Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 "Reklamasjon må skje senest to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Jeg har en laptop jeg kjøpte for 4 år siden for 10 000kr. Har brukt den veldig aktivt i skolesammenheng. Men nå begynner den å bli dårlig, altså en tast funker faktisk ikke i det heletatt og av og til så vil den ikke slåes på. Den er bare hjemme på skrivepulten hele tiden, så den blir ikke utsatt for fall og knall. Har man 5 års garanti på en laptop da, med hensyn til FKJL? Og ved mangel, hvilke ting faller under dette? Jeg mener den burde var lenge ved sånt bruk. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Du blander garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsenten gir deg, mens reklamasjonsrett er noe som er lovfestet. Du har 5 års REKLAMASJONSRETT på en laptop. Mangler er iboende feil eller svakheter ved produktet som har vært der fra starten av. Hvis knappen slutter å fungerer helt uten grunn så er det en mangel, MEN det er ikke en mangel hvis den har sluttet å fungere pga at du har masse smuler og dritt i selve tastaturet som har gjort at tastene har sluttet å fungere. I hvilken samenhenger vil ikke laptopen slå seg på? Helt virkårlig eller? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Helt korrekt som, Loko sier. Merk deg at det kun er fem års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp der varen er kjøpt inn til privat bruk og ikke i sammenheng med næring. Er varen kjøpt inn i forbindelse med næringsbruk så vil det ikke være et forbrukerkjøp. Endret 6. mai 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Jepp, det er et forbrukerkjøp. Brukt den i skolesammenheng. Men nå faller den fra hverandre på de underligste måter. Men det er jo helt normalt bruk, så er i tvil om jeg bør klage. 1. DVD-rommen klikker ofte ved avspilling 2. Taster registreres ikke alltid 3. Feste på skjermen begynner snart å ryke 4. Skjermen blir ikke sort når jeg legger ned skjermen Vet at man skal reklamere i rimelig tid etter at skaden har skjedd, men dette har nylig skjedd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå