikk tur med ungen som ble drept.

Den grad av dømming som er her, nei, jeg syns ikke det er på sin plass. Selv om jeg innser at det jeg sier er å snakke mot en vegg, så syns jeg likevel hele episoden er tragisk, uansett, og den ville vært mer tragisk om enda noen døde.

Jeg kan ikke se at det er det samme å synes mindre synd på noen og å si at de "fortjente" skjebnen sin. Ikke putt ordene i munnen på meg.

Dette var en tragedie, og det er trist med dem alle tre, men når man får vite at sjåføren var full er jeg ikke med på å legge all skyld på ham bak rattet. Uten at det egentlig har så mye å si.

Alle saker er oppblåst, det er det media gjør. De fleste ting som skjer hører man ikke om, men så snart man ser et salgspotensialet kobles luftpumpa til. Sånn funker pressen, og den er ikke forpliktet til å fordele dekningen jevnt utover landet.

Slik jeg forstod formuleringen din, så gjorde du det, men da ser det ut som den ble misforstått.

Mange unge er dessverre utsatt for ulykker. Grunnen er vel en kombinasjon av lite kjøreerfaring samt en periode i livet der fest og høy tempo er viktig- man er programmert til å imponere det motsatte kjønn.

Kanskje 20 år burde være grensen for førerkort...? Eller bør de som modnes sent skylde seg selv? De dreper jo dessverre andre folk og........

Vel, sette opp grensen vil vel strengt tatt utsette problemet mer enn å løse det. Slik jeg ser saken handler det mer om holdninger og erfaring.

Lenke til kommentar
Enig, jeg er ikke misunnelig, bare mektig irritert. Det samme med denne "rich ass"-studenten som ble kvalt i London – hvor mange andre norske studenter har ikke dødd i utlandet? Jeg tror tallet er høyere enn én.

Hvorfor blander du inn henne her? Samtidig som du slenger om henne? :o

Selv synes jeg det er flott med fokus på ulykker. Det burde være slik blæst rundt alle ulykker. Hvert år dør et antall tilsvarende fullastet 747 i trafikken, noe vi glatt aksepterer. Hadde et fly i året falt ned hadde det vært ramaskrik. Hadde det død +10 personer i året på toget, ville det vært ramaskrik. (siste jeg husker er lillestrømulykken.)

Det bør være fokus på ungdom og trafikksikkerhet. Ungdom i gruppen 18-24 er på papiret "dårligere" sjåfører enn resten av befolkningen.

Dessverre var det også alkohol i bildet denne gang. Veldig tragisk for disse 2 jentenes pårørende.

Lenke til kommentar
Da vitner det bare til mangel av empati, som igjen vitner til en meget umoden holdning.
Eg har i allefall problem med å vise empati/sympati med ein full racerbilsjåfør og hans "rich ass"-venner. Eg seier ikkje at dei fekk som fortent, for det er ingen som fortener å kræsje i 120kmt inn eit tre. Men når alkohol og rich ass-faktoren er med i bildet, då er eg likegyldig.
Hvordan faen kan du si noe sånt?

Enkelt og greit fordi folk frå Oslo/omegn er verste sort. Ikkje spør meg kvifor, for eg kan skrive i timesvis om temaet - og det blir ganske OT. Det finnast sjølvsagt unntak frå hovudregelen.

Lenke til kommentar
Enkelt og greit fordi folk frå Oslo/omegn er verste sort. Ikkje spør meg kvifor, for eg kan skrive i timesvis om temaet - og det blir ganske OT. Det finnast sjølvsagt unntak frå hovudregelen.

For egen del kunne det vært interessant å høre hva som gjør at du er blitt så fientlig ovenfor folk fra Oslo. Gjerne opprett en egen tråd hvor du tar opp hvilke problem du har med befolkningen rundt om i landet, så skal vi se om vi ikke kan rette opp noe av ditt inntrykk.

Ingen sympati for jentene som satt på heller? Fordi dem angivelig kom fra en velstående familie? Er det bondeopprør på forumet? (Beklager om andre føler seg støtt av dette utsagnet!)

Lenke til kommentar
Eg har i allefall problem med å vise empati/sympati med ein full racerbilsjåfør og hans "rich ass"-venner. Eg seier ikkje at dei fekk som fortent, for det er ingen som fortener å kræsje i 120kmt inn eit tre. Men når alkohol og rich ass-faktoren er med i bildet, då er eg likegyldig.

Din fokus på deres økonomiske situasjon er patetisk og vitner til et mindreverdighetskompleks, iogmed at det er fullstendig irrelevant. En fattig person som fyllekjører er ikke annerledes.

Jeg spør deg kvifor, og lurer spent på om du kan besvare det spørsmålet uten å komme med stereotypisk oppgulp.

Lenke til kommentar
Hvordan faen kan du si noe sånt?

Jeg tror du ikke kan skrive 5 linjer om folk i Oslo. Unntakk? Du snakker som om du kjenner alle de 500 000 innbyggerne i Oslo. Er du en av de "personene" som har hatt dårlig erfaring med sånn ca. tre Oslo-folk som har oppført seg på uakseptabel måte og generaliserer da alle, kanskje oppholder deg på steder ingen siviliserte mennesker er eller bare fordi du generelt ikke liker Oslo?

Tiden jeg gikk på universitetet i Oslo møtte jeg folk fra nesten alle kanter av dette landet og det er ikke en piss forskjell på folk.

Men når alkohol og rich ass-faktoren er med i bildet, då er eg likegyldig.

Om han er rik eller ikke spiller da ingen rolle. Han kunne like greit kjørt en trimmet 240 for den saks skyld, hadde du brydd deg mere da? Du kjenner personene ikke i det hele tatt. Alle var beruset, han burde hvertfall ikke ha kjørt og jentene burde heller ikke sittet på.

Du har jo helt syke fordommer selv og kritiserer både ditten og datten.

Lenke til kommentar
Tiden jeg gikk på universitetet i Oslo møtte jeg folk fra nesten alle kanter av dette landet og det er ikke en piss forskjell på folk.

Ingen studenter hjemmehørende i Oslo som bryr seg med folk utenfra Oslo.

Det er provinsen det........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...