thomasr Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Har prøvd litt forskjellig opensource distrubusjoner i det siste, den siste var FreeBSD. Installasjon var forholdsvis straight-forward, men når jeg etterpå prøvde å starte X, åpenbarte en del problemer seg. Det skulle jo i utgangspunktet være en grei sak å fikse disse instillingene (problemet ligger i at skjermen står på 1600x1200 @ 91Hz, noe den ikke takler), men etter å ha laget 'ny' xf86config fil (i henhold til FreeBSD handbook), konfigurert denne, testet og kopiert til plasseringa den egentlig skal ligge for å bli brukt av X, ligger fortsatt den gamle fila der, og X vil ikke starte. (eller i alle fall de gamle innstillingene, om fila er ny eller gammel vet jeg ikke) Jeg har også prøvd en grafisk konfigureringsgreie, samme problemet der. Noen ideer om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Problemer med XF86Config? Neeeeeeeih??? Du må kødde`!?!?!?!?! Har jeg aaaaaldrig hatt :D :D Dette ville jeg gjort (På linux da...): $su $cd /etc/X11 $ls *XF86Config* $pico <den riktige XF86Config fila> $startx eller... $su $cd $mkdir XF86Config $cd /etc/X11 $cp *XF86Config* /root/XF86Config $rm *XF86Config* $cd $cd XF86Config $ls $pico <den riktige XF86Config fila> $cp *XF86Config* /etc/X11/ $startx Burde funke... :wink: MarcelSB EDIT: Jeg har også prøvd en grafisk konfigureringsgreie, samme problemet der. Hvordan kan du ha prøvd en grafisk konigureringsgreie hvis du ikke få til X???? :o Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Hvordan kan du ha prøvd en grafisk konigureringsgreie hvis du ikke få til X???? :o Når jeg går inn i den grafiske greia, virker det vel ikke akkurat som om skjermen har det noe godt, og det kommer opp en warning sak. Går kjapt inn og fikser innstillingene, sånn at skjermen klarer det fint. Når jeg da lagrer og går ut av konfigurasjonen, har ikke endringene blitt lagret. Hvordan jeg klarer å få det til vet jeg ikke, som jeg sa i den første posten, er jeg ikke akkurat en kløpper når jeg det gjelder open source, så de mest banale feil kan bli store problemer Vurderer sterkt å hive ut FreeBSD, laste ned nyeste versjon av redhat og legge inn den. Nå har jeg måtte kjøre windows (og bare windows) i over en uke pga. det problemet her. Takk for tipset, skal prøve det. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hvis du kjører XFree86 -configure skal den laste alle tilgjenglige moduler (vet ikke akkurat hvordan det skjer i *BSD) og finne all tilgjengelig hardware og lage en xf86config som fungerer, kopier denne filen inn i /etc/X11/XF86Config så skal du kunne starte X. Du må sette opp hvilke oppløsninger du ønsker å kjøre i screen-seksjonen manuelt, det er også mulig du må forandre rekkefølgen på en del av linjene i fontpath også, men det er ihvertfall en start som skal fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå