Gå til innhold

Aprilfesten er over - hva nå


Anbefalte innlegg

Hva mener folk om å ha en uke med syv (eller kanskje åtte-ni) konkrete temaer, men du bestemmer selv hvilken dag i uken du skal bruke hvert tema? Aktuelle temaer kan jo da være

- Fugler/dyr

- Mennesker

- Sort/hvitt

- Bygninger

- Landskap

- Froske/fugleperspektiv

- Rule-of-thirds (eller andre enkle komposisjonsregler)

- Farger

etc.

 

En annen vri kan være å ha et utvalg med slike temaer, og kombinere to. Samme kombinasjon kan ikke brukes om igjen, og samme tema kan ikke brukes mer enn tre ganger.

Støttes 112%.

Det var en fin ide..(mulig temaene kan diskuteres, eller "justeres" noe)..kan ligge mange utfordringer i den der...

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes ett bilde per dag er greit, så trenger vi ikke være så strenge med når det er tatt i perioden? Så om man tar fire blinkskudd på fire dager, men to av bildene er tatt samme dag, så er det greit...

Så hvis en senere runde er på 3 dager, så er det maks 3 bilder?

Hmm - det kan fungere. Og hvis da utfordringen er på kun en dag - så blir som en lynfoto konkurranse.

 

Tom

Lenke til kommentar
Så hvis en senere runde er på 3 dager, så er det maks 3 bilder?

Hmm - det kan fungere. Og hvis da utfordringen er på kun en dag - så blir som en lynfoto konkurranse.

Jepp, og har man en hel måned med slike utfordringer, kan man ta et bilde hver dag som tidligere...

 

Det var en fin ide..(mulig temaene kan diskuteres, eller "justeres" noe)..kan ligge mange utfordringer i den der...
Temaene er selvfølgelig bare eksempler, og forslag til temaer kan fremlegges og diskuteres. Har du andre forslag, så sleng dem ut, det kan gi en potensiell arrangør noen tips :-)
Lenke til kommentar
Temaene er selvfølgelig bare eksempler, og forslag til temaer kan fremlegges og diskuteres. Har du andre forslag, så sleng dem ut, det kan gi en potensiell arrangør noen tips :-)

Joda, forstod at det var eksempler...en ide også hvis en har en hel rekke temaer, så kan man få velge å "dekke" et visst antall av dem, la meg si det er 12 temaer, så må du ha dekket minst 6 for eksempel, i løpet av et tidsperspektiv.

(Statuer, skulpturer kan også være et tema, det står så mange fine rundt omkring, oppdaget jeg da jeg var på utkikk etter motiver, noen temaer kan jo også være abstrakter f.eks kjærlighet, redsel, misunnelse el.l....mange muligheter ja)

RandiA

Lenke til kommentar
Joda, forstod at det var eksempler...en ide også hvis en har en hel rekke temaer, så kan man få velge å "dekke" et visst antall av dem, la meg si det er 12 temaer, så må du ha dekket minst 6 for eksempel, i løpet av et tidsperspektiv.

(Statuer, skulpturer kan også være et tema, det står så mange fine rundt omkring, oppdaget jeg da jeg var på utkikk etter motiver, noen temaer kan jo også være abstrakter f.eks kjærlighet, redsel, misunnelse el.l....mange muligheter ja)

RandiA

Dette er også en måte å vinkle det på; få et sett av oppgaver hvor du dekker flest mulig.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg syns i det minste at fotodugnad var treffende. :thumbup: 6 utfordringer på to uker høres for meg ut som et greit format - den store utfordringen for arrangøren er å komme opp med temaer som er åpne nok til å funke for "alle".

 

Edit: jeg er kanskje ikke i gruppen "noen andre"? :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om man kan bruke en normalzoom i en kun-vidvinkel-oppgave blir opptil arrangøren.
Forøvrig synes jeg det skal være tillatt dersom det blir aktuelt... Da kan nesten alle delta på oppgaven.

Nå ligger jo normalt at videste vinkel på normalzoomen mellom 16-18. Og der er jo helt klart vidvinkel. Så det må være lov å bruke; ihvertfall hvis det er jeg som kommer med utfordringen :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvorfor dere er så opphengte i fast-objektiv? Føler nesten uthenging av zoom-linser nå. Om jeg tar alle bildene på 50mm, eller om jeg tar alle med et 50mm objektiv, who cares?
Så får vi ta noen fester med blender større enn (ikke lik) f/2.8 da ;-) Greit, noen Oly-fantaster får vært med med zoomer, men for det første er de zoomene like gode som de fleste fastobjektiver, og for det andre er det ikke mange her som har dem :-)
Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvorfor dere er så opphengte i fast-objektiv? Føler nesten uthenging av zoom-linser nå. Om jeg tar alle bildene på 50mm, eller om jeg tar alle med et 50mm objektiv, who cares?

Poenget er disiplinen det fordrer. Det er klart at du kan låse en zoom til en brennvidde, men du lever likevel med muligheten. Et poeng med den begrensningen er at du skal gå ut i verden uten andre muligheter. Det er nemlig slik at man fotograferer på en annen måte med fast. Det krever mer av deg, og en fastoptikk-utfordring bærer litt preg av å skulle sette fokus nettopp på denne egenskapen - samt promotere den måten å fotografere på.

 

Det er jo ikke så veldig trist at ikke alle kan delta på alle konkurransene og utfordringene. Skulle de fra innlandet protestere på at det finnes utfordringer og konkurranser med kysten som tema? Skal jeg som ikke bruker lang tele eller vidvinkel (nå ja, jeg har jo en kitzoom) beklage meg over at min optikk ekskluderer meg fra visse genre. Eller skal de som ikke har blits klage over at det finnes konkurranser i blitsbruk?

 

Sist men ikke minst: Skal de med lyssvak kitzoom klage over at de ikke kan være med i en utfordring som handler om smal DOF?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hvis objektivet er låst er det ikke noen muligheter til å endre brennvidden. Selvfølgelig kan jeg trykke av låsen og zoome, men andre kan ta av objektivet og bytte det ... Tror jeg har stor nok disiplin til å beholde låsen på om jeg er med på et "fast brennvidde"-opplegg og forstår ikke hvorfor det er et problem. Blir som å si at en ferarri ikke kan kjøre på veien i norge fordi det er muligheter for å kjøre for fort.

 

+Juksing i egne utfordringer tjener ingen. Exif infoen er også på min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...