Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden

kilik

Anbefalte innlegg

Dette er utrolig negativt for Oslo Børs. Slik det har utviklet seg i dag er flyselskaper ned med oljeprisen fordi det forventes at færre vil fly. Det var det samme som skjedde i 2001-2002. Men det finnes selskaper, utilities og andre selskaper som tjener på en sterk dollar og svak råvarepris og ikke er avhengig av forbrukere som gjør det bra. Russland tror jeg begynner å bli desperate. De ville ha betalt for olje i rubler.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opec må være desperate nå. Produksjonskostnadene har økt ganske mye de siste årene. Jeg vet ikke hva slags produksjonskostnader det er i Nordsjøen?

Det andre som er spennende er om problemene i USA sprer seg fra subprime, til prime, til vanlige statsobligasjoner. Eller hvis det skjer, om det også skal bli et globalt fenomen. Hvis det skjer er det nesten ingen grenser for hvor høyt oljeprisen kan gå.

CDS spread på US statsobligasjoner, 10 år.

g103108.gif

http://www.prudentbear.com/index.php/comme...ry?art_id=10146

Dette bekrefter min tro på at statsobligasjoner er en boble.

Endret av festen
Lenke til kommentar

I Norge er det veldig høy skatt på oljeproduksjon (80%), så her trenger man høyere pris enn gjennomsnittet.

Som nevnt trenger Det Norske $53 fatet for utbyggingen på Frøy-feltet for å gå i pluss. For eldre oljefelt som Statoil driver tipper jeg man trenger rundt $40 i snitt. I mange av OPEC-landene som f.eks. fra ørkenen i Saudi-Arabia er produksjonsprisen fortsatt under $10, noe som kan forklare hvorfor de ikke har kuttet mer. Oljesandprosjektene i USA/Canada krever $60-70 for å gå i pluss.

Lenke til kommentar

Markedet ble forvirret av at Warren Buffet ikke hadde noe conocophillips aksjer i Juni, men Berkshire har tillatelse fra SEC til å ikke rapportere hva de har, slik at det så ut som de hadde solgt seg ut.

De har faktisk brukt uroen til å øke fra 17,5 millioner til 83 millioner aksjer. Det kan drive oljeaksjer på mandag.

Lenke til kommentar

Saken er at olje utvinning på land er veldig billig, bare fyre opp en land rigg i et høl.

På vann og særlig dypt vann kan kostnadene være mye høyere og enkelte steder går oljeselskapene break-even på 80-90 USD fatet.

Det blir mindre olje, og kuttene fra OPEC kartellet vil komme som perler på en snor så lenge oljeprisen faller. Når verdensøkonomien igjen kommer tilbake til normalen, da vil personer med oljeaksjer bli loaded. Det er etter min mening fordel å kjøpe olje aksjer nå. OPEC kan vil ha oljepris på 100 USD ca. De vil kutte så lenge oljeprisen er her nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...