Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden

kilik

Anbefalte innlegg

Verdt å merke seg at Kina fortsatt har 9% vekst (3.kvartal). Nå kan riktignok krisen komme for fullt også i Asia, men så lenge vi ser denne typen vekst så mener jeg oljeprisen skal opp, ikke ned.

En oljepris under $70 vil føre til reduksjon i produksjonen og færre investeringer i nye prosjekter. Fokus på alternative drivstoff vil også falle. Samtidig vil forbruket ta seg sakte, men sikkert opp når optimismen igjen råder. Dette vil igjen føre til knapphet på olje, så om noen år tror jeg vi får et oljerally på nytt. Jeg ser for meg en dollarkurs på ca. 6 kroner og oljepris på $160-$170 ca. 3-4 år fram i tid.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verdt å merke seg at Kina fortsatt har 9% vekst (3.kvartal). Nå kan riktignok krisen komme for fullt også i Asia, men så lenge vi ser denne typen vekst så mener jeg oljeprisen skal opp, ikke ned.

En oljepris under $70 vil føre til reduksjon i produksjonen og færre investeringer i nye prosjekter. Fokus på alternative drivstoff vil også falle. Samtidig vil forbruket ta seg sakte, men sikkert opp når optimismen igjen råder. Dette vil igjen føre til knapphet på olje, så om noen år tror jeg vi får et oljerally på nytt. Jeg ser for meg en dollarkurs på ca. 6 kroner og oljepris på $160-$170 ca. 3-4 år fram i tid.

Jeg tror ikke utslagene fra Asia har kommet helt enda. Under Asia krisen tok det nesten 2 år før utslaget kom på oljeprisen etter at de Asiatiske børsene hadde toppet ut i januar 97. Jeg tror det er noe med konsumprisindeksen som har vært helt feil de siste årenene, som også gjør at børsene ikke er så høye som de kan virke som når konsumprisindeksen brukes. Derfor er det heller ikke sikkert at 70 dollar er så dyrt.

Lenke til kommentar

Eller kanskje oljeeksportørene burde gå bort fra dollar i det hele tatt.

USA vil forresten i 2008 for første år i historien utgjøre mindre enn 25% av oljeforbruket. Innen ti år vil andelen være mindre enn 20%. De begynner rett og slett og bli ubetydelige.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ytterligere 5% ned i dag.

$64.70 (463 kr) i skrivende stund.

Nå må snart de arrogante politikerne skjønne at selv om det ikke passer med stoltheten deres, må vi ha en høy rente og tåle en lav oljepris. Norges Bank ble grepet av panikken for noen uker siden, dumme Norges Bank.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som skjer samtidig men på grafene er det første støttenivået for oljeprisen 50 dollar. EURUSD er 1,28, første støttenivå der er 1,15 og bryter det er neste nivå 0,8

Det betyr at hvis krona holder seg mot euro nå, jeg tror ikke Norges Bank vil sette ned renta nå, sist det var et slik utslag i 1998 ble renta satt opp over 4 prosent. Det er den eneste tilsvarende bevegelsen mellom kroner og euro.

jeg tror derfor at dollaren nesten garantert, vil gå til 8 kroner, selv om norges bank støtter krona mot euroen.

Egentlig er jeg ikke i tvil om at rentene vil bli satt opp på neste møte nå. Kanskje med 0,5 %. Det eneste Norges Bank tenker på nå tror jeg er hyperinflasjon.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Teknisk sett, så er nedgangen i oljeprisen og alle aksjer som påvirkes av oljeprisen veldig "tynn", som en liten spike. Når det kommer slike bevegelser pleier det å gå rett opp igjen, eller om det er opp, pleier det å gå rett ned igjen. Den dagen det skjer tror jeg dollaren kanskje er

ferdig. Jeg tror det er derfor Warren Buffet anbefaler folk å kjøpe amerikanske aksjer. Jeg har satset på aksjer som har potensiale for 20-30 ganger økning. Med å spre det litt, går det bra selv om de fleste selskapene som kjøpes går konkurs. Vanlige nedganger pleier å ha et mønster som er mye mer ustabilt i sikk sakk, og mer i en skrå retning ned. Derfor tror jeg det kan gå veldig raskt opp igjen, hvis OPEC gjør noe dramatisk, slik de gjorde i 1973, når de nektet å levere olje til USA. Jeg tror også Ben Bernanke vet at det er en fordel om oljeprisen går opp. De trenger inflasjon, derfor er nok opec friere enn det mange tror.

