Gå til innhold

Aprilfesten er over - hva nå


Anbefalte innlegg

Samtidig har vi jo oktoberfesten da - og da er man ikke bundet til én brennvidde (utover at man må velge ett objektiv).

Her uttrykker du deg en smule uklart - Oktoberfesten er kun en brennvidde hele måneden; men det er du selv som bestemmer brennvidden.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser veldig mange av forslagene baseres seg på brennvidde. Hva med f.eks. portrett, landskap, froskeperspektiv (eller kanskje fugleperspektiv?), eller andre type fotografier i stedet for dette? Rule of thirds er jo også et godt forslag som skiller seg litt fra alle brennvidde-utfordringene.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Først, så må det tydeligvis igjen understrekes at festene ikke er konkurranser - det er muligheter til å utfordre seg selv, for å vokse som fotograf. Det er derfor ganske naturlig at noen av festene handler om å bruke fastoptikk. Dette er ikke VG eller Arbeiderpartiet - alle ikke med hver gang.

 

Det virker som om en del ønsker seg noe som ligner på det NikonCafe kaller Collective Shoots - greit nok det, men det er vanskelig å tenke seg "froskeperspektiv" eller "rule of thirds" innenfor det nå ganske etablerte fest-formatet. Hvor mange vil velge entusiastnivå, og kun fotografere etter en slik utfordring i en hel uke, eller - Gud forby - en hel måned?

Lenke til kommentar
Det virker som om en del ønsker seg noe som ligner på det NikonCafe kaller Collective Shoots - greit nok det, men det er vanskelig å tenke seg "froskeperspektiv" eller "rule of thirds" innenfor det nå ganske etablerte fest-formatet. Hvor mange vil velge entusiastnivå, og kun fotografere etter en slik utfordring i en hel uke, eller - Gud forby - en hel måned?
Det er nok mulig å gjennomføre i en uke, men slike utfordringer egner seg ikke i en hel måned nei. Ellers må man ikke glemme at det er mulig å lage egne utfordringer parallelt med de "organiserte" utfordringene, dersom man ønsker det. Ingen nekter en å ta bilder av akkurat det de vil, med akkurat det de vil og legge dem ut akkurat når de vil. Eneste er dersom det blir en premiering, da vil de bildene ikke kvalifisere til en premie, men dersom du likevel ikke _kan_ delta gjør det jo ikke noe forskjell.

 

Selvfølgelig er jeg enig i at disse utfordringene bør være tilgjengelige for det store flertallet, især gjelder det månedsutfordringene, men samtidig må vi ha lov til å "utelate" noen for å lage utfordringer som er interessante for bare noen av oss. Jeg har ikke alltid kunnet delta på utfordringene, og har måttet gi opp flere, men er ikke uvillig til å prøve igjen heller.

 

Jeg er også for å lage utfordringer som er mer målrettet mot et tema, noen ganger vil det være naturlig å rette dette temaet mot spesielt utstyr, andre ganger vil det være lettvint å la være.

Lenke til kommentar
Først, så må det tydeligvis igjen understrekes at festene ikke er konkurranser - det er muligheter til å utfordre seg selv, for å vokse som fotograf. Det er derfor ganske naturlig at noen av festene handler om å bruke fastoptikk.

Det er greit, men det går ann å finne andre utfordringer også - som f.eks. temarelatert.

Lenke til kommentar

Hva mener folk om å ha en uke med syv (eller kanskje åtte-ni) konkrete temaer, men du bestemmer selv hvilken dag i uken du skal bruke hvert tema? Aktuelle temaer kan jo da være

- Fugler/dyr

- Mennesker

- Sort/hvitt

- Bygninger

- Landskap

- Froske/fugleperspektiv

- Rule-of-thirds (eller andre enkle komposisjonsregler)

- Farger

etc.

 

En annen vri kan være å ha et utvalg med slike temaer, og kombinere to. Samme kombinasjon kan ikke brukes om igjen, og samme tema kan ikke brukes mer enn tre ganger.

Lenke til kommentar

Jeg syns "Collective Shoot" opplegget er fint og flott, og man må gjerne kjøre temaer som tilleggsutfordringer, slik mange har hatt i festene sine.

 

En greie kan f.eks være en måned (eller kanskje heller uke eller to?) med "oppdrag" som skal løses på en dag eller to. Innenfor et slikt format kan kanskje "landskap", "rule of thirds", "L-komposisjon", "én dominerende farge", "svart hvitt", "portrett" osv. fungere bra?

 

Edit: k-ryeng - Great minds think alike. :thumbup:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hva mener folk om å ha en uke med syv (eller kanskje åtte-ni) konkrete temaer, men du bestemmer selv hvilken dag i uken du skal bruke hvert tema? Aktuelle temaer kan jo da være

- Fugler/dyr

- Mennesker

- Sort/hvitt

- Bygninger

- Landskap

- Froske/fugleperspektiv

- Rule-of-thirds (eller andre enkle komposisjonsregler)

- Farger

etc.

 

En annen vri kan være å ha et utvalg med slike temaer, og kombinere to. Samme kombinasjon kan ikke brukes om igjen, og samme tema kan ikke brukes mer enn tre ganger.

Støttes 112%.

Lenke til kommentar

Takk for linken til Collective Shoot - det konseptet ligner på de lynfoto stuntene som Mr. Olsen & jeg lekte oss med i chattetråden tidlig i april.

 

Ettersom CS oppgavene går over noen dager (typisk weekend ?) så bør det være mulig for mange å delta.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ettersom CS oppgavene går over noen dager (typisk weekend ?) så bør det være mulig for mange å delta.
Det burde det. Et forslag er jo at én måned kan være Collective Shoot, med fredag-søndag på en økt, og mandag-torsdag med en annen. Det tillates opptil ett bilde per dag (som alltid ;-), men for å "bestå" utfordringen må du levere ett bilde for hver økt (to bilder i uken).
Lenke til kommentar
Ettersom CS oppgavene går over noen dager (typisk weekend ?) så bør det være mulig for mange å delta.
Det burde det. Et forslag er jo at én måned kan være Collective Shoot, med fredag-søndag på en økt, og mandag-torsdag med en annen. Det tillates opptil ett bilde per dag (som alltid ;-), men for å "bestå" utfordringen må du levere ett bilde for hver økt (to bilder i uken).

Det høres ut som noe for neste aprilfest! Men det er kanskje for lenge å vente til.

 

Jeg kan godt dra i gang et par collective shoots som prøve prosjekt i løpet av våren/sommeren hvis det er ønske om det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det høres ut som noe for neste aprilfest! Men det er kanskje for lenge å vente til.
Det er kanskje litt lenge ja.

 

Jeg kan godt dra i gang et par collective shoots som prøve prosjekt i løpet av våren/sommeren hvis det er ønske om det.
Hvis du gidder det, er det kjempeflott! Det er jo som Anew var inne på, mulig å strekke det over to uker også, det blir jo "bare" fire temaer. Siden "kravet" bare er fire bilder burde de fleste klare det, selv om de er litt opptatt i hverdagen. Jeg foreslår forøvrig at hvert tema offentliggjøres den dagen de begynner, da har man kanskje litt kort frist, men man blir litt ekstra giret også...
Lenke til kommentar

Jeg kan jo være litt egoistisk og start en pilot for førstkommende helg + mandag slik at vi har noe å gjøre i pinsen.

 

Men har vi et godt navn for denne type utfordring? Collective shoot => kollektiv skyting => foto-dugnad?

 

Reglene er greie:

 

1. Foto-dugnadens utfordring er XXXXXX.

2. Du må være fotografen bak bildet og det skal være tatt i dugnadens periode.

3. Denne dugnaden varer fra fredag 09.05.08 kl. 00:00 til og med mandag 12.05.08 kl. 23:59.

4. Bildene skal postes i denne tråden perioden fra tirsdag kl. 00:00 til tirsdag kl. 23:59

5. Du kan poste opp til tre bilder som dekker utfordringen.

6. Bildene skal ikke være større enn 1024 piksler på lengste side.

 

Høres det fornuftig ut ? Jeg ønsker at vi ikke poster bilder før etter at økten er ferdig ; dette for å hindre påvirkning fra andre.

 

Jeg ønsker at man kan poste flere bilder. Men kanskje maks 2?

 

Det er ingen påmelding - skal diskusjonen foregå i samme tråd eller i en egen en ?

 

XXXXXX erstattes med den reelle utfordringen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg ønsker at man kan poste flere bilder. Men kanskje maks 2?
Jeg synes ett bilde per dag er greit, så trenger vi ikke være så strenge med når det er tatt i perioden? Så om man tar fire blinkskudd på fire dager, men to av bildene er tatt samme dag, så er det greit... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...