Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aldersgrense på kausjonist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, så lenge han er sikker nok og ikke dement skulle vel det gå bra.

Hva som skjer når han går bort, i fall det er snakk om et langt lån som boliglån det vet jeg ikke, men vil tro at banken tar høyde for slik.

Lenke til kommentar

Hva skjer om Bestefar dør halvveis inne i et 20 år langt lån?

Det er jo et ganske stort usikkerhetsmoment i og med at mannen er godt voksen allerede. Vet ikke om de egentlig kan ta høyde for det, man kan jo ikke være sikker på noe i den alderen der.

Lenke til kommentar

Når Bestefar eller andre er kausjonist så stiller de opp med mer enn sitt navn og gode rykte. Banken tar pant i bolig (eller annen eiendom) som kausjonisten eier, akkurat som banken tar pant i din eiendom. En vanlig ting er å feks bruke kausjonist på de "øverste" prosentene. Når man har betalt seg ned til feks 80% eller 90%, eller når markedet har tatt igjen, kan man skrive av kausjonen.

Merk deg at det også er et pantegebyr på noen tusenlapper pr kausjonist.

Lenke til kommentar

Greit nok at banken tar bolig i hans eiendom, men den er det jo noen som arver når han dør. Hva da? Det er forresten bare snakk om å bo der i noen år, ikke noen "permanent" bolig, men han kan jo dø innen den tid likevel..

Hvorfor kan forresten ikke banken ta pant i boligen slik at jeg slipper kausjonist?

Lenke til kommentar

De tar pant i din bolig også, men de øverste 10-20% er usikre (tenk svingninger i markedet osv) -- derfor vil de ha pant for disse i et annet objekt når man ikke har cash. Jeg husker ikke helt hvordan det var når kausjonist dør, men du kan jo spørre banken. Enten fortsetter de å ha pant i boligen, og har dermed et krav i dødsboet, eller så frafaller det, eventuelt så må du også tegne en forsikring. Spør i juss-forumet, kanskje noen vet mer om arvelover der?

Lenke til kommentar

Ok.. Så jeg trenger bare en til å kausjonere for ca 20% av lånebeløpet? Resten av sikkerheten tas som pant i boligen? Jeg er førstehjemskjøper og har null egenkapital.. (jeg skriver "jeg", men vi er to om det ;) )

Lenke til kommentar
Ok.. Så jeg trenger bare en til å kausjonere for ca 20% av lånebeløpet? Resten av sikkerheten tas som pant i boligen? Jeg er førstehjemskjøper og har null egenkapital.. (jeg skriver "jeg", men vi er to om det ;) )

Nøyaktig hvor mye de krever at andre stiller sikkerhet for varierer nok litt, men vanlig er 10-20%. Ditt kjøpsobjekt brukes som sikkerhet for resten ja.

Et godt tips: spør banken din, du har sikkert fått en rådgiver der? du er jo ikke førstemann som gjør dette for første gang :) Ikke vær redd for å virke dum ;)

Lenke til kommentar
Greit nok at banken tar bolig i hans eiendom, men den er det jo noen som arver når han dør. Hva da?

Hvorfor kan forresten ikke banken ta pant i boligen slik at jeg slipper kausjonist?

Den er kjip, plutselig en dag har hele førsteetasje blitt omgjort til en bankfilial.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...