festen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Dette er utrolig negativt for Oslo Børs. Slik det har utviklet seg i dag er flyselskaper ned med oljeprisen fordi det forventes at færre vil fly. Det var det samme som skjedde i 2001-2002. Men det finnes selskaper, utilities og andre selskaper som tjener på en sterk dollar og svak råvarepris og ikke er avhengig av forbrukere som gjør det bra. Russland tror jeg begynner å bli desperate. De ville ha betalt for olje i rubler. Endret 12. november 2008 av festen Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Peak Oil er fortsatt virkelig. Det er grunnen til krisen vi har i økonomien, men verdens ledere holder folk i mørket om det. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det er både peak kreditt og peak oil samtidig. Tilfeldigheter. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Ouch, $51. Dette begynner virkelig å bli alvorlig. Rart at det fortsatt ikke er noen debatt i Norge om vi skal redusere produksjonen. Vi produserer fortsatt for fulle mugger. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Vi er fortsatt for rike og sløve. De USA vennlige politikerne for fortsatt gjøre akkurat som de vil. Jeg gleder meg til den dagen generasjonen til Kristin Halvorsen er ute av politikken. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 $50,60! Jeg har tidligere sagt at $50 er omtrent bunnen og at den aldri skal under $40. Vi får se... Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Dollaren er på en ny topp også. Egentlig var optimismen på Oslo Børs for stor til at det skulle vært en bunn, jeg savner fortsatt at noen land får hyperinflasjon og at etterspørselen etter olje faller totalt sammen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Opec må være desperate nå. Produksjonskostnadene har økt ganske mye de siste årene. Jeg vet ikke hva slags produksjonskostnader det er i Nordsjøen? Det andre som er spennende er om problemene i USA sprer seg fra subprime, til prime, til vanlige statsobligasjoner. Eller hvis det skjer, om det også skal bli et globalt fenomen. Hvis det skjer er det nesten ingen grenser for hvor høyt oljeprisen kan gå. CDS spread på US statsobligasjoner, 10 år. http://www.prudentbear.com/index.php/comme...ry?art_id=10146 Dette bekrefter min tro på at statsobligasjoner er en boble. Endret 13. november 2008 av festen Lenke til kommentar
kilik Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 I Norge er det veldig høy skatt på oljeproduksjon (80%), så her trenger man høyere pris enn gjennomsnittet. Som nevnt trenger Det Norske $53 fatet for utbyggingen på Frøy-feltet for å gå i pluss. For eldre oljefelt som Statoil driver tipper jeg man trenger rundt $40 i snitt. I mange av OPEC-landene som f.eks. fra ørkenen i Saudi-Arabia er produksjonsprisen fortsatt under $10, noe som kan forklare hvorfor de ikke har kuttet mer. Oljesandprosjektene i USA/Canada krever $60-70 for å gå i pluss. Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Markedet ble forvirret av at Warren Buffet ikke hadde noe conocophillips aksjer i Juni, men Berkshire har tillatelse fra SEC til å ikke rapportere hva de har, slik at det så ut som de hadde solgt seg ut. De har faktisk brukt uroen til å øke fra 17,5 millioner til 83 millioner aksjer. Det kan drive oljeaksjer på mandag. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Saken er at olje utvinning på land er veldig billig, bare fyre opp en land rigg i et høl. På vann og særlig dypt vann kan kostnadene være mye høyere og enkelte steder går oljeselskapene break-even på 80-90 USD fatet. Det blir mindre olje, og kuttene fra OPEC kartellet vil komme som perler på en snor så lenge oljeprisen faller. Når verdensøkonomien igjen kommer tilbake til normalen, da vil personer med oljeaksjer bli loaded. Det er etter min mening fordel å kjøpe olje aksjer nå. OPEC kan vil ha oljepris på 100 USD ca. De vil kutte så lenge oljeprisen er her nede. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Dette er Olje justert om den gamle metoden for å måle inflasjon brukes. Metoden som ble brukt før 1980. http://bp0.blogger.com/_nSTO-vZpSgc/RpPlGX...s-cpi-crude.png Dow Jones fra 2007. Jeg tror disse målingene er troverdige. http://bp2.blogger.com/_nSTO-vZpSgc/RpPlV3...ss-cpi-djia.png Endret 15. november 2008 av festen Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det som vil skje nå er at denne trenden vil snu rundt, eller den har alt snudd, og drive prisene på alt mulig oppover. http://www.financialsense.com/editorials/b.../2005/0414.html Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 http://in.reuters.com/article/businessNews...-36518320081115 Iran has converted financial reserves into gold to avoid future problems, an adviser to President Mahmoud Ahmadinejad said in comments published on Saturday, after the price of oil fell more than 60 percent from a peak in July. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 "- Det er bedre å selge til høy pris om 10 år, i stedet for å selge til en relativt lav pris nå og sette pengene på farlige børser." La oljen ligge Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Fornuftig han. Jeg tror det må bli som på Island før vanlige folk i Norge tar til gatene. Og da er det sikkert alt slutt på oljen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Stemningen i markedet er like dårlig nå som i 1998. Skal det bety at 12 dollar i 1998 er 50 dollar nå, eller skal vi helt ned til 25 dollar som er det laveste OPEC har antydet? Lenke til kommentar
festen Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Det er en dobbelt topp i dollaren nå. Det tror jeg tyder på at olje kanskje er på bunnen nå. Se på US 10Y, NOKUSD for å se det. Endret 18. november 2008 av festen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg tipper litt vilt i denne tråden, men kanskje vi ser 20dollar fatet før trenden snur? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå