Gå til innhold

4x+ hardisker i Raid0, mulig? Ytelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er absolutt mulig ja.

Hvor mye det vil øke ytelsen rent praktisk er vanskelig å si men du vil definitivt merke noe.

Vær obs på at RAID-0 er en type raid som havarerer totalt dersom en av diskene ryker.

Her må du isåfall ha en egen backupdisk utenfor raidet.

Skal du bruke raid med såpass mange disker tror jeg at jeg vil anbefale deg å kjøpe en egen disk kontroller, dvs ikke bruke onboard raid løsningen.

Du får gode kontrollere fra 3.000,- og oppover.

Du kan jo prøve deg frem med 2 disker først, da vil du se om det virker inn på dine applikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har 4x250GB disker i RAID0 uten ekstra kontroller på et Abit IP35-Pro kort. Funker fint det her, men om det hjelper på load times i spill er jeg ikke så sikker på (spiller mest CSS)

Når jeg tenker meg om så står det faktisk når jeg setter opp raidet at jeg må velge et tall mellom 2-6 på hvor mange disker jeg skal bruke i raidet

Endret av Chr1ster
Lenke til kommentar
Jeg har 4x250GB disker i RAID0 uten ekstra kontroller på et Abit IP35-Pro kort. Funker fint det her, men om det hjelper på load times i spill er jeg ikke så sikker på (spiller mest CSS)

Det er ikke noe problem å kjøre så mange disker i raid som onboard kontrolleren støtter, poenget med en egen (og ordentlig) kontroller er ytelsen.

Lenke til kommentar

Ok, forstår.

Er ute etter bedre ytelse for spill generellt. Har jo hørt at 2 disker i Raid0 er raskere enn bare 1 disk alene. Ville jo tro at 4 disker sammen i Raid0 var endel raskere enn 2 disker.

Det kan hende jeg tar feil.. et slikt kontroller kort må jeg se nærmere på

Lenke til kommentar

2 disker i raid-0 er raskere enn 1 disk i nærmest alle operasjoner, 4 disker i raid 0 er også raskere enn 2.

Hvis man ikke opplever hastighets økning er det noe feil, eller at man benytter en dårlig onboard løsning.

Les litt i denne tråden.

Gode tips til kontrollere er Adaptec 3805 eller 5805 som er den nye versjonen av 3805, den finnes også i 4 porters utgave som 3405.

Du trenger ikke SAS disker for disse, SATA fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar
2 disker i raid-0 er raskere enn 1 disk i nærmest alle operasjoner, 4 disker i raid 0 er også raskere enn 2.

Hvis man ikke opplever hastighets økning er det noe feil, eller at man benytter en dårlig onboard løsning.

Les litt i denne tråden.

Gode tips til kontrollere er Adaptec 3805 eller 5805 som er den nye versjonen av 3805, den finnes også i 4 porters utgave som 3405.

Du trenger ikke SAS disker for disse, SATA fungerer helt utmerket.

Nice, takk. Begynner nå å titte litt på SAS disker :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...