Selv om olje er hot nå, mener jeg teknologiselskaper, Microsoft f.eks er ekstremt lavt priset. De har en ROE på 52 % og er gjeldfrie. Jeg greier ikke å forestille meg at det skal være mulig å tape penger over tid med å kjøpe Microsoft.

7 kroner er det gamle forholdet til dollar. Om det stabiliserer seg på 7 kroner er jeg fornøyd. Det virker som markedet syntes krona var blitt billig, eller ikke tør å ligge short kroner foran møtet med OPEC. Skjer det noe dramatisk som en krig, så oljeprisen går til over 200 dollar, tror jeg dollaren vil komme ned på 4 igjen. Jeg tror det kanskje kommer en krig, for det er i USA sin interesse nå å ha en litt større krig, slik at de får seddelpressen til å virke igjen. Når det kommer ny president vil aksjemarkedet stige ganske mye.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Oljeprisen reagerer ned til $63 etter at OPEC kutter produksjonen med 1,5 millioner fat om dagen. Dette er det laveste nivået på 16 måneder, så markedet hadde tydeligvis håpet på et mer betydelig kutt.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg har en ide om at dollar nå har startet en parabolsk utvikling mot YEN slik krona og andre valutaer har hatt lenge. Det har brutt 98 i dag og gått til 92-94. Resultatet er at rentene på 10 års statsobligasjonar i USA går opp og at det kan bli en "run" på dollaren av alle de som har flyktet inn i dollar. Yield på 10 års statsobligasjonar er stigende. Den synker på 30 års, men det er bare fordi sentralbanken trykker opp penger for å kjøpe disse selv for å få ned rentene til de som har lån på hus. Det er sannsynligvis bra for gull, og kanskje, kanskje olje.

Gull kan gå ned om krona går ned 50 % mot Yen, men det vil ikke gull om det er dollaren som svekker seg som YEN. Da vil gullprisen gå rett oppover. Jeg tror vi kan være ganske nær en stygg utvikling i dollaren mot YEN som kan føre gullprisen og noen råvarer rett opp igjen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

"Island har hatt en bobleøkonomi de siste fem til åtte årene. Nå som det faller er det helt klart interessant for både privatpersoner og selskaper å dra til øya for å realisere verdier, sier professor i finans ved Norges Handelshøyskole Thore Johnsen til BA."

En ting jeg har tenkt på er at kanskje USA sin økonomi som har vært ganske "soft", mens resten av verden har gått så det har sust, nå er på vei inn i en boom.

Lenke til kommentar

Ekstremt bra graf for flyselskaper. Formasjonen er teknisk så bra som den kan bli.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=UAUA#ch...ource=undefined

Går dette slik jeg tror så er det slutten for bullmarkedet i statsobligasjoner. Det var en smart investering i 1981, og nå er det en elendig investering. Det er derfor alle er så begeistret for statsobligasjoner nå. Fordi det er en elendig investering. Hvordan det vil slå ut på oljeprisen er ikke lett å si, høyere renter, sterkere dollar, lavere oljepris? men rentene , også de korte, ikke bare de lange bør etterhvert bevege seg i en trend oppover. Det skjer sikkert godt inne i Obama boomen som kommer.

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/DGS10

http://research.stlouisfed.org/fred2/series/TB3MS?cid=116

Nå er vi et sted som tilsvarer mellom 1930-1945 på den nederste grafen

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...