dan83 Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 hei jeg har nettopp prøvd meg litt frem i Gimp, men når jeg skal lagre et bilde jeg har behandlet, ved å velge "lagre som",så får jeg beskjed om at filen ikke har noe kjent filendelse, siden jeg har forandret filnavnet til feks jpge.fixed eller jpge 2 Åssen i svarte får jeg lagret den nye filen uten å overskrive den orginale?? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Lagre i ei anna mappe, eller med eit anna filnamn. For å velge format kan du anten skrive inn filendinga (.jpg for JPEG-filer) etter filnamnet når du lagrer, eller velge filformat frå nedtrekksmenyen. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Lagre i ei anna mappe, eller med eit anna filnamn. For å velge format kan du anten skrive inn filendinga (.jpg for JPEG-filer) etter filnamnet når du lagrer, eller velge filformat frå nedtrekksmenyen. men problemet er at det allerde står jpg i endelsen der, og hvis jeg lagrer den slik, så vill den overskrive orginal fila!!! Jeg prøvde fil menyen, men ingen ting funker der, får samme beskjed uansett hva jeg prøver(må innrømme jeg ikke har prøvd alle da) Vill helst slippe å lagre i en annen mappe,hvis du skjønner!! Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 6. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2008 Lagre i ei anna mappe, eller med eit anna filnamn. For å velge format kan du anten skrive inn filendinga (.jpg for JPEG-filer) etter filnamnet når du lagrer, eller velge filformat frå nedtrekksmenyen. men problemet er at det allerde står jpg i endelsen der, og hvis jeg lagrer den slik, så vill den overskrive orginal fila!!! Jeg prøvde fil menyen, men ingen ting funker der, får samme beskjed uansett hva jeg prøver(må innrømme jeg ikke har prøvd alle da) Vill helst slippe å lagre i en annen mappe,hvis du skjønner!! ehh...jeg kan jo egentlig bare forandre på filnavnet, før tiltypen....svarte, er det mulig å være så korttenkt Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) OK, eit døme: Originalfila heiter bilde.jpg. For å lagre ei ny fil, kall den t.d. bilde-2.jpg eller bilde-fixed.jpg. Du må ikkje kalle den t.d. bilde.jpg.fixed, ettersom filendinga (.jpg) må stå til sist i filnamnet. Det siste dømet vil ikkje verte ei .jpg-fil, men ei .fixed-fil, noko som ikkje er ein filtype, og dermed vil ikkje fila fungere. Redigert: Var litt sein ja. Som sagt, du ikkje berre kan, men må, endre filnamnet før filtypen. Endret 6. mai 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå