Gå til innhold

Viser CPU-Z feil minnehastighet? (OCZ DDR2 PC800)

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Ifølge hovedkortet mitt skal det støtte DDR2 533/667/800/1066 hastigheter.

Fra netshop bestilte jeg http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=101346

CPU-Z viser navnet "PC2-6400" og ikke "PC2-8000" som det skal.

Sjekk produktinfo her: http://www.ocztechnology.com/products/memo...hpc_4gb_edition

Part Number som min CPU-Z viser stemmer heller ikke overens med nummeret på OCZ sin side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det viser ikke feil, står pc6400 selv om du har pc8000+ etc. Eneste så teller er hva så står under "memory" tabben og Dram frequency der. feks hos meg står det PC6400 og under memory 570MHz (siden der er DDR2 så ganger du det med 2 for å få frekvensen, 1140 i mitt tilfelle)

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ok. Hos meg står det 400mhz under DRAM Frequency, som det også gjør i BIOS. Alle Latency og Delays vet jeg ikke om jeg bør endre på, men default verdier på brikkene er CL5 ( 5-5-5-18 ). Se her.

Så hvordan kan jeg få endret frekvensen i BIOS til noe korrekt. 1000mhz støttes maks, men kanskje jeg kan overstige litt?

FSB:DRAM viser 5:6. Etter hva jeg forstår må jeg endre frekvenser som samsvarer med CPU, men har ikke så god greie på dette. En liten presis forklaring ville ha lettet litt på saken. Spesielle innstillinger jeg må se etter i Bios f.eks?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

I BIOS under : Cell menu velger du memory reference voltage og stiller det på 2.1V Så under cell menu går du til Adance DRAM Configuration hvor du stiller inn verdiene dine som minnet ditt skal kjøre på. Cas latency (CL): 18, tRCD: 5, tRP:5, tRAS:5. Resten lar du stå på auto.

Under System Clock Mode velger du Memory Clock (MHz) når den står på auto så kan du justere, den gir deg tilgang for å velge memory clock frequency i MHz ifølge manualen.

Alt info hentet i fra manualen på MSI sine heimesider har ikke slik BIOS selv så kan ver lurt å la noen med mer kunnskap om din BIOS komme med noe innspill.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja jeg tenkte det måtte være liknende innstillinger. Leser både manual selv nå, samt googler en del info. Forstår ikke helt sammenhengen mellom CPU og minnet men det har vel noe med FSB Clock å gjøre...

Sendte en PM til en annen eier av kortet og får vel litt mer klarhet i saken etterhvert, og vil da oppdatere tråden.

Grunnen til at jeg spør er fordi maskinen blant annet fryser under spilling av f.eks Cod4 samt viser rare vertikale streker under videoavspilling og dette er noe flere hundre brukere klager på. 780i kortene er blandt de feilene rapporteres om. Tenkte kanskje RAM'en gjør maskinen ustabil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg endret hvertfall DRAM voltage til 2.1 isteden for auto, og Memory Clock fra 800 til 1000mhz. Fikk nettop e-post fra OCZ teamet som produserer brikkene.

"I will tell you how to set up your memory for optimal stability and performance, as it will default to 800MHZ, CL5-5-5-15 operation, as the memory would be unable to boot if we programmed it to boot at 1000MHZ, due to a lack of startup DRAM Voltage"

Når jeg satte 1000mhz ble noen andre verdier under "advance DRAM configuration" endret. Men jeg får høre hva OCZ foreslår for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...