Gå til innhold

kan sb-600 brukes trådløst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei! noen som vet om sb-600 kan brukes trådløst? har nemlig kjøpt denne og har et nikon d80 kamera?

Skal kunne bruke denne trødløst med D80 ja....

noen som vet hvordan? jeg prøver å få dette til. har lest litt rundt og skjønt det som om at man skal holde + og - knappen inne og zoom knappen på blitsen i tre sekunder. men dette funker ikke.... må man ha noe ekstrautstyr?

Lenke til kommentar
Du skal holde inne "Zoom" og "-", de som det står "CSM" mellom. Trykk så på "-" til du kommer til et piltegn, denne skal stå på "ON".

Kameraet må stå i commander mode, om det er samme oppleget som på min D70s.

tusen takk! da skal jeg sjekke ut dette :)

Lenke til kommentar

dette funket og jeg får stilt inn på commander mode. hva må jeg gjøre så? noen andre innstillinger?

forresten nå får jeg det til!! takk for hjelpen :)

lurer forresten på en ting.... en man nødt til å bruke den innebygde blitsen på kameraet for at det den eksterne sakl fungere?

Lenke til kommentar
Ja, det er den innebygde blitsen som kommuniserer med den/de eksterne blitsen(e) når de(n) brukes trådløst.
Alternativet er selvfølgelig SU-800, dersom du ikke ønsker å bruke synlig lys til å kommunisere med blitsen(e).

Nå er det faktisk ikke helt usynlig, har en SU-800 og det lyser tydelig rødt når bilde blir tatt (tenker ikke på fokuslyset), men på ingen måte like sterkt som pop-up blitsen eller en SB-800 selvsagt.

Lenke til kommentar
Nå er det faktisk ikke helt usynlig, har en SU-800 og det lyser tydelig rødt når bilde blir tatt (tenker ikke på fokuslyset), men på ingen måte like sterkt som pop-up blitsen eller en SB-800 selvsagt.
Det er i hvert fall ikke sånn at man blir blendet av det, slik at f.eks. dyr lukker øynene... :-)
Lenke til kommentar
Om du stiller TTL til --- i commander mode vil den innebygde blitsn kun fyres av FØR bildet tas, altså det vil ikke påvirke i eksponeringen slik jeg har forstått det.

Nesten riktig. Den interne blitsen fyres av samtidig som SB-600, men veldig svakt. Det betyr at den ikke bidrar noe til eksponeringen, annet enn på svært korte avstander (kombinert med stor blenderåpning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...